Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 30D, bra för en nybörjare ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad tror ni om Canon EOS 30D
Hej hej.

Har en Konica Minolta Dimage X1 som jag köpte inför sommaren.
På semestern så lyckades jag ta dom här bilderna med den. Dom här är jag mest nöjd med.

PICT0177.jpg

PICT0155.jpg

cba80852.jpg

PICT0161.jpg

Då jag nu fått upp ögonen för det här med foto, så tänkte jag satsa på en digital systemkamera o nu sneglar jag lite på en sådan som rubriken förtäljer. Följdfrågan till de lärde lyder: Är det en bra kamera att börja med o lära sig ta foto ?

Jag vill ju gärna lära mig det här med slutartid, exponering o allt annat vad det innebär. Kort o gott så vill jag bli en duktig amatörfotograf till o börja med. Så tyck gärna till om bilderna. Är väl egentligen på fel ställe då men bilderna var för stora så jag kunde inte ladda upp dom i albumet.

/Ankan

Ankan_CanonEOS30D skrev:
Vad tror ni om Canon EOS 30D
Hej hej.

Har en Konica Minolta Dimage X1 som jag köpte inför sommaren.
På semestern så lyckades jag ta dom här bilderna med den. Dom här är jag mest nöjd med.

PICT0177.jpg

PICT0155.jpg

cba80852.jpg

PICT0161.jpg

Då jag nu fått upp ögonen för det här med foto, så tänkte jag satsa på en digital systemkamera o nu sneglar jag lite på en sådan som rubriken förtäljer. Följdfrågan till de lärde lyder: Är det en bra kamera att börja med o lära sig ta foto ?

Jag vill ju gärna lära mig det här med slutartid, exponering o allt annat vad det innebär. Kort o gott så vill jag bli en duktig amatörfotograf till o börja med. Så tyck gärna till om bilderna. Är väl egentligen på fel ställe då men bilderna var för stora så jag kunde inte ladda upp dom i albumet.

/Ankan
En dyrare systemkamera är inte krångligare än en billigare. Den är precis så krånglig som du väljer att den skall vara. Däremot så har du fler möjligheter och risken för att du skall växa ur den är mindre. Det enda du riskerar är att du lagt ut mycket pengar ifall intresset skulle svalna.

Med risk för att bli tjatig, glöm inte att objektiven kostar en hel del pengar och det kan mycket väl vara "bättre" att börja med ett enklare hus för att kunna ha råd att köpa bra och kul objektiv. En 30D tar inte bättre kort än en 350D.

Risken att man "växer ur" ett kamerahus är inte speciellt stor, risken är då betydligt större att "ha begäret" vill ha en bättre kamera.

Köp en beggad 20D med batterigrepp och tex en Tamron 17-50/2.8 glugg istället. Samma pengar som ett nytt 30D hus..

lagus skrev:
Köp en beggad 20D med batterigrepp och tex en Tamron 17-50/2.8 glugg istället. Samma pengar som ett nytt 30D hus..
Mycket förståndigt förslag. Både kamera och toppobjektiv till vettigt pris.

Struntar du i batterigreppet så får du nästan råd att lägga till ett bra och skarpt reseobjektiv, Tokina 24-200/3,5-5,6. Det är lite svårt att hitta nytt i Sverige av någon konstig anledning men kan köpas på några ställen i Tyskland.

lagus skrev:
jag tycker nog att 30D kan vara ett vettigt köp. Visst blir det billigare om man söker ett begagnat hus istället, men så kan man ju resonera vad man än skall köpa. För mig finns det inget som slår ett nyköp och 30D är helt klart ett rimligt sådant. En mycket fin kamera som inte egentligen tillför speciellt mycket extra jämfört med 20D men den har en stor och härlig display som 20D saknar.

Eller så köper du pentax k100d som släpptes för nån dag sen, prisvärdaste kameran på marknaden.

ANNONS
Götaplatsens Foto