Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 1000D fungerar ej med Sigma zoomobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Offroader

Ny medlem
Tjena!

Jag har en Canon EOS 1000D.
Men jag får inte mitt Sigma DL ZOOM 75-300mm att fungera.
Kameran köptes i julas och fungerar bra med orginal objektivet men vill inte fungera med Sigma objektivet.
Sigma objektivet är ca 15år gammalt men knappast använt.
Kameran fungerar med ett gammalt EOS 1000 objektiv som säkert är 20år gammalt så det fungerar ju och Sigmat fungerar fint på min gammla EOS 1000 men inte den nya EOS 1000D.

Får upp en Felkod som lyder " Err01 komunikationen mellan kameran och objektivet är fel aktig rengör kontakterna" eller något sådant står det.
Har ren gjort polerna, och ibland fungerar det men oftast fungerar det inte.
Är det någon som har någon ide vad det kan vara??
Vill ju kunna använda annat än de lilla 18-55mm objektivet.

Tacksam för svar!

//oliver Nybörjaren

Canon EOS 1000D fungerar ej med Sigma ZOOM objektiv

Hej nybörjar Oliver!

Det är mjukvaran som inte är kompis med ditt nya hus,
är säker på att om du ställer in programmet "Av" och det minsta värdet(läs brux om du är osäker på vad jag talar om) som jag tror är 5,6 vid 300mm, så kommer kameran att ta en bild utan error:)
vid 75mm kan du nog ha 3,5 alt 4,5 kommer inte ihåg vilka bländartal den har?

Har själv 3st SIGMA med just detta felet, dessutom kunde jag uppdaterat mina, men jag väntade för länge samt att jag inte hade en SLR just då! Men detta är ju inte är något "fel" egentligen, Kolla med en butik eller ring Tura i Kungsbacka det "kan" gå att uppdatera ditt 75-300. Om inte så kör med största bländaren så fungerar det ok, litet slö(eller mycket slö autofokus)
samtidigt är det ju inte superskarp utan det blir det ju först när man bländar ner ett eller ett par steg, som man alltid skall göra för att få bästa bild, OK!

Ha de gött

M

Hej nybörjar Oliver!

Det är mjukvaran som inte är kompis med ditt nya hus,
är säker på att om du ställer in programmet "Av" och det minsta värdet(läs brux om du är osäker på vad jag talar om) som jag tror är 5,6 vid 300mm, så kommer kameran att ta en bild utan error:)
vid 75mm kan du nog ha 3,5 alt 4,5 kommer inte ihåg vilka bländartal den har?

Har själv 3st SIGMA med just detta felet, dessutom kunde jag uppdaterat mina, men jag väntade för länge samt att jag inte hade en SLR just då! Men detta är ju inte är något "fel" egentligen, Kolla med en butik eller ring Tura i Kungsbacka det "kan" gå att uppdatera ditt 75-300. Om inte så kör med största bländaren så fungerar det ok, litet slö(eller mycket slö autofokus)
samtidigt är det ju inte superskarp utan det blir det ju först när man bländar ner ett eller ett par steg, som man alltid skall göra för att få bästa bild, OK!

Ha de gött

M

Har testat det du skrev och det fungerar verkligen :) tack så mycket för hjälpen, huvudsaken var ju att jag kan använda objektivet.

//oliver

ANNONS
Götaplatsens Foto