Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon Extender-pris

Produkter
(logga in för att koppla)

henkrikroos

Aktiv medlem
Har från och till tittat på priserna på telekonvertrar/extenders i några månader nu.

Kan någon hjälpa mig med att svara på varför Canon Extender 1.4 II och 2.0 II ligger på ungefär samma begagnat pris i Sverige? dvs runt en konstant 2500 prisklass?

Om man sen kikar på ebay ligger 1.4 II ungefär runt en 1300-2000 sek.

Visst nu kanske man ser ut som en snål svensk om man känner att de där ca 500-1300kr skulle spela någon STÖRRE roll i ens liv. Men vad är det som är så fruktansvärt mycket bättre med konvertrarna i Sverige, jämfört med dem i tex USA?

Finns där några andra vettiga alternativ idag mot Canons 1.4 II ? Jag vet inte alls hur andra märken står sig i pris/kvalitet/kompatibilitet.

Du kan hitta om du söker för jag hittade min Canon 1,4x II begagnad för 1500kr i butik. Jag har även sett en Canon 2x II begagnad för 2000kr nu.

/ Magnus

Kan någon hjälpa mig med att svara på varför Canon Extender 1.4 II och 2.0 II ligger på ungefär samma begagnat pris i Sverige? dvs runt en konstant 2500 prisklass?

Om man sen kikar på ebay ligger 1.4 II ungefär runt en 1300-2000 sek.
Den billigaste (nya) jag hittar på "Buy it now" ligger på drygt 2300 kr (svårt att veta vad auktionerna slutar på). Sen tillkommer moms/tull/avgifter om du har otur.

Köpte min 2x II via en polare som var i Hongkong. Har bara provat den under några minuter och säljer den nu för inköpspris 2500 kr (det "konstanta" priset) eftersom den inte var riktigt vad jag var ute efter. Spontanköp.

Kan förstå att folk som köper dem för 3500+ kr inte vill dumpa priserna bara för att de säljs billigare i Hongkong. Det är väl rätt logiskt...? Ica matchar ju inte direkt priserna på ris mot Kina bara för att de är billigare ;)

Har läst att Soligor 1.4X är ruskigt bra. Nästan i klass med original.

/Stefan

Jag håller med! Jag har Soligor 1,4x tillsamans med 7D och EF 70-200/f4 L USM. Jag har inte jämfört med original, men jag har svårt att tro att det kan bli mycket skarpare jämfört med "kopian". Jag är helnöjd med Soligoren!

Soligoren är tydligen tillverkad av Kenko och motsvarar deras Pro 300 -serie. Allmänt utifrån alla test man kan hitta på nätet så är det inte någon märkbar skillnad i kvalitet mellan dessa och Canons original, men det gäller endast 1,4-extendrar, 2x är betydligt sämre hos pirattillverkarna än Canon original.

Självklart förstår jag ICA ;)
Men på något sätt känns det ändå som att en extender inte är en nödvändighet, utan något man kan vänta med eller ens slippa äga. Och i dagens transportsamhälle kan det ta 7dagar sedan har du något från andra sidan världen, hemma i din postlåda.

Just nu ligger det inte så värst många uppe på ebay, men under de månaderna jag kollat upp och även varit med och budat så har priserna varit omkring där.

Jag är också med på att försöka få ut så mycket som möjligt av grejerna man säljer. Man ska inte känna att man skänker bort dem. Men att en 2.0 och en 1.4 inte skiljer sig på beg. marknaden när de har olika nypris är lite intressant, tycker jag själv iaf.

När var det III skulle släppas till försäljning?

Tack för tipset på Soligoren.

ANNONS
Götaplatsens Foto