Annons

Canon EOS 5Ds/5Ds R

Produkter
(logga in för att koppla)

snap01

Aktiv medlem
Inte för att säga emot dig i just denna sak, för jag tror att det ligger mycket i att Canon blev stora (iaf en gång i tiden) med just deras överlägsna AF ibland sportfotografer, men det sagt; Canon är överlägset marknadsledande totalt sätt - inom alla områden (förutom spegellöst ILC och MF kanske då).

En stor total marknadsdominans gör det då naturligt att de även kommer att per statistik dominera även alla sub-kategorier (som standard iaf).

Dessutom; bara för att Ford eller Toyota säljer mer bilar och är överlägset marknadsledande, emot tex Mercedes, BMW och Audio, så betyder inte det att de automatiskt har bättre prestanda eller teknik i sina bilar.

Säger faktiskt inte så mycket alls - och därav att det inte är ett argument som är relevant för att bevisa en eller annan egenskap.

Sedan har du dessutom en viss konservatism och tröghet på området, och det gäller (tro det eller ej) även yrkesfotografer.

Man fotar med det som man är van vid och alltid gjort (i många fall).

Både pga känslomässig och historisk konservatism i vissa fall, men även pga rationella orsaker. Det finns flera rationella orsaker som tex att man känner väl och har god kunskap om vissa system, men även den tidigare diskuterade inlåsningseffekten av att man redan är tungt investerad i ett visst ekosystem.
Tror ingen PRO fotograf använder en kamera som inte har en AF som fungerar bra speciellt om man fotar sport eller natur. Du får ingen mer chans o om man lever på fotot så har man inte råd med missade bilder o ett byte är inte speciellt dyrt jag själv körde både Canon o nikon,samtidigt i 4 år pga är du på,uppdrag måste du ända ha dubbelt av det viktiga o då kunde jag lika gärna köra bägge märkena.

Jag föredrog nikon för interiör pga bättre vidvinklar o bättre blixtegenskaper sedan föredrog Jag Canon för utomhus på stränder,reportage osv. Det är lättare komma med omdömen om kameror om man haft dom o jobbar med dom man upptäcker brister o fördelar lättare då. Sedan finns det mängder med tyckare som läser tester på nätet o kollar bilder där o VET allt om kameran då.
 

bildterapeuten

Avslutat medlemskap
Myter? Så du påstår att nikon skulle ha bättre af? I sådana fall skulle väl inte Canon vara marknadsledande bland sportfotografer o naturfotogtafer med fåglar som specialitet?

Man kan inte mäta allt många gånger handlar det om hur många rätt exponeringar man tycker att man får, känslan omförtroendet av det. Jag själv tucker att tex d800 velar betydligt mer o är inte lika spot on som många Canon kameror är. Jag upplever dig rätt hysterisk med att alltid komma dragande med DR o att du mätt o testat kameror sedan när var det ? 1984? Själv har jag full fart o hinner inte ta alla jobb o har jobbat för mängder med tidningar,större kunder o ingen har någonsin brytt sig om vilken kamera jag kör med utan tittar på bildspråk etc bildinnehåll.

När du kommer dragandes med iPhone jämförelse är det det rent ut sagt barnsligt för skillnaden mellan iphone o dslr är gigantisk däremot mellan topp dslr är bildkvalitén likvärdi i dom flesta fall.
vill du prata skillnader som är mätbara som syns kolla kvalité skillnaden på Canon ts optik som sopar banan med nikons.
Ove
nu är du där igen, jag har inte skrivit att varken Nikon eller Canon har bättre AF än den ena eller andra och att ett antal sportfotografer använder det ena eller andra märket säger ingenting om hur AF fungerar vid en faktisk test .
 

gamleJ

Aktiv medlem
Magnus recensioner?

