Annons

Canon FD objektiv på Nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)

AndO

Aktiv medlem
Jeg har noen Vivitar serie1 objektiver med Canon FD fatning. Går det på noen måte å kjøpe en "mellomring - overgang" slik at jeg kan benytte disse manuelt på min Nikon D300?

Mvh
Anders

Det finns, men du kommer inte att kunna fokusera på oändligheten, utan vara begränsad till närbilder. Detta på grund av att FD-fattningen har kortare avstånd till filmplanet än Nikon F-fattningen. Objektivet flyttas därmed utåt, vilket fungerar som en mellanring för närbilder.
Alternativt kan man använda en adapter som innehåller linser och fungerar som en kort telekonverterare. Men då blir brännvidden längre, ljusstyrkan lägre, och antagligen kan man inte dra nytta av riktigt ljusstarka objektiv eftersom linserna i dessa brukar vara rätt små.
Vivitar är inte direkt kända för att göra skarpa objektiv heller (med vissa undantag), så jag råder dig att glömma det hela. Däremot är det väldigt trevligt att använda gamla Nikkor-objektiv även på DX-kameror!

Vivitar är inte direkt kända för att göra skarpa objektiv heller (med vissa undantag), så jag råder dig att glömma det hela.

Takk Martin for utfyllende svar.
Det er mulig jeg glømmer det hele, men det hadde vært kul å gjort et forsøk. Kanskje jeg gjør et forsøk på å finne et mellomstykke et sted. Et sted finns de vel.
Mvh
Anders

Takk Martin for utfyllende svar.
Det er mulig jeg glømmer det hele, men det hadde vært kul å gjort et forsøk. Kanskje jeg gjør et forsøk på å finne et mellomstykke et sted. Et sted finns de vel.
Vad är det för objektiv du har? Om det är en vidvinkel så kan det vara kul att vända det med frontlinsen vänd mot objektivet som sitter på kameran, så att det fungerar som närbildslins (det finns särskilda adapter-ringar för det) Så någon nytta kan du säkert ha av det:) Är det ett teleobjektiv så är en adapter utan lins klart användbart om du vill ta närbilder. Det gäller förstås också om det är en vidvinkel, men begränsningen i fokusavstånd kommer att bli större ju kortare objektivets brännvidd är.

ANNONS
Götaplatsens Foto