Annons

Canon F1N

Produkter
(logga in för att koppla)

d.torell

Medlem
Hej,

Jag har under en tid använt en gammal Canon F1N som jag tyckte oerhört mycket om. Dessvärre hade kameran legat oanvänd under många år och har strulat en hel del. Det har också varit mycket svårt att hitta någon som kan serva den, dels någon som kan tekniken samt har reservdelar (det finns ju inga...). De som jag har talat med om service har gett mig kostnader som jag inte tycker att kameran är värd. Detta gör mig väldigt ledsen för kameran är förutom dessa (relativt) små problem helt toppen.

Jag funderar nu på att byta och tänkte höra om ni har några förslag på likvärdiga analoga kameror. Det behöver inte nödvändigtvis vara Canon, jag har t.ex. några Nikon-objektiv liggande.

Jag är tacksam för alla tips!

Mvh,
David

Canon EF. Likvärdig byggkvalité, inga expansionsmöjligheter (motor), inbyggd exponeringsautomatik.
Finns inga fler F-1 till salu?
Nikon F2. Kräver Photomic för att få ljusmätning.

Canon EF. Likvärdig byggkvalité, inga expansionsmöjligheter (motor), inbyggd exponeringsautomatik.
Finns inga fler F-1 till salu?
Nikon F2. Kräver Photomic för att få ljusmätning.

Jodå, jag har funnit fler F1:eek:r, men eftersom Canon övergav den tekniken strax efter den modellen är utbudet vad gäller objektiv och dyl. begränsat. Därför tänkte jag byta. Tack för tipsen!

Nikon fm3a den är typ helt sjuk, väldigt trevlig kamera men synd att den ger sådana små negativ :(

Faktum är att FM3A är en "modern" variant på F1N. Den är helt mekanisk och batterioberoende i manuellt läge samt batteriberoende i A-läget. Precis som F1N. Det enda som saknas på FM3jämfört med F1N an är den utbytbara sökaren.

Sökaren är enorm. För stor faktsikt för mig med glasögon. Det känns nästan som att kika runt i ett stort rum för att se hela bilden. Den är helt i metall.

Det finns en del skönheter från den här tiden. Canon F1 med och utan N, en av dom. Nikon F och ofta bortglömda men riktigt fina Pentax LX.
Själv så köpte jag en ny Pentax MX när jag muckade från lumpen. Idag så står den hemma i bokhyllan i ett glasskåp med några fina smc-m optik. Sökaren i MX: en känns större en hela kameran när man tittar i den.
Hade ett tag på 80-talet en Nikon F2 som jag sålde. Gissa om jag har ångrat mig. Snyggaste Nikon kameran hitills?

Gamla Canon F1 från 70-talet är bra. Liksom Canon FTb. Canon EF tycker jag inte är lika lättanvänd, då den saknar ljusmätarsystemet med matchande visare (eller vad det nu kallas). Alla tre har fin kvalitet. Lite modernare är Canon AT1 (men den kan lida av problem med trög gnisslande spegeluppfällning liksom de andra i A-serien). Gamla Canon F1 och FTb är gjorda för kvicksilverbatterier, man bör därför köpa adapter för att ljusmätningen ska bli bra (eller modifiera husen).

Nikon FM2 kan jag rekommendera. Enda svaga punkten är att filmframmatningsarmen måste vara utfälld då kameran är påslagen och då hamnar mitt i ansiktet (likadant som Canon EF ovan). Nikon har tillverkat en hel rad av fina manuella kameror (F, F2, FM2, F3 m fl). Nikon F3 är väl den som mest motsvarar Canon F1N så den bör du titta på (men den har jag ingen personlig erfarenhet av). Googla på den.

Pentax MX har jag en och den är liten och smidig. Originalmattskivan är lite mörk. Annars är det en kamera jag gärna tar med mig. LX har bra rykte men den har jag aldrig använt själv.

