Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

canon för nybörjare, 300,300v,3000v

Produkter
(logga in för att koppla)

peter138

Ny medlem
Hej!

Nybliven medlem som hoppas vistelsen här blir lång och fruktsam :)

Är sugen på en systemkamera kring 2500-3000 kr m. objektiv. Har fastnat för Canon 300/300v mest för att den verkar vara ett hyfsat val för en nybörjare och den finns att köpa i butik i närheten. Nån som känner till skillnaderna mellan 300 och 300v mer än greppet och storleken? En kompis köpte 300:an för 2500 med lite tillbehör på expert...

Har också läst nånstans att andra blixtar än canon's egna inte fungerar bra på dessa kameror. Är canon's mycket dyrare än andra?

(såg nu att detta inlägg kanske ska ligga i "vs"-forumet)

Kolla in 300x, som är den senaste 300'an. Priset för huset är strax över eller runt 2000kr. Finns på scandinavian t.ex. Canon har verkligen varit frikostiga med funktioner på just 300x. Jag antar att det beror på den digitala framfarten.

Hejsan Peter och välkommen till fotosidan!

Jag fotar själv mycket med en eos 300 och tycker att det funkar bra, den är hyffsat liten och smidig, och det mesta är enkelt att ställa in. Den största skillnaden mellan 300 och 300v förutom greppet tror jag är displayen (är större och sitter på baksidan på 300v medan den är mindre och sitter ovanpå 300:an) och serietagningshastigheten (1,25fps med 300 och det dubbla med 300v).

När det gäller blixtar har jag själv en sigmablixt och har inte haft några problem, men det kankse är olika med olika "pirattillverkare"?

Ett tips kan vara att kolla på de här modellerna begagnat, finns att få tag i nyskick för en billig peng.

X-modellen som Jonne tipsar om har jag ingen koll på med den är säkert väl värd att kolla upp...

Hoppas det hjälper något!
/Lars

Ang piratblixtar så kan man nog säga lite kort att dessa fungerar tilfredställande i de allra flesta fall . dock är kvaliten generelt inte i klass med orginalprodukten .
Men behövs det ?

Tackar för svaren. 300x ser intressant ut! Hittat den på på hegethorns foto, 2650:- m. ett objektiv. Verkar prisvärt.
Sen har jag kollat lite på Nikon F75... Och en jobbarkompis har en Canon som han eventuellt vill bli av med... detta blir knepigt. Får gå ner till nån butik och klämma på en 300:a imorrn.

Hejsan!

Jag köpte en 300X med 28-90, 90-300 objektiv +väska för 4500 kr.(tror jag det var) Jag beställde den dock innan den kommit till Sverige (var nog bland de första som fick den här) och fick den levererad strax innan jul.

Har inte hårdanvänt den iof. men den funkar ruskigt bra för mina ändamål. Tror kanske att det kan vara ett bättre alternativ idag än "v"-modellen då den känns uppdaterad på de flesta områden.

Jag har en 300, och "på den tiden" stod valet bara mellan 300 och 3000, och jag ansåg att prisskillnaden mellan 300 och 3000 var så liten att det inte motiverade 3000s begränsningar.

Idag är ju 300 egentligen uppdaterad av 300v, som i sin tur i praktiken är uppdaterad av 300x, så jag tycker: Satsa på 300x.

(Även om jag kräks över dess design - 300 ser tillräckligt plastig ut).

300x verkar vara ett bra val. Framför allt har den stöd för Ettl-2 vilket är bra om man nån gång tänker använda extern blixt. Står också att reglagen numera skall gå att sköta med vänster hand, vilket förmodligen innebär att den krångliga bländarinställningen på de gamla 300:eek:rna är historia. På tiden kan man ju tycka. Vet ej om den har tumratt på baksidan, men har den det är den definitivt prisvärd!

Mange

Alla dessa kameror fungera fint. Det som skiljer 300-varianterna är i praktiken inte mer än attd det är senare versioner. Fotograferingsmässigt är de likvärdiga. Kameror i 3000-serien har färre funktioner än 300-serien.

Oavsett vad som köps idag är de bättre än de kameror som tillverkades för tio år sedan. Jag har en EOS 1000F som jag i praktiken inte ser någon större skillnad på bilder tagna med och EOS 300v. Det som hänt är antalet mätpunkter för ljuset och antalet fokuseringspunkter. Elektroniken har säökert blivit något boilligare att tillverka.

Min uppfattning är att bokstavskombinationerna efter seriebenäningen 300/3000 inte tillför funktioner så att det är värt att köpa den senaste modellen om det finns ett lägre prris på den tidigare modellen inom samma serie, Mer nytta blir det av att spara pengarna till objektiv och blixt, samt statitv.

Det stämmer att man förmodligen inte kan se någon egentlig skillnad på den färdiga bilden om den är tagen med samma optik. För min del väger det dock tungt om kameran är hyfsat användarvänlig och smidig att använda. Personligen skulle jag inte vilja gå tillbaka till en 300a från den 30a jag har nu. Uppskattar verkligen ergonomin, vikten, snabbheten och reglagen på 30an. Men det är ju subjektivt. Hade tidigare en 300v, som tyvärr blev stulen och trivdes bra med den också. Men det var som sagt innan jag känt på skillnaden till den något dyrare 30an.

Mange

ANNONS
Götaplatsens Foto