Strax innan sommaren hade du Magnus Fröderberg fått händerna på en 5ds. Du gjorde ett förstatest på något buskage fotat från balkongen. Sen kom det ett inlägg till där du gav din syn på om 5ds kan fungera som ett allroundhus. Jag förstod det sen som att du skulle testa betydligt mer och återkomma kring detta? Vad hände? Har jag missat något ?

Mvh
Jonas
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jo, har förstått att det varit mycket Adobes fel gällande RAW-hantering av filer ifrån Fuji (iaf de lite dyrare Fuji som inte är vanligt Bayer CFA).

Har dock tyckt att även deras JPG gett ett lite intryck av vax, speciellt på hudtoner på armar och ansikten, etc.

Intressant med jämförelsen, men har du möjlighet att förstora upp Fuji-bilden till höger så att den blir lika stor som den till vänster?

Lite lättare att även se om det finns denna vaxighet i ansiktet om du kan göra den lite större.
Du kan få en annan bild där du ser skillnaden bättre. Detta är en 1:1 förstoring på samma porträtt.
Den vänstra hanterad i LR5 och den högra i Iridient. Som du ser gick det inte riktigt att få fram detaljerna i LR 5 utan det blev lite plastigt.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/359998/3170278.htm

Jag har gjort om samma test med LRCC och nu är skillnaden mycket mindre. Fast LR är fortfarande sämre än Iridient.

Så jag tycker inte det är något problem att använda Fuji som andra kamera till min 5DMKIII. Faktiskt en bättre kombination än när jag hade en 5DMKII och en 5DMKIII.

Så för min del blir det nog så fort som möjligt en 5Dr och en X-T2 som lär komma under första halvåret nästa år. Perfekt med en dSLR som kan hantera det mesta och en liten lätt kamera att använda när det inte krävs avancerad blixt eller precis och snabb AF.
 

snap01

Aktiv medlem
intressant Magnus, du snuddar vid nästa ämne, AF och där finns det en hel del att diskutera vad skillnaderna är mellan dagens Sony, Nikon och Canon
Vissa hävdar att Canon är överlägsna vad det gäller AF, speciellt Canon fan boys a la Canon Rumors mfl, ge mig en länk till en vederhäftig AF uppmätning och jämförelse.
En uppmätbar sådan och som vi alla kan verifiera genom att upprepa försöken.
Jag gillar fakta och det bör väl även ni göra
Och då tolkade jag ditt svar här fel där fick jag intrycket att du menar att Canon Fanboys har fel om att AF skulle vara bättre på Canon. Jag kan köpa att man kan mäta skarpheten på ett,objektiv med Mtf mätning inga problem med det, inte heller att man kan mäta upp DR men där skiljer det sig mellan att flera tycker att Canon har tillräckligt högt för dom flesta bilder men det betyder inte att jag tycker att canon ska välja sämre sensor för det alltid bra med högre DR men det kan finnas andra saker som andra fotografer rankar högre som gör att dom ändå väljer Canon. Jag själv valde bort Canon mest för den nonchalanta svaret när slutaren pajade efter 45000 bilder på deras då bästa kamera o dom sa att garantitiden gått ut med 3 månader o inte stod för ett byte av slutaren trots att dom skröt med att slutaren skulle hålla 300000 bilder om jag minns rätt.

Då bytte jag till nikon D3x o d700 sedan så köpte jag visserligen 5 d mark 2 tvås stycken efter att jag slutat vara förbannad och körde dubbelt.
Idag kör jag bara nikon o Fuji o är supernöjd med servicen från nikon. Är nöjd med kameran överlag men finns saker jag saknar men ingen kamera har allt.
Fakta är alltid bra men sedan tillkommer känsla o trygghet med det man använder.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Strax innan sommaren hade du Magnus Fröderberg fått händerna på en 5ds. Du gjorde ett förstatest på något buskage fotat från balkongen. Sen kom det ett inlägg till där du gav din syn på om 5ds kan fungera som ett allroundhus. Jag förstod det sen som att du skulle testa betydligt mer och återkomma kring detta? Vad hände? Har jag missat något ?
Jodå, jag har testat två 2 st 5Ds och 2 st 5Ds R under maj och juni. Testet är nu klart och tidningen är på väg från tryckeriet. :)

Kan bjuda på några slutsatser. I testet har jag främst jämfört med 5D Mark III som lär vara den kamera som de flesta potentiella köpare har idag.

