Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon FD-optik till D7000

Produkter
(logga in för att koppla)

Betongkokaren

Aktiv medlem
Går det på något sätt att montera äldre canon-optik med FD-fattning på en Nikon D7000?
Kom över ett antal finfina canon-objektiv med denna fattning på en loppis, och det skulle vara kul att veta om de går att använda .

Nej, Canon FD har ett kortare registeravstånd än Nikon, så det fungerar inte - du kan inte få skärpa på oändligt även om det rent tekniskt skulle gå att göra en adapter. FD-objektiv fungerar inte på en EOS heller utan en adapter med linser som förlänger brännvidden och försämrar bildkvaliteten.

Du kan däremot använda objektiven på spegellösa systemkameror som t.ex. Olympus MFT och Sony NEX med adapter (som går att köpa ganska billigt) då dessa har ett mycket kortare registeravstånd och kan användas med nästan vilka objektiv som helst.

Vad är det för objektiv du fyndat?

Ett Canon 100mm 1:2.8. Synd att det inte fungerar. Får hålla tummarna att de övriga objektiven kan funka bättre.
Totalt fyndande jag ett helt lass. Bl.a ett Konika 135mm, ett Tokina 80-200mm, ett Expert 400mm och ett Vivitar 17mm.

Vivitaren fungerar utmärkt :)

Inget av de objektien kommer att fungera på din Nikon, oavsett fattning, däremot på en spegellös (om det inte råkar vara Nikon F-bajonett på något av dem då).

Då får jag alltså börja fota analogt. Lyckades lägga vantarna på bl.a en Konika Autoflex, en Olympus OM-1, en Canon AE-1 och en Nikon FM2 i samma veva.

Och faktiskt så funkade ett Vivitar 17mm vidvinkel perfekt med min D7000. Så det var ju värt det i slutändan ändå :)

Så gå på loppisar. Man kan hitta guldkorn ändå.

Av objektiven ska jag nog göra en snygg uppställning i ett skåp. Även om de inte går att använda, så är de fektivitivt fina att titta på :)

ANNONS
Götaplatsens Foto