Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Canon FD
- Trådstartare interior
- Start datum
hw-tph
Aktiv medlem
På Ebay och blocket finns FD till EF-adaptrar men jag vet inte om det är något att rekommendera. Mer glas (av tvivelaktig kvalitet?) mellan motivet och sensorn osv...
Bob Atkins har en artikel i ämnet som kan vara värd att läsa om du funderar på att införskaffa en.
Bob Atkins har en artikel i ämnet som kan vara värd att läsa om du funderar på att införskaffa en.
raderadmedlem
Avslutat medlemskap
2 typer adaptrar.
En utan optik, med vilken du inte kann fokuser på oändligt, men gär då ingen opt. förlust.
En med optik som fixar det hela, men du måsste köra manuellt, eller i Av-läge. Kamran ställer slutartid autom.
OBS Brånnviddsförlängning 1.25X
Lite skärpetap, men inte värre enn en TC 1.4.
Jag har denna: http://www.zeipels.se/Shop/Index.php?sArtId=2009
helt OK.
/Erik J
En utan optik, med vilken du inte kann fokuser på oändligt, men gär då ingen opt. förlust.
En med optik som fixar det hela, men du måsste köra manuellt, eller i Av-läge. Kamran ställer slutartid autom.
OBS Brånnviddsförlängning 1.25X
Lite skärpetap, men inte värre enn en TC 1.4.
Jag har denna: http://www.zeipels.se/Shop/Index.php?sArtId=2009
helt OK.
/Erik J
matnyttige
Aktiv medlem
Canon hade en adapter med bra skärpa men denna är väldigt svår att få tag på. Lönar sig knappt att skaffa om man har de bästa teleobjektiven.
Det sammanfattas väldigt bra länken tidigare:
"The second adapter is designed for the following FD lenses and allows infinity focus:
FD 200mm 1.8 L
FD 200mm 2.8 RF
FD 300mm 2.8 L
FD 300mm 4
FD 300mm 4 L
FD 400mm 2.8 L
FD 400mm 4.5
FD 500mm 4.5 L
FD 600mm 4.5
FD 800mm 5.6 L
FD 50-300mm 4.5 L
FD 85-300mm 4.5
FD 150-600mm 5.6 L
It contains optics and acts as a 1.26x multiplier. The Canon part number is C54-2131 and the cost 10 years ago was around $240. It was available only through Canon Professional Services. I don't think it's still available new, but it does show up occasionally on auction and used gear sites, though prices can be as high as $1000 or more! If you have a large investment in quality FD glass it might be worth looking for."
Jag hade en FDn 400/2.8 som jag sökte den adaptern till. Fick endast ett svar från en som ville byta mitt objektiv mot adaptern. Jag hade ju föga användning av en adapter utan objektiv så det blev inget byte utan jag fick sälja objektivet till ett lägre pris än han skulle ha för adaptern.
Det sammanfattas väldigt bra länken tidigare:
"The second adapter is designed for the following FD lenses and allows infinity focus:
FD 200mm 1.8 L
FD 200mm 2.8 RF
FD 300mm 2.8 L
FD 300mm 4
FD 300mm 4 L
FD 400mm 2.8 L
FD 400mm 4.5
FD 500mm 4.5 L
FD 600mm 4.5
FD 800mm 5.6 L
FD 50-300mm 4.5 L
FD 85-300mm 4.5
FD 150-600mm 5.6 L
It contains optics and acts as a 1.26x multiplier. The Canon part number is C54-2131 and the cost 10 years ago was around $240. It was available only through Canon Professional Services. I don't think it's still available new, but it does show up occasionally on auction and used gear sites, though prices can be as high as $1000 or more! If you have a large investment in quality FD glass it might be worth looking for."
Jag hade en FDn 400/2.8 som jag sökte den adaptern till. Fick endast ett svar från en som ville byta mitt objektiv mot adaptern. Jag hade ju föga användning av en adapter utan objektiv så det blev inget byte utan jag fick sälja objektivet till ett lägre pris än han skulle ha för adaptern.
StaffanW
Aktiv medlem
Finns adaptrar utan lins, som praktiskt blir som en mellanring. Medför att man inte kan fokusera på oändligt avstånd. Om man då i ditt fall har ett 50 och 85mm objektiv så innebär det bara närbildsfoto.
Men har man som Mats ett 400/2.8 får man faktiskt ganska lång räckvidd på objektivet.
Nedanstående bilder är taget med 20D + adapter utan lins + FD 300/2.8L.
Men har man som Mats ett 400/2.8 får man faktiskt ganska lång räckvidd på objektivet.
Nedanstående bilder är taget med 20D + adapter utan lins + FD 300/2.8L.
Bilagor