Det krävs väldigt stora förstoringar eller extrema utsnitt för att se skillnad i upplösning mot 5D Mark III. Det är främst med 5Ds R som man ser en tydlig skillnad mot 5D Mark III. Jag tycker att det är R-modellen man bör välja om man inte fotograferar bröllop eller något annat väldigt moiré-känsligt.

Jag uppskattar den nya spegeln som är tystare vid snabb seriebildstagning. Gillar också flimmerreduceringen, den utökade informationen i sökaren och den exakta exponeringsmätningen.

På minussidan: Ingen smidig wifi-lösning, live view är inte lika bra som med D810, begränsad max-iso och givetvis att det dynamiska omfånget inte är i klass med andra högupplösta fullformatare.

Jag har själv 5D Mark III och hade skaffat 5Ds R om det dynamiska omfånget varit större eller om kameran hade fått någon ny viktig funktion som 5D Mark III saknar. Istället väntar jag in 5D Mark IV som jag hoppas får 8 bilder/s. Kan jag inte få ett stort lyft i dynamiskt omfång prioriterar jag en snabbare kamera framför fler pixlar.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Jodå, jag har testat två 2 st 5Ds och 2 st 5Ds R under maj och juni. Testet är nu klart och tidningen är på väg från tryckeriet. :)

Kan bjuda på några slutsatser. I testet har jag främst jämfört med 5D Mark III som lär vara den kamera som de flesta potentiella köpare har idag.

Det krävs väldigt stora förstoringar eller extrema utsnitt för att se skillnad i upplösning mot 5D Mark III. Det är främst med 5Ds R som man ser en tydlig skillnad mot 5D Mark III. Jag tycker att det är R-modellen man bör välja om man inte fotograferar bröllop eller något annat väldigt moiré-känsligt.

Jag uppskattar den nya spegeln som är tystare vid snabb seriebildstagning. Gillar också flimmerreduceringen, den utökade informationen i sökaren, den exakta exponeringsmätningen.

På minussidan: Ingen smidig wifi-lösning, live view är inte lika bra som med D810, begränsad max-iso och givetvis att det dynamiska omfånget inte är i klass med andra högupplösta fullformatare.
Tack för svar och lite slutsatser. Ser fram mot att läsa hela testet.

Mvh
Jonas
 

Choke

Aktiv medlem
Jodå, jag har testat två 2 st 5Ds och 2 st 5Ds R under maj och juni. Testet är nu klart och tidningen är på väg från tryckeriet. :)

Kan bjuda på några slutsatser. I testet har jag främst jämfört med 5D Mark III som lär vara den kamera som de flesta potentiella köpare har idag.

Det krävs väldigt stora förstoringar eller extrema utsnitt för att se skillnad i upplösning mot 5D Mark III. Det är främst med 5Ds R som man ser en tydlig skillnad mot 5D Mark III. Jag tycker att det är R-modellen man bör välja om man inte fotograferar bröllop eller något annat väldigt moiré-känsligt.

Jag uppskattar den nya spegeln som är tystare vid snabb seriebildstagning. Gillar också flimmerreduceringen, den utökade informationen i sökaren och den exakta exponeringsmätningen.

På minussidan: Ingen smidig wifi-lösning, live view är inte lika bra som med D810, begränsad max-iso och givetvis att det dynamiska omfånget inte är i klass med andra högupplösta fullformatare.

