Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 5D Mark IV, för varma färger i solsken

Produkter
(logga in för att koppla)

Bussmicke

Aktiv medlem
Jag tycker att 5D Mark IV ger för varma färger i solsken.
Förr minns jag att det fanns en i EOS där man kunde bocka av att kameran inte skulle bevara varma färger. Har inte hittat något sånt i kamerorna.
Önskar få bukt med det.

Hoppas inte R-kamerorna också gör det.
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Är det AWBw som är boven i dramat som gör att de blir för varma färger i solsken?
Det ser inte naturligt ut som man själv uppfattade det när man var på plats. Jag måste alltid Dra ner för temperaturen i ACR/LR.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Nu vet jag inte om du fotograferar i raw eller i JPG. Själv känner jag inte igen mig. Tycker 5D MKIV ger mig samma ungefär samma färgbalans som alla de andra 5D modeller jag haft. Vilket är mer eller mindre samtliga.

Jag fotar alltid i raw och kör nästan alltid AWB. Använder ibland X-rite colorchecker card för att göra egna kameraprofiler och när man då vitbalanserar ligger AWB snarare i LR lågt snarare än för högt.

Har du kalibrerat/profilerat din skärm med en kalibrator? Det skulle lika gärna kunna vara det som spökar.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag använder allts Auto white balance som på engelska brukar förkortas AWB. AWBv är på svenska vitbalans variation. och något jag aldrig använder i kameran. Den står i mitt fall alltid i mitten för neutral.

Samma reglage finns i alla rawkonverterare. Då ofta kallade Temperarature och Tint på engelska.
Där lågfärgtemperatur går från blått till hög färgtemperatur går mot gult. Alltså från låga Kelvin till höga Kelvin grader.

Tint går från grönt till magenta och påverkar tonen i bilden väldigt kraftigt.
Påverkar himmel, anskitsfärg och bladverks gröna färg mm. kraftigt.
Denna typ av förändringar gör jag helt i raw-programmet.

Har aldrig provat men en förändring av AWBv (Auto white balance variance) borde inte påverka annat än jpg filer.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag använder allts Auto white balance som på engelska brukar förkortas AWB. AWBv är på svenska vitbalans variation. och något jag aldrig använder i kameran. Den står i mitt fall alltid i mitten för neutral.
Ur ovan refererad manual:

Med [AWB] (Bevara känslan) kan du öka intensiteten i bildens varma ton när du fotograferar miljöer med glödlampsljus. Om du väljer [AWBw] (Vitprioritet) kan du minska intensiteten i bildens varma ton.Om du vill använda den automatiska vitbalansen från tidigare EOS-kameramodeller väljer du [AWB] (Bevara känslan)

Du pratar väl snarare om "vitbalanskorrigering" på sidan 198, får jag känslan av.

Eftersom jag inte haft någon Canon på länge förutom en liten fjutt som tar 135-film så kan jag inte riktigt uttala mig om resultatet av AWB kontra AWBw, men det som Micke skriver om som något man kunde kryssa i låter som motsvarigheten till AWBw. Sedan blir ju auto-vitbalansen i kameror ibland mer eller mindre lurad.

(Dock finns förstås motsvarande hos Nikon. Det är till och med tre varianter i D850, plus ett läge för enbart naturligt ljus.)
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Såg en youtube video med en fotograf som testat AWB mot AWBw. Har nu förstått at det står för Auto White balnce white priority.
Har aldrig provat detta.
Vad jag ser i den gansk bra test den här fotografen gjort har jag inte missat något. Precis som den här fotografen föreddrar jag de lite varmare tonerna. Speciellt i hudtoner.
Fast gillar heller inte att vita skuggtoner kan bli väl blåvita.

 

Bussmicke

Aktiv medlem
Är Asfalten grå vill jag det ska vara det om inte annat.
Ja är det jämt ljus är det inget problem, han i har ju inte fotat i solljus en förmiddag...
 
ANNONS