Annons

Canon Eos 350 D Eller Pentax K100D

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag ska köpa en digital system kamera och det står Mellan Eos 350d och k100d ? Det är ganska stora priskilnader på både objektiven och kameran. så jag undrar vilken kamera som är bäst och köpa för en nybörjare som mig, jag har läst på massa ställen att eos är en grymt bra kamera och det är den ju säkert med trotsallt den fick ju tipa, men den är en aning dyrare med objektiv okså där är k100d mycket billigare med både objektiv, Vad tycker ni?

Jag undrar även om lite billigare canon objektiv som ex. TAMRON CANON OBJEKTIV AF DI II 55-200/4-5,6 956 KR är några bra objektiv?

Bilagor

• vs kopiera.jpg
    vs kopiera.jpg
    38.2 KB · Visningar: 213
Det är så svårt att rådgöra i såna här fall.

Det enklaste är att du går ut i butik & känner på dem. Fundera på om du behöver Canons enorma optikutbud, det är bäst men för de flesta så räcker det Pentax har samt det som finns av tredjeparttillverkarna. Om du dock vill ha ett stort optikutbud så gäller Canon.

Känn på dem & gå lite på magkänsla, de tekniska skillnaderna är ju ganska så lätta att läsa sig fram till & bildkvalitetsskillnaderna är mycket små i praktiken men går åt Canons favör.

//Larsa

.Z. skrev:
bildkvalitetsskillnaderna är mycket små i praktiken men går åt Canons favör.

//Larsa

Det kan du knappast ha något belägg för Larsa
eller var har du sett det? Utveckla gärna!

Jag tror annars att bildstabiliseringen i Pentaxkameran är till stor nytta för såväl nybörjaren som andra. Sökaren är också större och ljusare på K100D.

Vad gäller optikutbud för digitala kameror av det här slaget har Pentax betydligt mer nyframtagen optik till bra pris.

papi skrev:
Det kan du knappast ha något belägg för Larsa
eller var har du sett det? Utveckla gärna!

Jag tror annars att bildstabiliseringen i Pentaxkameran är till stor nytta för såväl nybörjaren som andra. Sökaren är också större och ljusare på K100D.

Vad gäller optikutbud för digitala kameror av det här slaget har Pentax betydligt mer nyframtagen optik till bra pris.

Ok, jag känner inte för att börja diskutera detta, det görs tillräckligt i andra trådar. Dessutom så har jag inte koll på hur mycket man förbättrat den nya Pentaxen i detta avseende.

Jag tycker han ska köpa den som känns bäst & efter sina behov. Oberoende av de bildkvalitetstekniska skillnaderna så är dom så små så att dom enligt mig är försumbara, därför behöver man inte dividera i dessa...

Av dessa två så skulle jag personligen utan tvekan valt Pentax själv & det av bl.a. de två skäl du nämner, bildstabiliseringen & sökaren. Vissa har dock säkert mer användning av det Canon är duktiga på så det som passar mig kanske inte passar andra.

Canons optikutbud är digert men även dyrt om man ska utnyttja det... Själv så kör jag KM & är mycket nöjd, är dock lite lätt orolig att Sony som sensortillverkare kört fast i pixelkriget & därigenom försakar brusnivåerna. Gäller ju Sony, Pentax & Nikon som använder Sonys sensor.

Om Sony fortsätter så & inte får fram en FF eller lyckas hålla brusnivåerna nere på annat sätt så ser jag för egen del Canon som en möjlighet i framtiden. Detta ligger dock en bit i framtiden då jag förmodligen kör min D7D tills den lägger av, jag hoppas dock att Sony löser detta innan dess...

//Larsa

Här är en review av Pentax K100D med diverse sakfel och en kamera som verkar ha fel på autofokusen men rätt intressant att jämföra bruset i bilderna tagna med K100D och Samsungkameran med samma sensor.

Skiljer rätt rejält där till Pentaxen fördel. Kanske tom större skillnad i brus K100D kontra Canon 5D.

http://www.ephotozine.com/equipment/tests/testdetail.cfm?test_id=466

Men visst är det tråkigt om det skall bli fler pixlar på bekostnad av bildkvalitén i framtiden.

ANNONS
Götaplatsens Foto