Jag har själv 5D Mark III och hade skaffat 5Ds R om det dynamiska omfånget varit större eller om kameran hade fått någon ny viktig funktion som 5D Mark III saknar. Istället väntar jag in 5D Mark IV som jag hoppas får 8 bilder/s. Kan jag inte få ett stort lyft i dynamiskt omfång prioriterar jag en snabbare kamera framför fler pixlar.
En liten fråga Magnus, vad menar Du med att liew view inte lika bra som D810 har för mig att 810 har fått kritik för sin, men kansk har jag missuppfattat. Vad är det som Du inte gillar på liew view?

/Choke
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
En liten fråga Magnus, vad menar Du med att liew view inte lika bra som D810 har för mig att 810 har fått kritik för sin, men kansk har jag missuppfattat. Vad är det som Du inte gillar på liew view?

/Choke
D810 har betydligt bättre live view-visning än D800. Canon 5Ds är klart bättre än D800, men inte riktigt i klass med D810 när det kommer till live view-visning. Jag tyckte att det var lättare att ställa skärpan med D810 och dessutom har D810 en tvådelad visning som är perfekt för förmål som ska vara parallella med sensorn/skärpeplanet.

Jag syftar inte på af-hastighet vid live view. Men 5Ds har iaf snabbare AF vid live view än 5D Mark III.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
"Thee EOS 5DS is far behind the best sensors we’ve tested." -DXOmark
Canon har som vanligt bott under en sten de senaste 3-4 åren vad det gäller sensorn.
Denna kamera har hög upplösning men inget annat. Kommer ihåg på sidan då 5Dc,1ds osv då var Canon bäst på sensorer men de sitter och lever på detta än idag och tror att konkurrenter inte gör någonting. Detta visar än en gång att Canon är på väg ner i graven.

Kolla bara på video 5dII använde alla 5diii mindre. Idag är inte 5Diii:s som VHS ingen är dum nog att filma med den kameran du får mycket bättre med a7s för samma pengar.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Är det är någon som vet när det börjar komma större leveranser till Sverige?
Snackade med Scandinavian häromdagen ang leveranser. Efterfrågan är mycket stor och det är fortfarande långa köer trots att kameror börjat levereras. Någon gång i mitten på augusti tror man att det bör finnas på butikernas hyllor.

Har inte kollat med övriga butiker men sannolikt är läget samma där.
 

Photocon

Aktiv medlem
Vi kan snacka sensorer hit och dit och själv är jag efter över ett decenniums användande av Canon dslr klar anhängare av Nikons/Sonys sensorfilosofi. Har också bytt till dessa märken.

Det berodde inte bara på lack av DR utan även på bristande upplösning för mina behov.

Fördelen med många pixlar är uppenbar vid många tillfällen och det torde förklara att efterfrågan är så pass stor som hbengtsson redogör för;

Har man som Canonanvändare inte saknat bättre DR tidigare så är uppenbarligen den högre upplösningen mycket efterlängtad och orsaken till att många ställt sig i kö för 5Ds/5DsR.

//Lennart
 

Studiomats

Aktiv medlem
Vi kan snacka sensorer hit och dit och själv är jag efter över ett decenniums användande av Canon dslr klar anhängare av Nikons/Sonys sensorfilosofi. Har också bytt till dessa märken.

Det berodde inte bara på lack av DR utan även på bristande upplösning för mina behov.

Fördelen med många pixlar är uppenbar vid många tillfällen och det torde förklara att efterfrågan är så pass stor som hbengtsson redogör för;

Har man som Canonanvändare inte saknat bättre DR tidigare så är uppenbarligen den högre upplösningen mycket efterlängtad och orsaken till att många ställt sig i kö för 5Ds/5DsR.

