Annons

Canon Eos RS/R5, är något av ryktet sant?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik AVT

Aktiv medlem
8K vid full sensorbredd och 30p är vad Canon säger. Enligt Magnus F har de valt att delge detta så att spekulationerna kring om det är riktig 8K ska upphöra.
Tack. Fast det hade varit ännu tydligare för mig om de nämnt "8K recording and playback". Jag är skeptisk eftersom Canon legat back länge med långsam sensoravläsning.
 

Bengf

Aktiv medlem
Canon har levererat spegelfria kameror i C:A 7 år, APS-C och 1 tums och dom har blivit allt snabbare efter hand vilket kan ses med MKII, fast märkligt nog hoppade dom över inbyggd EVF med den modellen. Canon är så starka på DSLR sidan, så dom hade nog inte så bråttom egentligen eller trodde sig att kunderna skrek efter småbild spegelfritt, fins så många inlägg om att OVF-sökare är det bästa bland annat. Tror annars att en R5 kommer att följa med 1DX till sportarenorna.
 

martinot

Aktiv medlem
Själv skall jag sittta still i båten och vänta på vad de som får dessa nya kameror tycker och tänker några månader senare.

Den första reaktionen brukar vara att alla är lyriska över sina nya telningar.

Efter några månader börjar det också komma kommentarer om vad som fungerar mindre bra.

Skall bli intressant och se hur väl olika tillverkare lyckas träffa rätt. Antar att både Nikon och Sony också kommer med nyheter.
Bra kommentar.

Jo, jag är övertygad att varken Nikon, Sony eller Fuji kommer att vara stilla på den spegellösa fronten. De lär pusha marknaden de också.

De som jag oroar mig för mer är nog Pentax, som inte direkt haft några lysande satsningar på spegellöst.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Jag känner många yrkesfotografer som bytt från Canon till Sony (och även Fujifilm). Särskilt verkar Sony ha lyckats övertyga pressfotografer i Skåne.



Har du ens provat Canons RF-objektiv?
Jag har provat Eos R, med 28-70 och 50 men det kommer ta 5-10 år innan canon har motsvarande objektivutbud som E-mount


Tekniken (för spegellöst) var inte lika mogen och inte i närheten lika väl presterande för fem år sedan, så det hade varit omöjligt att släppa en sådan kamera (då).
De har väl använt samma sensorser från deras andra kameror? Sony lyckades göra spegellösa, så varför skulle inte Canon kunna göra en kamera? De skulle kunna gjort en på 5dmk iv sensor eller 5d mk iii
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har provat Eos R, med 28-70 och 50 men det kommer ta 5-10 år innan canon har motsvarande objektivutbud som E-mount
Snarare 5 än 10, tror jag. Efter fem år hade Canon introducerat cirka 55 EF-objektiv, och de är väl inte sämre på att konstruera objektiv idag. Fast covid-19 kan ju sätta käppar i hjulet förstås.
 

nivas

Aktiv medlem
Snarare 5 än 10, tror jag. Efter fem år hade Canon introducerat cirka 55 EF-objektiv, och de är väl inte sämre på att konstruera objektiv idag. Fast covid-19 kan ju sätta käppar i hjulet förstås.
Och såvitt jag känner till så funkar EF-objektiven alldeles utmärkt på R-kameror när man använder dom med adapter.
I och med att jag själv är sugen på en R5 så kanske någon kan upplysa mig om det finns några nackdelar med EF med adapter på R?
 

gamleJ

Aktiv medlem
Och såvitt jag känner till så funkar EF-objektiven alldeles utmärkt på R-kameror när man använder dom med adapter.
I och med att jag själv är sugen på en R5 så kanske någon kan upplysa mig om det finns några nackdelar med EF med adapter på R?
Nej inte mer än det självklara att det bygger på. En skarv till blir det ju också med teoretisk risk för läckage.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Och såvitt jag känner till så funkar EF-objektiven alldeles utmärkt på R-kameror när man använder dom med adapter.
I och med att jag själv är sugen på en R5 så kanske någon kan upplysa mig om det finns några nackdelar med EF med adapter på R?
Funkar till och med bättre på RF mount tack vare AF precisionen. Mina L gluggar har aldrig varit så bra som nu
 

nivas

Aktiv medlem
Nej inte mer än det självklara att det bygger på. En skarv till blir det ju också med teoretisk risk för läckage.
Rent teoretiskt borde inte en R+EF-adapter vara fetare än en EOS?
Apropå läckage, är adaptern väderskyddad/tätad? Och har vi sett något om R5'ans vädertätning? Det är alltid ett stort plus om prylarna är ruskväderståliga... :)
 

apersson850

Aktiv medlem
Canons EOS R adaptrar har samma typ av gummiring mot kamerans bajonettfattning som sitter baktill på bättre EF-objektiv. Så där är tätningsnivån likvärdig.
Hur det är med själva R5 vet jag inte. Man kan väl misstänka något i stil med EOS 5 IV.

När det gäller själva funktionen på EF-objektiv på en R-kamera kan den ju till och med bli bättre. Om man använder adaptern med kontrollringen på, kan man få en sådan valfri styrfunktion även på EF-objektiven.
 
Senast ändrad:

atotowi

Aktiv medlem
Satt i helgen och kikade på specarna för EOS C300 mk2 och hittade där ett intressant sätt att använde Dual Pixel tekniken Dual Gain Output (DGO). Där man använder olika förstärkning (ISO) på de olika "pixelhalvorna" för att skapa HDR. Skulle kanske vara nåt för stillbild också.
Några tankar om DGO?
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Satt i helgen och kikade på specarna för EOS C300 mk2 och hittade där ett intressant sätt att använde Dual Pixel tekniken Dual Gain Output (DGO). Där man använder olika förstärkning (ISO) på de olika "pixelhalvorna" för att skapa HDR. Skulle kanske vara nåt för stillbild också.
Några tankar om DGO?
ML har haft den funktionen länge fast då bara varannan rad. Menar du att den går att styra på pixelnivå?
 

apersson850

Aktiv medlem
Ja, i vissa kameror styr Canon det på halv pixelnivå, kan man säga. Halva pixeln har en förstärkning, den andra halvan en annan.
 

martinot

Aktiv medlem
De har väl använt samma sensorser från deras andra kameror? Sony lyckades göra spegellösa, så varför skulle inte Canon kunna göra en kamera? De skulle kunna gjort en på 5dmk iv sensor eller 5d mk iii
För fem år sedan hade inte heller Sony någon A9mkII på marknaden.

Tekniken för Sony fanns inte heller där (då - för fem år sedan).

Det är först nu senaste året som spegellösa börjat kunna ta upp någorlunda likvärdig prestanda och konkurrens med de bästa DSLR:erna.

Att Sony, Fujifilm (och även Panasonic och Olympus) tidigt satsade på spegellöst handlar nog mer om att:

1. De satsade på konsumenter i första hand (inte yrkesproffs eller sportfotografer). Där är kraven på tex. AF och snabba sökare oftast inte alls lika höga.

2. Tillverkare som Sony och Fujifilm hade inga högpresterande DSLR:er som var konkurrenskraftiga emot Canon och Nikon (och Pentax). Då var det ett enklare val att satsa på ny (men inte lika mogen och välpresterande) teknik.
 
ANNONS