Olympus OM4 går också att hitta ibland begagnat till rimligt pris. Väldigt bra och trevlig kamera. OM1 är gjord för kvicksilverbatterier också, annars är den bra.

Gamla Canon F1 från 70-talet är bra. Liksom Canon FTb. Canon EF tycker jag inte är lika lättanvänd, då den saknar ljusmätarsystemet med matchande visare (eller vad det nu kallas). Alla tre har fin kvalitet. Lite modernare är Canon AT1 (men den kan lida av problem med trög gnisslande spegeluppfällning liksom de andra i A-serien). Gamla Canon F1 och FTb är gjorda för kvicksilverbatterier, man bör därför köpa adapter för att ljusmätningen ska bli bra (eller modifiera husen).

Nikon FM2 kan jag rekommendera. Enda svaga punkten är att filmframmatningsarmen måste vara utfälld då kameran är påslagen och då hamnar mitt i ansiktet (likadant som Canon EF ovan). Nikon har tillverkat en hel rad av fina manuella kameror (F, F2, FM2, F3 m fl). Nikon F3 är väl den som mest motsvarar Canon F1N så den bör du titta på (men den har jag ingen personlig erfarenhet av). Googla på den.

Pentax MX har jag en och den är liten och smidig. Originalmattskivan är lite mörk. Annars är det en kamera jag gärna tar med mig. LX har bra rykte men den har jag aldrig använt själv.

Olympus OM4 går också att hitta ibland begagnat till rimligt pris. Väldigt bra och trevlig kamera. OM1 är gjord för kvicksilverbatterier också, annars är den bra.

Jag tittade en hel del på Nikon F3 (och hade faktiskt svårt att sluta läsa) och den känns rent spontant som en klockren kamera. Stort tack för tipset! Nu gäller det bara att få tag på en...

Jag tittar med höger öga, och då är armen inte i vägen på Canon EF. Canon EF är också en av de få från den tiden som fungerar lika bra med dagens batterier, trots att spänningen är annorlunda jämfört med den PX 625 den är konstruerad för.
Men det är riktigt att den inte har följevisarsystem, så vill man huvudsakligen ställa in manuellt är den ett sämre val.
Själv har jag optik mellan 24 och 300 mm till min, men de blir inte använda ofta numera, inte.

har själv två F1n med motorer, ackar, mattskivor och allt annat plus ett gäng FDn från 20 till 300 mm - som jag inte pallade med att sälja förrän det var för sent.

precis som med bladarna...

nu kan jag tycka det är lite sorgligt att hitta en komplett välfungerande C/M med 80 mm C-optik på eBay för € 4... :(

jag som just funderar på att börja plåta igen har på kort tid hunnit gå från suktande digitalwannabe till presumtiv analogfotograf - det trodde jag inte skulle kunna hända.

överväger t.o.m. att sätta upp mörkrummet igen... :)

och innan F1:eek:rna hann jag gå via A-1, AE-1 och FTb.
kan rekommendera alla.
fast F1n, ta bara ytbehandlingen, står i en klass för sig... :)

och innan F1:eek:rna hann jag gå via A-1, AE-1 och FTb.
kan rekommendera alla.
fast F1n, ta bara ytbehandlingen, står i en klass för sig... :)

Det kan jag inte annat än hålla med om. Min, som legat oanvänd i en massa år, har en yta som om just kommen från fabriken. Trots mina planer på att köpa ny kamera kommer jag aldrig att göra mig av med den. Då jag har svårt att finna någon som kan serva den får jag väl sätta mig och knäppa av ett par tusen gånger för att se om jag kan "skrämma" igång den.

Kan inte hjälpa men min rekommendation är att leta reda på en "ny" F1a.
Optik finns på blocket å E-bay.
Lasse Fotofynd har med.
Tror faktist det är svårare att hitta till en Nikon F3a, dessutom är de dyrare att köpa in beg.

ANNONS
Götaplatsens Foto