Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 450D vs EOS 1000D

Produkter
(logga in för att koppla)

Frida Erickson

Ny medlem
Hej, här kommer ännu en fråga angående dessa två kameror.

Har sen länge bestämt mig för att ta steget från kompakt till en systemkamera. Har många i min närhet som fotar och är själv väldigt intresserad av att komma igång med mitt fotande på allvar. Nu till det "kritiska":

Har kikat runt i nån månad nu på olika kameror och har kommit fram till att det står mellan en 450D eller en 1000D. De fysiskt synbara skillnaderna bryr jag mig egentligen inte så mycket om, så som skärmstorlek, grepp osv. De andra skillnaderna inuti kameran förstår jag mig, om ärligheten ska fram, inte riktigt på. Folk som har liknande frågor som jag får svar allt ifrån att skillnaderna inte spelar nån roll till att det är oerhört stora.

Så min fråga till er är alltså vilken kamera tror ni på? Var först nästan helt säker på 1000D då denna var 2000 kr billigare och jag satsar hellre på optik. Men nu har jag hittat en riktigt bra deal där 450D:n bara är 1300 kr dyrare..

Och kom gärna med era åsikter så fort ni kan, vill verkligen slå till efter allt detta velande!

//Frida

Skillnaderna finns men hur det påverkar beror som så ofta på hur du fotar. Här är de viktigaste skillnaderna listade: http://www.dpreview.com/reviews/canoneos1000d/page2.asp

Förutom det du nämner som skärm kan man notera högre bildhastighet och mer avancerad AF, speciellt för ljusstark optik, lite bättre sökare, och spotmätning.

Viktigt? Beror på situation, 450D är lite bättre skickad på snabbare situationer (ska du fota sport? springande barn?), precis som 50D är ännu bättre. Men men, med en 1000D kan du såklart ta finfina bilder också.

ANNONS
Götaplatsens Foto