Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 7D

I-R bilder och pixelpeeping på hög nivå.
7d 1600iso

Jag förväntar mig inte ISO prestanda som 5D mkII, får jag ett steg extra från 40D så är jag hjälpt av det.

Var just och betalade handpenningen på Kungsholms foto. Där stod en kund med en ovanlig fråga, han ville ha bort IR filtret för någon typ av speciellt medicinsk foto. Ingen kunde svara och jag rekommenderade honom att kontakta dig via FS, hoppas det är OK.
 
Jag förväntar mig inte ISO prestanda som 5D mkII, får jag ett steg extra från 40D så är jag hjälpt av det.

Var just och betalade handpenningen på Kungsholms foto. Där stod en kund med en ovanlig fråga, han ville ha bort IR filtret för någon typ av speciellt medicinsk foto. Ingen kunde svara och jag rekommenderade honom att kontakta dig via FS, hoppas det är OK.
hej. han skall tala med Intervision och Christer i Malmö.
Hur lätt det är att montera bort IR filtret på 7d vet jag inte.
det verkar rätt bökigt om man ser till 20d, 5d osv
http://www.lifepixel.com/index.html

http://www.lifepixel.com/ir-tutorials/canon-5d-digital-infrared-conversion-instructions.htm
 
I bruksanvisningen till 7D står det att auto ISO fungerar även i läge M, och då alltså "på riktigt". Med exempelvis 40D blir det ju inte något auto alls, utan bara fast på ISO 400, om man ställer den på Auto.

Är det någon som klämt på ett förserieexemplar som verkligen vet om detta är korrekt och ska tolkas som att 7D faktiskt har ett läge, där man kan välja fast tid och bländare och låta kameran variera ISO därefter, om man så önskar?
 
I bruksanvisningen till 7D står det att auto ISO fungerar även i läge M, och då alltså "på riktigt". Med exempelvis 40D blir det ju inte något auto alls, utan bara fast på ISO 400, om man ställer den på Auto.

Är det någon som klämt på ett förserieexemplar som verkligen vet om detta är korrekt och ska tolkas som att 7D faktiskt har ett läge, där man kan välja fast tid och bländare och låta kameran variera ISO därefter, om man så önskar?

Om man skall variera ISO enbart så måste väl det kunna göras i halv eller tredjedelssteg om det skall bli vettigt? Hela steg är väl ändå lite grovt?
 
Blir de inte tyngre med den högre bildfrekvensen som 7D klarar (60p) jämfört med 5DII (30p)?
Hur många bytes/sekund handlar det om?

För processorn möjligtvis för den ska enkodera materialet, vet inte hur mycket frame rate påverkar detta, någon som vet?

Men för minneskortet har den ingen betydelse då den bryr sig mer om hur mycket komprimerat data den ska kunna ta emot/skriva. Förenklat sagt 35 Mbit/s på 5D M mkII är lika mycket på 7D om jag förstod din fråga rätt.
 
Eftersom 60fps "bara" gäller på 1280x720 så blir det ganska exakt samma belastning på systemet - efter utläsningen - ca 800Mbit per sekund ska behandlas, vilket ger en filtyngd på ca 5MB per sekund. :-/...

Men i utläsningsskedet så är ju 60fps "tyngre" om inte Canon begränsat utläsningen från sensorn på något sätt. 1280x720 är så pass mycket lägre upplösning än vad sensorn "klarar" att man kan köra varannan bildlinje i utläsningen utan att få märkbara kvalitetsförluster. Det går ju fyra sensorlinjer per bildlinje på denna upplösning... Man kan köra jämna linjer/ojämna linjer alternerande och behålla samma informationshastighet ut från sensorn.
 
Oavsett vilket är det inget mot att lagra HD-film i råformat. Rykten säger att Canon jobbar på ett sådant format för att tillfredsställa de riktiga filmfreaksen.

Det kräver visserligen stora snabba minneskort, men det är enklare att redigera okomprimerade filmer. För att smidigt redigera 5D filmer får man konvertera dem till ett okomprimerat format. Annars får man rendera om hela tiden.
 
Det är nog överkurs. Filmerna från 7D är ju inte tyngre än från 5D Mark II och med den kameran är det inga problem att filma med äldre minneskort.

Däremot om du filmar med professionella HD-kameror utan komprimering kan de nya snabba korten vara bra, dels för att hinna lagra, men framförallt för att tömma de enorma korten snabbt.

I takt med att korten blir allt större kommer det efterfrågas snabbare tömning. Idag kräver det dock firewire-läsare. USB3-läsare kommer nästa år för den som har sådan dator.

För 7D har de snabba korten mest nytta för att kameran inte ska sega vid snabb fotografering i råformat. Det är nog mest vid sport och action.

Med andra ord så kan UDMA 6 ta marknaden från P2 kort och deras närmaste konkurenter.

Det spekuleras (som de flesta vet) att det ska släppas något till 5D Mark II och 7D så att raw inspelning ska vara möjlig.
Det är nog dock överkurs för de flesta här på forumet men för de mer professionella så kan full frame och raw göra att 5D Mark II blir en mycket mer attraktiv kamera.

Kanske är det så att 5D mark III eller 1Ds Mark IV kommer att ha raw inspelning
 
Hur fungerar egentligen detta med pixeltäthet och objektivkvalité? Kan mitt Sigma 18-50mm 1:2,8 EX DC Macro göra en 7D rättvisa? Är mkt nöjd med gluggen på min 30D...
 
Vem blir först med att få sin 7D i handen ?
Hur många har beställt ?
Jag har beställt med BG....

BG=BluffGaranti?
Du har alltså köpt en kamera i Sverige?

jag var bara tvungen :)

Jag tycker att det är synd att så många går på överpriser som 19.000
(Nu vet jag ju inte vad du har beställt för men jag tänker i allmänhet på de som beställer från cyberphoto etc)
Det finns säljare i Sverige som ligger tusenlappar under det priset och som tidigare avhandlat så blir det 12.000 i USA :)
 
ANNONS