Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 5Ds/5Ds R

Produkter
(logga in för att koppla)

snap01

Aktiv medlem
Det dynamiska omfånget är uppmätt och jämfört med andra. Det är väldigt tunt med ny fakta kring det dynamiska omfånget.



Felstavningar får man inte hela världen och är något man kan påpeka direkt via mejl. Det intresserar ingen annan. Om du upplever att någon är spydig mot dig behöver du inte ge igen med samma mynt. Går någon för långt är det en sak för moderatorerna.

Vill du berätta att ingen annan Canon når upp till 12 stegs DR. Gör då det som ett sakligt påpekande utan att ge igen för gammal ost.
Jag skrev på paddan o det blir ofta fel då felstavningen av ditt namn var inte avsiktlig ber om ursäkt för den ändå. Bra Magnus förhoppningsvis kan vi diskutera annat om nya 5 an.
 

alfin

Aktiv medlem
Det är DNG-filer med rawjusteringsinställningar som inte är speciellt optimalt gjorda. Nolla inställningarna och gör om dem själva.

Uppenbart att vissa objektiv som använts, tex EF 16-35/2,8L II inte alls hänger med i hörnen vid den här upplösningen.

Att lyfta skuggorna genererar en hel del brus även på ISO 100. (Sorry om jag bryter mot FS:ans nya forumregel om att det inte är tillåtet att diskutera DR för 5DsR!)
 

Photocon

Aktiv medlem
Gjort samma iakttagelse som Möllerström.
16-35/2.8 II var ingen höjdare vad gäller kantskärpa ens på 1DsMkIII/5DMkIII. Här blir det ännu tydligare.

Oaktat att föra DR-diskussionen vidare så behöver man faktiskt ibland lyfta skuggor. Och det genererar brus på låga iso här.

Det positiva med skugglyftningens resultat är att bandningstendenser från tidigare modeller verkar avsevärt mindre på 5Ds/5DsR

//Lennart
 

afe

Aktiv medlem
16-35/2,8 (både gamla och nya) är väl inte direkt kända för att vara bra i kanter och hörn på äldre kameror med lägre upplösning heller. Den nya med f/4 ska vara mycket bättre på det (också på 5DS(r) förstås), men den är ju då inte lika bra för reportagefoto (där hög upplösning och kantskärpa sällan är viktigt). Det vore intressantare att se hur Tamrons 15-30 presterar på 5DS, även om jag tycker den är groteskt stor och tung.

Självklart får man för övrigt självklart diskutera DR i dessa nya kameror, men att älta samma sak om och om igen (att andra är bättre) gör ingen glad. Samma sak att hela tiden påpeka hur dåliga dessa kameror är på video - ja, vi vet och har läst det nu ett antal gånger - de är helt enkelt inte gjorda för det (främst).
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Upplysningsvis: Inlägg om supertele-objektiv och Fujifllm-kameror är off topic och raderas.

Vore intresserad om någon mer provat 5Ds eller 5Ds R och har några intryck. Det finns ju en del nytt i kameran.
 

martinot

Aktiv medlem
Upplysningsvis: Inlägg om supertele-objektiv och Fujifllm-kameror är off topic och raderas.

Vore intresserad om någon mer provat 5Ds eller 5Ds R och har några intryck. Det finns ju en del nytt i kameran.
Helt OK om det anses OT att svara på Fuji, eller kommentarer om AF på Nikon vs Canon, men två kommentarer:

1. Märkligt om andra kan posta inlägg om det, men man själv inte kan svara på det (bra med viss konsekvens).

2. Bra om man får reda på om man anses OT, och bra att få reda på om ens meddelande raderas för att de anses olämpliga.

I övrigt; har full förståelse för att man vill undvika att vara för mycket OT i tråden. Den skall ju trots allt handla om 5DS/R. Så inget fel alls att moderera, men som sagt, bra om det sker konsekvent, och om man får reda på det (tror ju att det är något fel på fotosidan.se eller databasen) när meddelanden bara försvinner utan något som helst spår.

Allt detta sagt, för att återgå till ämnet; OK om DR kanske inte blivit bättre, men ändå väldigt positivt att det ser ut som om man börjar att prioritera bra färger och färgutläsning ur sensorn framför extrema ISO-värden.

