Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon FD eller FDN.

Produkter
(logga in för att koppla)

Blåvinge

Medlem
FD24mm f/2.8 S.S.C. eller FDN24mm f/2
FD100mm f/2.8 S.S.C. eller FDN100mm f/2

Är det någon skillnad optiskt på dessa objektiv förutom ljusstyrkan,
o har SSC (Super Spectra Coating)=Avancerad flerskiktsbehandling av
linserna någon betydelse på de äldre FD objektiven?
Är det så att de äldre FD objektiven med blank låsring sitter bättre
än den nyare FDn varianten.
FD24mm f/2.8 S.S.C. har minsta bländare 16 o FDN24mm f/2 har minsta
bländare 22 det kanske har mindre betydelse?
FD100mm f/2.8 S.S.C. har minsta bländare 22 o FDN100mm f/2 har minsta bländare 32.

Det kanske mera är en kostnadsfråga,då den nyare varianten kan kosta det dubbla?o så passar inte mina 52mm filter på den gamla
modellen då den har Filter Diameter 55mm.
Eller är det värt att satsa på 24mm f/1.4.

Optiskt är 2,8-versionerna bättre. Behöver du inte ljusstyrkan är de bättre. Bländare 22 på vidvinkel och 32 på tele ger klart sämre resultat pga diffraktion så det tveksamt om du skulle sakna det.

SSC har stor betydelse för vissa objektiv.

FD är mekaniskt bättre men visst sitter FDn fast utan problem.

Ja, man ska nog byta objektiv många ggr innan slitaget blir märkbart med FDn. Men den mekaniska känslan i de gamla FD-objektiven är i många fall mycket trevligare än i motsvarande FDn. Om du inte behöver den bättre ljusstyrkan så satsa på FD.

En annan sak att tänka på är att de kan vara olika filterdiameter mellan ett FD och ett FDn objektiv. Har för mig att FDn har till de flesta gluggar 52, 58 och 72 mm medan många FD optik har 55 mm's gänga.

Med längre teleobjektiv kan nog den gamla FD fattningen kännas mer gedigen än FDn då man kan "klämma" åt den, men annars så spelar det ingen roll. Känslan tycker jag annars är ganska likvärdig.

Blåvinge skrev:

Är det någon skillnad optiskt på dessa objektiv förutom ljusstyrkan,
o har SSC (Super Spectra Coating)=Avancerad flerskiktsbehandling av
linserna någon betydelse på de äldre FD objektiven?
Är det så att de äldre FD objektiven med blank låsring sitter bättre
än den nyare FDn varianten.
FD24mm f/2.8 S.S.C. har minsta bländare 16 o FDN24mm f/2 har minsta
bländare 22 det kanske har mindre betydelse?
FD100mm f/2.8 S.S.C. har minsta bländare 22 o FDN100mm f/2 har minsta bländare 32.

Det kanske mera är en kostnadsfråga,då den nyare varianten kan kosta det dubbla?o så passar inte mina 52mm filter på den gamla
modellen då den har Filter Diameter 55mm.
Eller är det värt att satsa på 24mm f/1.4.
jag har själv ägt en Fdn 24 2,0, nämnda glugg torde vara den bästa vidvinkel jag haft sett till kontrast, skärpa och färgåtergivning sammantaget. Har tagit knivskarpa bilder redan på bländare 2,8. Generellt så har Fdn-varianterna en något kallare färgton mer likt Eos-gluggar, Fd tecknar mer varmt, vilken man skall välja är troligen en smaksak. Vad gäller bajonetten så tycker jag faktiskt att den äldre versionen är både snabbare och mer stabil eftersom ringen är självlåsande och endast behöver lite svag eftervridning. Inga knappar som skall tryckas in och inga klick. Personligen har jag svårt att tro Fd 24 2,8 skulle vara bättre men har ingen erfarenhet av just den, dock lär den enligt vissa vara mycket bra även den. I ett test i gamla aktuell fotografi var Fdn 24 2,8 tvåa efter suveräna Contax 28 2,8 ( den var överlägsen ), tror dock att FD-versionen utelämnades i det testet.

Canon objektiv.

Tack för synpunkterna om.

Det är redan klart,det blir:
FD24mm f/2.8 S.S.C. o
FD100mm f/2.8 S.S.C.
En nackdel med FD objektiven är filterdiam,kan inte använda mina
52mm filter,bla pol-filter,då hade det varit bättre med FDN modellen.

Jag har även planer att köpa ett 70-210 f/4,hittade inga recensioner
om det objektivet,är det någon som vet något om detta objektiv?
Ett fast objektiv är ju alltid bättre men,men det får bli en budgetvariant.

Re: Canon objektiv.

Blåvinge skrev:
Tack för synpunkterna om.

Det är redan klart,det blir:
FD24mm f/2.8 S.S.C. o
FD100mm f/2.8 S.S.C.
En nackdel med FD objektiven är filterdiam,kan inte använda mina
52mm filter,bla pol-filter,då hade det varit bättre med FDN modellen.

Jag har även planer att köpa ett 70-210 f/4,hittade inga recensioner
om det objektivet,är det någon som vet något om detta objektiv?
Ett fast objektiv är ju alltid bättre men,men det får bli en budgetvariant.
Jag har läst om det objektivet och tror mig minnas att det var riktigt dugligt sett till pris. Har själv ägt en 80-200 4,0 som gav mig många bra bilder. Den är lite speciell pga att den har väldigt bra närgräns, vilket var ovanligt på dåtidens zoom-objektiv.

ANNONS
Götaplatsens Foto