Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Canon eos 5D
- Trådstartare Indy
- Start datum
sarnor
Avslutat medlemskap
Det skall faktiskt gå att läsa ut antalet exponeringar ur exif-informationen, se:
http://photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=00FDoN&tag=
/Daniel
http://photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=00FDoN&tag=
/Daniel
-Catherine-
Aktiv medlem
Starta kameran, klicka på info-knappen, näst sista raden uppifrån räknat ser du namn på mappar och till höger om mappen så ser du antal exponeringar som gjorts.
Detta antar jag iofs förutsätter att kameran är satt i kontinuerligt räknande av exponeringarna.
Detta antar jag iofs förutsätter att kameran är satt i kontinuerligt räknande av exponeringarna.
avlsutad110823
Avslutat medlemskap
och att du inte satt i ett minneskort som nått högre. Den hoppar i så fall fram till det talet.
sarnor
Avslutat medlemskap
Du behöver ett program som läser exif-informationen, exempelvisIndy skrev:
Tack Daniel.
Blir inte riktigt klok på det, måste man ha ett program som läser av exit filen eller går det att se direkt i menyerna?,
Någon som vet?
http://www.opanda.com/en/iexif/index.html
/Daniel
avlsutad110823
Avslutat medlemskap
bildnummren skuttar vilt om man har flera kamror.
Jag kör mest med 1D mk2, köpte 5D då den kom man har legat sjuk i 6 månader, så har inte provat så mycket egentligen, ca 2000 bilder bara.
Det som imponerar är mjukheten i färgerna, fotat mest modeller och det ger helt andra nyanser än med 1D mk2.
Det 1D tillför är rappare autofokus och tyngd, den är helt enkelt stabilare. HAr iofs vertikalgrepp till 5D och den är o andra sidan smidig. HAr aldrig sett hastigheten som ett problem, har ställt mer den på 1D till ca 4 bilder i sekunden, annars amtar den ju på rätt ok med sina drygt 8 i skeunden.
Köpte kameran mest som resekamera då 1D är rätt tung. Reser rätt mycket och har köpt en ny canonmodell inför varje resa så jag har nått att lära samtidigt som jag fortar. Började med D30, sen D60, 300D, 350D och nu 5D som resekamera, har dock inte rest än pga sjukdommen. Hoppas dock komma iväg rätt snart.
Roine
Jag kör mest med 1D mk2, köpte 5D då den kom man har legat sjuk i 6 månader, så har inte provat så mycket egentligen, ca 2000 bilder bara.
Det som imponerar är mjukheten i färgerna, fotat mest modeller och det ger helt andra nyanser än med 1D mk2.
Det 1D tillför är rappare autofokus och tyngd, den är helt enkelt stabilare. HAr iofs vertikalgrepp till 5D och den är o andra sidan smidig. HAr aldrig sett hastigheten som ett problem, har ställt mer den på 1D till ca 4 bilder i sekunden, annars amtar den ju på rätt ok med sina drygt 8 i skeunden.
Köpte kameran mest som resekamera då 1D är rätt tung. Reser rätt mycket och har köpt en ny canonmodell inför varje resa så jag har nått att lära samtidigt som jag fortar. Började med D30, sen D60, 300D, 350D och nu 5D som resekamera, har dock inte rest än pga sjukdommen. Hoppas dock komma iväg rätt snart.
Roine
Indy
Aktiv medlem
Tack för ditt svar Roine. Tråket att höra att du varit sjuk hoppas du blir bättre. En fråga till om du orkar. Hur upplevde du skillnaden mellan 30D och 5D det är ju där jag e,v står nu? Tyckte du att det blev någon skillnad i bildkvallite? Jag fotar enbart raw så där kan man ju själv fixa färgerna. Hur upplevde skillnade att fotografera med kamerernaTack för du tar dig tid.
Hälsar Lasse
Hälsar Lasse
avlsutad110823
Avslutat medlemskap
Hej
jag har inte haft en 30D utan D30, dvs den första dslr
jag har heller inte haft eller provat en 20D, så har ingen bra uppfattning egentligen.
Det jag ser är ju skillnaden i bilden mellan 1d mk2 o 5D samt 350D, där ser man att 5D är något bättre i höga iso samt som jag skrev, har en mjukare bild, helt enkelt behagligare bild, inte lika syntetisk om du förstår vad jag menar. Lite somm D60:n, den hadde också väldigt behaglig bildkvalite.
350D är annars den kamera som ger bäst bild per krona utan tvivel bland de jag haft. Den är liten, reagerar snabbt, bra uppstartstid om man går runt, åker bått på nån flod osv, bra kvalite i det hela taget, sparar blixtsnabbt med ultra 2 kort.
på www.roine.nu ser man tex thailand har jag varit 4:a ggr i.
Resa 1, rundresan med apollo är med D30, resa 2, med D60, resa 3 med 300D och resa 4:a med 350D.
Sen senaste teneriffa (örnar o valar) är med 1D mk2.
Roine
jag har inte haft en 30D utan D30, dvs den första dslr
jag har heller inte haft eller provat en 20D, så har ingen bra uppfattning egentligen.
Det jag ser är ju skillnaden i bilden mellan 1d mk2 o 5D samt 350D, där ser man att 5D är något bättre i höga iso samt som jag skrev, har en mjukare bild, helt enkelt behagligare bild, inte lika syntetisk om du förstår vad jag menar. Lite somm D60:n, den hadde också väldigt behaglig bildkvalite.
350D är annars den kamera som ger bäst bild per krona utan tvivel bland de jag haft. Den är liten, reagerar snabbt, bra uppstartstid om man går runt, åker bått på nån flod osv, bra kvalite i det hela taget, sparar blixtsnabbt med ultra 2 kort.
på www.roine.nu ser man tex thailand har jag varit 4:a ggr i.
Resa 1, rundresan med apollo är med D30, resa 2, med D60, resa 3 med 300D och resa 4:a med 350D.
Sen senaste teneriffa (örnar o valar) är med 1D mk2.
Roine