Annons

Canon EOS R6

Produkter
(logga in för att koppla)

Abe Normal

Aktiv medlem
har aldrig handlat av dem man kan de få ner priset så pass slår jag till direkt. :)
Många på FS som har handlat från E-infinity och är nöjda. Svårt och säga exakt men E-infinity brukar ligga rejält under de svenska priserna. Sannolikt pressar UK priserna i Sverige, tycker nu när jag kollar att skillnaden minskat men är fortfarande stor.
 

Linus Talltjärn

Aktiv medlem
Någon som vågar spekulera i sannolikheten att Canon släpper en firmware-uppdatering som möjliggör inspelning i ALL-I även på R6? Har någon annan kamera från Canon fått en sådan uppdatering?
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Råfiler https://www.dpreview.com/samples/2123927289/canon-eos-r6-sample-gallery
Varken Adobe DNG converter eller LibRaw stödjer filtypen än varför jag inte kan utläsa dess dynamiska omfång än.
Det tycks ju vara samma sensor (eller "baserat på" samma sensor) som 1DX-3 och den har DXO mätt upp till 14.5 stegs DR. Samma resultat borde rimligen stå sig även i R6. Inte så pjåkigt men samtidigt också vad man bör förvänta sig av en kamera för 31 000.
 

gamleJ

Aktiv medlem
YouTube klipp med saligt leende män som säger 8K raw som första spec är i majoritet gällande r5. Personligen vet jag inte vad jag ska tycka. Det går ju att tänka så att bättre 20min möjlig 8K raw än ingen alls för de som hittar användning för det. Hörde att ett filmbolag som spelar in scener med bilar som kraschade tyckte det var perfekt med en så billig 8k kamera när det ändå skulle brinna upp i kraschen :). De mest kreativa och penningstarka lär hitta användningsområden och kringgå begränsningarna. Ska bli spännande att se hur Sony gör framöver. De har ju tidigare fått skit för att göra samma sak som Canon vilket framkommit i tråden. Kanske blir det mer legitimt att trycka in allt tillverkaren mäktar med vid släpp av flaggskeppen och låta användarna avgöra om det är användbart. Med tanke på att de flesta trodde det skulle vara 8k timelaps så är det ju bra jobbat från Canons sida och superbra att konkurrenterna behöver spänna musklerna lite extra. A7siii tror jag blir bättre videomässigt än r5 (mer användbar) men för att konkurrera på allvar med r5 och anses bättre så hade det behövt vara en a7rv med höga videospecar. Kanske får Canon ligga på topp inom just det segmentet ett tag.

I nästa andetag tänker jag tvärt om. Släpp bara teknik som funger till 100% och ta inte betalt för skrytfunktioner med halvdan funktion som jag själv aldrig använder :).

Kriget om kunderna är verkligen igång vilket blir bra för oss konsumenter och kan vi nöja oss med att köpa generation före blir priserna bra också. Eller åtminstone vänta ett bra tag och låta priserna gå ner. Vet inte om jag klarar det men ska försöka ;).

Vad har ni för gissningar om pris på a7siii?
 

gamleJ

Aktiv medlem
YouTube klipp med saligt leende män som säger 8K raw som första spec är i majoritet gällande r5. Personligen vet jag inte vad jag ska tycka. Det går ju att tänka så att bättre 20min möjlig 8K raw än ingen alls för de som hittar användning för det. Hörde att ett filmbolag som spelar in scener med bilar som kraschade tyckte det var perfekt med en så billig 8k kamera när det ändå skulle brinna upp i kraschen :). De mest kreativa och penningstarka lär hitta användningsområden och kringgå begränsningarna. Ska bli spännande att se hur Sony gör framöver. De har ju tidigare fått skit för att göra samma sak som Canon vilket framkommit i tråden. Kanske blir det mer legitimt att trycka in allt tillverkaren mäktar med vid släpp av flaggskeppen och låta användarna avgöra om det är användbart. Med tanke på att de flesta trodde det skulle vara 8k timelaps så är det ju bra jobbat från Canons sida och superbra att konkurrenterna behöver spänna musklerna lite extra. A7siii tror jag blir bättre videomässigt än r5 (mer användbar) men för att konkurrera på allvar med r5 och anses bättre så hade det behövt vara en a7rv med höga videospecar. Kanske får Canon ligga på topp inom just det segmentet ett tag.

I nästa andetag tänker jag tvärt om. Släpp bara teknik som funger till 100% och ta inte betalt för skrytfunktioner med halvdan funktion som jag själv aldrig använder :).

Kriget om kunderna är verkligen igång vilket blir bra för oss konsumenter och kan vi nöja oss med att köpa generation före blir priserna bra också. Eller åtminstone vänta ett bra tag och låta priserna gå ner. Vet inte om jag klarar det men ska försöka ;).

Vad har ni för gissningar om pris på a7siii?
Aj då lyckades lägga denna fel. Var ämnad för a7siii tråden:) Vissa delar passar även här.
 

Bakwetu

Aktiv medlem
Nej, det är ingen tull eller moms från England förrän årsskiftet då övergångsreglerna för brexit ska ta slut.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Nej, det är ingen tull eller moms från England förrän årsskiftet då övergångsreglerna för brexit ska ta slut.
Tull är det inte på stillbildskameror, men om detta företag följde normala skatteregler så skulle de få betala in moms, vilket de inte gör. Huruvida det är kryphål eller mygel kan ingen förklara och själva håller de givetvis tyst.
 

atotowi

Aktiv medlem
Det är kanske lite av båda.
Vad som gäller när man importear från Hong Kong till UK:

Så om man i UK har ett lager betalar man ingen Moms (VAT) förrän man så att säga tar in den i UK/EU. I deras fall skickar man den direkt från lagret till annat EU-land vilket innebär att man ska betala MOMS i UK. Oklart om registrering ska göras för varor i Import-lagret eller (troligen) när man så att säga tar det från lagret till UK/EU. Men glömmer man det och skickar vidare från England så finns ju inga spår så att säga...
 

Bengf

Aktiv medlem
Är det inte en sanning att snabba bildserier behöver oftast höge ISO, och då faller betydelsen av 14/16 bit, hört sägas att det redan vid ISO 200/400 tappar man nyttan med 14/16 bit, Martin Agfors skrev om detta, han kan nämnt redan låga ISO 200, men är inte helt säker. vissa kamera modeller kan ligga lite högre med bas-iso än tex Nikon, vet inte hur det spelar in där.
 
ANNONS