//Lennart

Ända sen Sony kom med 36mpx så har man som canon ägare längtat efter fler pixlar. Har aldrig haft några bekymmer med DR och när de nu släpper 50mpx så är det ju mer än dubbelt upp mot 5D MarkIII. Så givetvis är man ju hur glad som helst som Canon fotograf. Att gå från 22 till 50mpx är ju ett stort steg, precis som det var för Nikonägarna när de gick från 12 till 36.
Att kunna jobba med olika format i bilden kommer ju att vara hur trevligt som helst och ändå ha en massa pixlar kvar, det är ju guld värt.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Jag som fotar 99,9 % av alla mina bilder över ISO600 så är valet enkelt. Behålla 6D som har högre DR än både Nikon D810 och Canon 5DS (R) efter ISO600 och mtachar de övriga parametrarna över alla ISO-spannen utom för D810 som har aningen bättre förgåtergivining, samt såklärt upplösningen. Men som DxO och Northrup nämner är det en av de minst viktiga parametrarna egentligen över vad de mäter.
Kändes bättre att lägga pengarna på mer kringutrustning samt modifering av kameran så den blev ännu bättre på nattetid samt borttagning av AA-filtret så man kan pressa ut ännu mer detaljer.
EOS 6D (Den med Wifi och GPS) för 10500 kr inkl Wacom ritplatta för 3000kr och Creatice Cloud prenumeration eller en 5DS R för 38000kr. Lätt val!
Så man bör ta sig en funderare vad man behöver innan man byter system, eller "upgraderar" sig.


/Stefan
 

snap01

Aktiv medlem
Hittade detta inlägg på ett annat FS-forum. Bygger till viss del på DxO-siffror men också s k "rumour-site".
Berör 5Ds vs D810 och Sony A7R.

Personligen föredrar jag side by side-jämförelser med motiv tagna enl principen "allt lika" när kameror ska jämföras, men läsningen kanske kan vara av intresse i alla fall?

http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=2081547&postcount=95
Inget nytt det har Ridedal predikat om hur länge som helst. Är det bara DR som är intressant? Finns många som testar som anser att Canon har tillräckligt högt o du som gammal räv vet att det är sällan man behöver mer än 12 i omfång.
 

snap01

Aktiv medlem
"Thee EOS 5DS is far behind the best sensors we’ve tested." -DXOmark
Canon har som vanligt bott under en sten de senaste 3-4 åren vad det gäller sensorn.
Denna kamera har hög upplösning men inget annat. Kommer ihåg på sidan då 5Dc,1ds osv då var Canon bäst på sensorer men de sitter och lever på detta än idag och tror att konkurrenter inte gör någonting. Detta visar än en gång att Canon är på väg ner i graven.

Kolla bara på video 5dII använde alla 5diii mindre. Idag är inte 5Diii:s som VHS ingen är dum nog att filma med den kameran du får mycket bättre med a7s för samma pengar.
Canon används betydligt mer än nikon till video o Sony a7s må vara bättre men den säljer ändå i låga volymer.Den nya Canon kameran är inte special gjord för video vilket tex Sony a7s är. Canon har dedikerade videokameror med riktig optik för det det har inte nikon tex.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Mycket rundgång, gnäll och inga nya uppgifter i de senaste kommentarerna, så jag tog bort dem.

Dynamiskt omfång har vi rätt ut färdigt. Välkomna att diskutera andra aspekter av 5Ds och 5Ds R.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
först och främst så är det inte DR utrett ett dugg.
Det dynamiska omfånget är uppmätt och jämfört med andra. Det är väldigt tunt med ny fakta kring det dynamiska omfånget.

för det andra så gillar jag inte att vissa felskriver mitt namn, gör narr och att man inte kan svara på felskrivningen.
Felstavningar får man inte hela världen och är något man kan påpeka direkt via mejl. Det intresserar ingen annan. Om du upplever att någon är spydig mot dig behöver du inte ge igen med samma mynt. Går någon för långt är det en sak för moderatorerna.

Vill du berätta att ingen annan Canon når upp till 12 stegs DR. Gör då det som ett sakligt påpekande utan att ge igen för gammal ost.
 
ANNONS