Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon eos 700d eller något bättre?

Produkter
(logga in för att koppla)

ihaveabike

Aktiv medlem
Hej
Idagsläget har jag en eos 450d men tänkte köpa något nyare.
Vill gärna kunna använda befintliga objektiv till nästa kamera.

Är 700d en prisvärd uppgradering eller ska man ta ngt häftigare?

Vill gärna ha den vinklingsbara skärmen då jag foto mkt med stativ med studioblixtar över huvudet(blir trångt som det är nu.).

En sista utväg är förstås att köpa nya objektiv om så krävs. Är öppen för förslag.

Det är väl samma sensor som 550d. Så du kan köpa en 550/600 begat och spara lite pengar för ungefär samma resultat.

Tja !

jag har precis köpt min första systemkamera, och det blev en 700d.
Och tydligen ska det vara nästa exakt samma kamera som 650d. Så jag ångrar lite att jag köpte en 700d ist för en 650d, visserligen får du tillbaka 500kr om du köper en 700d, så då kostar den ju bara 500kr mer än 650d.

Dessutom har den ju touchscreen, vilket jag tycker underlättar väldigt mycket. :)
Så jag är sjukt nöjd ! men jag är inget proffs, så jag kan bara ge tips ur en nybörjares syn. :)

Jag ser det naturliga Canonalternativet som 60D - den största vinsten är den större ljusare sökaren med äkta pentaprisma. Just sökarförstoring och pentaprisma istället för spegelprisma som finns i de billigare kamerorna är något som man måste läsa specarna noga för att se.

Största fördelen med 700D är kanske det medföljande 18-55 STM kitgluggen som skall vara tydligt överlägsen de tidigare 18-55 i skärpa och har en bättre manuell fokusring.

Man kan titta på Nikon D7000 som är relativt billig nu då D7100 kommit.

läste att 70d kommer snart. Med STM kanske.
Om den slår de andra så kan jag tänka mig en sån trots att priset blir högre.

Då lär man väl pricka in det mesta nya funktionerna hoppas jag.

Jag vill trots allt ha en väsentligt bättre kamera än 450d om jag nu ändå ska spendera en massa pengar.
Kameran ska man ju äga under en längre tid och är man bara nöjd så är priset inte lika viktigt.

Oavsett hur 70D, eller vilken kamera som helst, ser ut, så kan du ju köpa ett objektiv med STM-fokusering om du vill. Det finns inget tvång på att köpa paketobjektiv.

nej det förstås men på 60-70 serien är det väl 58mm och på 450-700 serien 55mm, så man behöver ju bestämma kamera först.

Det finns inget som är 55 mm eller 58 mm på någon kamera. Vet inte vad du syftar på här.

Det jag menar är att om du hittar kamera A som säljs med paketobjektiv 1, medans kamera B säljs i paket med objektiv 2, så är det i systemkamerans underbara värld inget hinder från att köpa hus B separat och till den objektiv 1, om det nu är det man vill ha. Enda nackdelen är att paketen brukar vara ganska prisvärd. Men det går ju att ta med ett förhållandevis billigt objektiv 2 till kameran B, och sen köpa objektiv 1 också, om man nu suktar efter det.

Det finns inget som är 55 mm eller 58 mm på någon kamera. Vet inte vad du syftar på här.

Det jag menar är att om du hittar kamera A som säljs med paketobjektiv 1, medans kamera B säljs i paket med objektiv 2, så är det i systemkamerans underbara värld inget hinder från att köpa hus B separat och till den objektiv 1, om det nu är det man vill ha. Enda nackdelen är att paketen brukar vara ganska prisvärd. Men det går ju att ta med ett förhållandevis billigt objektiv 2 till kameran B, och sen köpa objektiv 1 också, om man nu suktar efter det.

Jo, men det är ju det att den billigare kameran med det dyrare objektivet köpt separat blir lika dyrt än den dyrare kameran med det dyrare objektivet i kit.

Tja !

jag har precis köpt min första systemkamera, och det blev en 700d.
Och tydligen ska det vara nästa exakt samma kamera som 650d. Så jag ångrar lite att jag köpte en 700d ist för en 650d, visserligen får du tillbaka 500kr om du köper en 700d, så då kostar den ju bara 500kr mer än 650d.

Dessutom har den ju touchscreen, vilket jag tycker underlättar väldigt mycket. :)
Så jag är sjukt nöjd ! men jag är inget proffs, så jag kan bara ge tips ur en nybörjares syn. :)

Även 650D har touch :)

hej
Vad jag menade med 55 / 58 mm kanske var en missuppfattning från min sida, det kanske bara är filtergängan som är olika?
Jag trodde att det var fattningen mot kameran som var olika. Men kan jag sätta samma glugg på en 700d eller en 60d så blir valet mycket lättare.

Till mitt försvar får jag säga att eos 450d är den enda systemkamera jag ägt, om än i många år.

hej
Vad jag menade med 55 / 58 mm kanske var en missuppfattning från min sida, det kanske bara är filtergängan som är olika?
Jag trodde att det var fattningen mot kameran som var olika. Men kan jag sätta samma glugg på en 700d eller en 60d så blir valet mycket lättare.

Till mitt försvar får jag säga att eos 450d är den enda systemkamera jag ägt, om än i många år.

Fattningen är samma. Det är nog bara filtergängen som syftas på. Tänk dock på att även kotgluggarna är löjligt dyra att köpa separat och man får dem nästan gratis vid kameraköp. 18-55 STM tror jag är prissatt till 2000:-.

Jag kör väldigt mkt macrofoto med ett Tamron 60 mm F/2 i en liten fotostudio jag har i källaren.
Bilderna blir ganska ok i dag men tycker fokuseringen är för kass. Missar ofta det där lilla viktiga och det tar lite tid.

Jag hoppas att en bättre kamera kan få detta att funka bättre. Allt köper jag en vassare macro.

Jag kör väldigt mkt macrofoto med ett Tamron 60 mm F/2 i en liten fotostudio jag har i källaren.
Bilderna blir ganska ok i dag men tycker fokuseringen är för kass. Missar ofta det där lilla viktiga och det tar lite tid.

Jag hoppas att en bättre kamera kan få detta att funka bättre. Allt köper jag en vassare macro.

Jag tror vare sig det handlar om kameran eller makrot. Vid makrofoto är skärpedjupet väldigt tunnt så fokus blir kritisk och man behöver blända ner till kanske bl 16 för att få något skärpedjup alls. Det som givetvis kan hjälpa är manuell fokus med live view. F ö så skall kameran inte vara någon begränsning och makrot är mer än skarpt nog nedbländat.

ANNONS