Enligt mig kanske det mest postitiva som hänt Canon på länge.
 

afe

Aktiv medlem
Från Forumreglerna:

Redaktionen kan radera inlägg och bilder utan att meddela detta
Inlägg och bilder som inte följer dessa enkla regler kan raderas, utan vidare kommentar från redaktionen.
Övriga kommentarer kring regler och moderering tas i fotosidan.se eller i direkt kontakt med redaktionen.
 

phool

Aktiv medlem
Beslutsångest till tusen, köpa 5DSR eller Leica Q type 116. Har alltid drömt om att få äga en Leica eller digital Hasselblad, eller vänta på 5DMKIV. Helt olika kameror, eller varför inte bara ha kvar min D610 som jag är riktigt nöjd med.
 

afe

Aktiv medlem
Ja, helst vill man ju ha alla varianter så man kan välja det som passar bäst för stunden. Jag är övertygad om att vi kommer få se många bra bilder från 5DS framöver.

:)
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Beslutsångest till tusen, köpa 5DSR eller Leica Q type 116. Har alltid drömt om att få äga en Leica eller digital Hasselblad, eller vänta på 5DMKIV. Helt olika kameror, eller varför inte bara ha kvar min D610 som jag är riktigt nöjd med.
Intressant val.

Vet inget om Leican men den väcker ju ha-begäret inom mig, bara därför att, typ. 😉

Man skulle ju kunna säga att Leican kompletterar en systemkamera så varför inte börja med Leican och sen avvakta 5D mk 4 och när den har kommit kan du ta ställlning till om du skall ha den eller 5DSR ?

Låter som en bra plan? 😄
 

phool

Aktiv medlem
Intressant val.

Vet inget om Leican men den väcker ju ha-begäret inom mig, bara därför att, typ. 😉

Man skulle ju kunna säga att Leican kompletterar en systemkamera så varför inte börja med Leican och sen avvakta 5D mk 4 och när den har kommit kan du ta ställlning till om du skall ha den eller 5DSR ?

Låter som en bra plan? 😄
Som du säger, vissa kameror väcker sånt habegär trots att egentligen inte passar en själv egentligen.
Som Leican i detta fall. Men hjärtat säger, avvakta MKIV, älskar Canons grepp och färger.
 

snap01

Aktiv medlem
Vad har leican jämfört med nya 5 an?????
- halva upplösningen
- en fast 28mm ingen utbytbar lins
Hur kom den ens upp i denna tråd;)
Phool alla vet att du är prylgalen finns det någon kamera som inte lockar dig:)
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Vad har leican jämfört med nya 5 an?????
- halva upplösningen
- en fast 28mm ingen utbytbar lins
Hur kom den ens upp i denna tråd;)
Phool alla vet att du är prylgalen finns det någon kamera som inte lockar dig:)
Lugn Ove, det brukar lugna ner sig med åren. På samma sätt som man inser att man inte måste provköra allt i kjol så kommer också insikten att man inte måste äga varje ny kameramodell.
Det är väl det som brukar kallas vishet.

För vissa kommer vishet tidigare och för andra senare. Fast en del blir förstås aldrig visa. :)
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Lugn Ove, det brukar lugna ner sig med åren. På samma sätt som man inser att man inte måste provköra allt i kjol så kommer också insikten att man inte måste äga varje ny kameramodell.
Det är väl det som brukar kallas vishet.

För vissa kommer vishet tidigare och för andra senare. Fast en del blir förstås aldrig visa. :)

Att Leican kom in i tråden berodde väl på att den ligger i ungefär samma prisklass som 5DS ?

Har ett inköp av en Leica någonsin handlat om förnuft och vishet, handlar det inte bara om känslor? :)
 

bildterapeuten

Avslutat medlemskap
Vad har leican jämfört med nya 5 an?????
- halva upplösningen
- en fast 28mm ingen utbytbar lins
Hur kom den ens upp i denna tråd;)
Phool alla vet att du är prylgalen finns det någon kamera som inte lockar dig:)
du menar halva antal pixlar
Om Canon skulle ha dubbla upplösningen jmf med Leica Q så är det 96Mp
 

phool

Aktiv medlem
Vad har leican jämfört med nya 5 an?????
- halva upplösningen
- en fast 28mm ingen utbytbar lins
Hur kom den ens upp i denna tråd;)
Phool alla vet att du är prylgalen finns det någon kamera som inte lockar dig:)
Som Ola säger, samma prisklass och en hel del känsla :) vi är nog alla mer eller mindre pryltokiga.
Rent tekniskt så här den nog inte mycket på 5DSR.
 
ANNONS