Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS D30 eller Nikon D200

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har ingen aning om vad du vill med ditt plåtande, är det vidvinkliga objektiv du söker, zoom, tele osv.
När du väl har bestämt dig kan du få vägledning av de sighter som jag har beskrivit tidigare. DVS hur just det objektivet uppträdde vid en test. Visar sedan andra tester liknande resultat så verifierar det att objektivet är så bra eller mindre bra som testen har kommit fram till.
Själv har jag tillgång till de flesta objektiv och provfotograferar samma motiv, får jag ett besynnerligt resultat provar jag ett annat ex.
Ojämnheten hos objektiven är stora, dvs det kan förekomma ett bra ex men ett annat uppträder sämre.

Att objektiv är dyra behöver inte vara lika med att de är mycket bättre optiskt sett men kanske bättre byggt för att tåla tuffa tag. Vissa gluggar håller båda kriterierna, dvs välbyggt och bra optiskt korrigerade.

Alla objektivtillverkare har guldkorn även de som kallas pirater, exv Tamron SP90 macro för att nämna ett.

Mikael

Nu förstår jag dig :)

Eftersom att jag har ett teleobjektiv, så behöver jag ett vidvinkelobjektiv som kan användas vid t.ex. landskapsfoto.

Sedan är jag lite intresserad utav studiofotografering, utav människor, planerar att nångång i vinter fixa en ministudio här hemma.

Då skulle det vara bra om jag hade ett objektiv som lämpade sig för sådan fotografering också, de objektiv jag har nu om jag köper Canonen är:

56-216mm och 160-480, lämpar någon av dom sig till för studiofotografering?

Somsagt, så behöver jag ett vindvinkelzoomobjektiv som jag kan använda "allround" när jag är ute och plåtar.

Alexlindgren skrev:
En praktisk sak är skyddet över displayen vilket Canonen saknar, inte en avgörande sak, men många bäckar små..
Det där måste vara det smartaste Nikon gjort genom tiderna. Alla tycks tro att den där plastbiten "saknas" på Canon-husen och att det därför skulle vara en bra grej att den finns på Nikon-husen.

För mig (som aldrig någonsin saknat den lilla plastbiten och inte heller har något slitage på displayen) känns det ungefär lika motiverat som att ha dubbla linsskydd "för säkerhets skull", men det kanske också skulle imponera på kunderna (isf skänker jag härmed idén till den som vill börja sälja gluggar med dubbla linsskydd :).

Fast jag antar att det finns de som har blivit räddade av plastbiten, på något sätt.

Edit: Inte speciellt riktat till Alexander utan en reflexion i största allmänhet.

Hum. Om jag tänker efter så borde jag vara lite mer försiktig med en kamera som kostar runt 20.000 totalt än mina andra kompaktkameror :D

Men vad har D200 jämfört med Canonen förutom högreupplösning, 10 miljoner pixlar?

Som jag har fått förklarat för mig att man inte ser så stor skillnad på pg.a. det starka AA filtret eller vad det var. (Anti aliasing har jag för mig att det stavas).

Sedan sa killen i affären (kameradoktorn) att Nikonkameran var en mer "yrkesfotografkamera" än Canonen. Varför då?

Angående upplösningen så spelar den mindre roll , dvs 8 eller 10 milj pixlar.
Att Nikonkameran tål lite tuffare tag menar nog försäljaren.
Mikael

Alexlindgren skrev:
Sedan sa killen i affären (kameradoktorn) att Nikonkameran var en mer "yrkesfotografkamera" än Canonen. Varför då?
Svaret på "varför då?" är nog tyvärr först och främst att du var på "Kameradoktorn". Trevlig butik men ganska märkesfärgad imho.

Aha, det där med tätningarna och så kanske den är kraftigare konstruerad också.

Men en nackdel med nikonen som jag har märkt efter att bara titta runt lite (jag kanske inte tittar på rätt ställen) är ett det är ett väldigt hopp bland priser på objektiv. Det finns "billiga" (runt 2-4k)
"mellan" (6-9k) och sedan hoppar det upp på 15. Men det kanske är vanligt?

Tyckte Canon hade ett mer utbrett sortiment utav objektiv.

Jag vill ha den här kameran i runt 5-6år, mer om den fortfarande håller måttet, sedan tänker jag använda den på semester, studiofotografering, stadsfotografering och ta med den när jag känner att jag vill gå ut och fotografera.

Håller båda kamerorna för detta?

Hur är ergonomi och sökare på 30D? D200 ska ju vara väldigt bra på det området, hänger 30D med?

Anddje skrev:
Hur är ergonomi och sökare på 30D? D200 ska ju vara väldigt bra på det området, hänger 30D med?
Jag har bara hållit i den en gång. Jag tyckte den var bekväm, men om hur det är med tillgänglighet till alla knappar vet jag inte.

Jag har hållt i båda och båda har bra ergonomi. Själv tycker jag tycker att 30D är bäst att hålla i och använda, men det beror ju också mycket på att jag använt Canon mest och vant mig vid deras kameror.

Aja, imorgon kanske vi åker till kameradoktorn och jag tar med mig minneskortet och plåtar lite testbilder med olika objektiv.

Tack för alll hjälp :)

Jag läste igenom mina trådar och skrev upp en lista med fördelar för D200 respektive 30D.

http://hem.bredband.net/b244757/jemförelse.jpg

Rätt prisklass för mig inom objektiv ligger mellan 5-9 tusen, och fördelen med högre upplösnining och högre antal pixlar, har jag fått förklarat för mig, och sett med egna ögon på bilder att det inte är så stor skillnad.

Har ni något man kan lägga till på någon utav sidorna?

canon eller nikon

Hej!
Det är nog logiskt att köpa en "Eosoptik" L-optik.Den går oftast att sälja om man vill ha ett annat i sin om tid
Själv har jag en 17-40/4 och är nöjd med den. Den är tätad och har 7 lameller vilet betyder en vackrare bakgrund. Kanske litet klen i kantskärpan den är ju en kraftig vidvinkel och det får man ta. Eftersom Du satsar på en kamera med förlängningn är det OK.

Jag förstår att Du är förtjust i Nikonhuset. Jag hart känt på den och jag tycker att de lyckats bra med konstruktionen. Kan bli ett svårt val.

ANNONS
Götaplatsens Foto