Annons

Canon & fasta nikon objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Det finns en säljare på Tradera som har sådana till salu för några hundralappar. Han kallar sig "Batterimannen".

Hur bra de fungerar (passform etc) och hur mycket mätning kameran kan ge har jag ingen aning om - AF blir det (förstås) inte. Eftersom registeravståndet på Nikon är större än på Canon slipper man rimligen korrektionslinser, ett otyg i adaptersammanhang.

Objektiven du nämner är dock inget större fel på, och bör vara värda att pröva. Nackdelar är fokusering på en "omatt" mattskiva - men eftersom båda objektiven har bra ljusstyrka bör det ändå fungera. Möjligen får du "manuellt stöd" från AF-sensorn, men det vet jag inte. Du får naturligtvis både fokusera manuellt och stänga bländaren manuellt, så "actionfoto" blir kanske inte så bra... ;-)

Kan inte riktigt se nyttan med att använda dessa objektiv på en Canonkamera om du inte redan har dom förståss, men det verkar du ju inte ha eftersom du undrar över deras egenskaper.

Hur som helst så är bägge gluggarna en dröm att använda. Ytterst skarpa och välbyggda och framför allt 85:an är en fantastisk porträttglugg som ger en fantastiskt smörig bakgrund. Men som sagt VARFÖR är den stora frågan. Canon har ju minst lika bra objektiv i denna klass och då får du AF och alla andra funktioner.

Att många använder Nikon eller Contax eller vad det nu är för att fylla ut de (få!?) luckor som Canon har, kanske då framför allt på vidvinkelsidan, förstår jag men dina tankar förstår jag inte alls.

Mankan G skrev:
Men som sagt VARFÖR är den stora frågan. Canon har ju minst lika bra objektiv i denna klass och då får du AF och alla andra funktioner.

Men det kan man väl förstå? Finns en adapter för några hundra kan man ju låna eller återanvända optik som i (naturligtvis MYCKET mer lättanvänt) kanske kostar tiotusentals kronor att köpa? Kanske vill man bara lösa ett enstaka fotoproblem, eller skaffa ett beslutsunderlag för ett senare inköp? Kanske (likt en fotografisk Kurt Olsson) handlar det om "fådda objektiv"?

Till Canon är det ju inte bara Nikonoptik som går att göra så här med, utan M42 och K-optik också (om jag är rätt underrättad, alltid en risk i sammanhanget :) ).

De var ur ett lånande perspektiv ja menade...
ja hade eventuellt tänkt att köpa dom av honom...

Men de kanske mer värt att sattsa på caono objektiv.. elr objetiv i huvudtaget som passar kameran från början...

p.g.a ekonomiska skäl så kan ja inte direkt köpa ny objektiv hur som helst...

Kom gärna med tips och förslag =)

"app. Har hört att Nikongluggarna är för skarpa för Canonhusen. Bränner hål i sensorn"
Haha... den va bra ;P

Men hur svårt är de att köra ut AF?
är inte så jätte erfaren av mig, så ja e lite orolig att bli utan sånna där bekväma hjälpmedel =P

men de skadar ju aldri att lära sig nå nytt... man ska gilla utmaningar ;)

hahahuashu xD dagens!

köp ett nikonhus vetja.. köper du en lite dyrare modell får du ljusmätning och hela köret med billiga manuella objektiv.

Det finns massor med begangnad Canon AF optik. Om du vill fota så börja där så slipper du en massa krångel.

Vem vill egentligen hålla på att fokusera vid f/11 eller blända ner för varje bild?

ANNONS
Götaplatsens Foto