Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 7D Mark II eller inte för våra krav?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan alla!

Både jag och sambon har inom kort behov av att inhandla kameror till våra 2 olika företag, och då jag dessvärre tagit en lång paus från mitt fotograferande så känner jag att jag är ute på lite tunn is här.

Googlade runt lite för att titta vad andra hade i sin utrustning och tycker väl att jag kommit fram till en relativt bra lista, och jag har sneglat på 7D MK II som kamera och men då vi har lite olika krav så skulle jag behöva hjälp med vad utav dessa gluggar vi ska ha för respektive företag.

Min sambo kommer dra igång ett nytt företag med inriktning bakning och sälja tillbehör, samt fotografera vårt kommande barn i olika situationer. Så frågan är ju vad för gluggar utav de i listan hon behöver ha? Eller om ni har tips på andra utöver de jag listar nedan?

Jag kommer att återuppta mitt fotograferande igen, där det är allt från natur, byggnader till människor i olika situationer som kommer att fotograferas. Driver även en webbyrå, så det kommer även användas dit i olika uppdrag.

De gluggar som jag har hittat är följande:

Canon EF 85mm f/1.2 L II: ljusstarkt, med extremt litet minsta skärpedjup – jättebra till porträtt.

Canon EF 70-200mm f/2.8 L II: telezoom för situationer när det är svårt att komma nära; t. ex. vid scenframträdanden.

Canon EF 35mm f/1.4 L: ljusstark vidvinkel – perfekt för stämningsbilder och spontana situationer i sociala sammanhang.

Samyang 14 mm f/2.8: ultravidvinkel, för lite extra dramatik när det passar.

Canon EF 24-70mm f/2.8 L: zoomobjektiv som framför allt ger flexibilitet, men även utmärkt bildkvalitet – åtminstone så länge det finns gott om ljus.

Texten är kopierad från en annan fotografs hemsida rörande tips så. ^^

Hälsningar
Pontus

Den där andre fotografen som beskrivit objektivens egenskaper gissar jag har en kamera med fullformatssensor.
35 mm är snarast normal- än vidvinkel på en 7D mk ii.

Den där andre fotografen som beskrivit objektivens egenskaper gissar jag har en kamera med fullformatssensor.
35 mm är snarast normal- än vidvinkel på en 7D mk ii.

Vilket kan vara bra info om man byter kameran mot en 5D mk IV som jag tror passar bättre. Byter man ut 85/1,2 mot den i mina ögon lika bra 1,4 sparar man någon krona att lägga på huset.

För tillbehörsförsäljning duger det alldeles utmärkt med en kompaktkamera. En sådan kan vara mer lätthanterlig än en systemkamera. Snåla dock inte på belysning av föremålen som ska fotograferas. Det är viktigt att ljussätta snyggt. Ett bra och stadigt stativ är också mer eller mindre nödvändigt för produktfotografering.

(Jag förutsätter nu att försäljningen ska göras via webben).

Vill du fota t ex barn inomhus utan att behöva använda blixt skulle jag gå på en fullformat alla gånger, t ex 5D mark III eller 6D. Eller lite dyrare 5D mark IV eller 6D mark II. 7D mark II presterar inte bra på höga ISO-tal.

Håller med om att FF verkar optimalt, jasg skulle föreslå en 6D MkII. 5D MkIV verkar overkill. Dock vill jag inte helt avfärda APSkamerorna, men då är det inte en 7D du vill ha. Då betalar du mycket för features som riktar sig mot sportfoto/fågelfoto. En modern APSkamera kommer att funka fint och har en lägre inlärningströskel för din fru.

Angående objektiven så kommer du riktigt långt med 24-70/2,8 II och 70-200/2,8 II. Bra bildkvalité och tillräckligt ljusstarka för de flesta situationer. Jag hade börjat med dem och sedan utökat med objektiv med smalare användingsområden när ni vet vad ni saknar. Skippa åtminstone ett objektiv så ni har pengar till blixt och stativ.

Och till sist... Har ni klämt och känt på kamerorna? Det är en sak att läsa vilka specar kameror har och vad som teoretiskt skulle passa bra, men det finns gott om exempel på nya fotografer som ångrat sig när de insett hur tung en 5D med 70-200/2,8 faktiskt är. Många av objektiven du nämner är rätt tunga pjäser...

Och till sist... Har ni klämt och känt på kamerorna? Det är en sak att läsa vilka specar kameror har och vad som teoretiskt skulle passa bra, men det finns gott om exempel på nya fotografer som ångrat sig när de insett hur tung en 5D med 70-200/2,8 faktiskt är. Många av objektiven du nämner är rätt tunga pjäser...

Länge sedan jag ägde en Canon, men då en instegare som sagt. Därför jag väljer att fortsätta med dem då jag är nöjd med dem.

Det du vill göra kan du göra med betydligt billigare utrustning. Men om ni har för mycket pengar i era firmor är det väl bara att shoppa loss.

ANNONS
Götaplatsens Foto