Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon FL

Produkter
(logga in för att koppla)

moff

Medlem
Hej!

Går dessa objektiv att använda på en Canon digital?

Canon FL 50mm 1:1.8
Canon FL 35mm 1:3.5
Canon FL 135mm 1:3.5
Chinonflex Auto Reflex 200mm 1:3.5

Min far skall köpa sin första digitala systemkamera, och om dessa funkar till Canon så behöver han ju inte fundera över vilket märke han skall köpa :)

Mycket går att använda med adapter på canon eos digital, men just gammal manuellt fokuserad canonoptik går inte enligt vad jag hört.

Dessa objektiv är *gamla*, lanserades i mitten av 60-talet. Mekaniskt är dom rejäla och var rätt dyra på sin tid men är optiskt sett rätt enkla konstruktioner. En modern systemkamera behöver bättre gluggar...

Varför inte ?

Dessa objektiv är *gamla*, lanserades i mitten av 60-talet. Mekaniskt är dom rejäla och var rätt dyra på sin tid men är optiskt sett rätt enkla konstruktioner. En modern systemkamera behöver bättre gluggar...

En god vän till mig har gamla Canon-gluggar som hon undrar om de går att köra på
Canon EOS. Varför funkar inte detta ? Är prestandan för dålig för vad digitalkamerorna presterar ? Har ni sett resultat själva ?
Om hon vill testa. Vart får hon tag på en adapter och vad kostar en sådan ?

Fredrik

En god vän till mig har gamla Canon-gluggar som hon undrar om de går att köra på
Canon EOS. Varför funkar inte detta ? Är prestandan för dålig för vad digitalkamerorna presterar ? Har ni sett resultat själva ?
Om hon vill testa. Vart får hon tag på en adapter och vad kostar en sådan ?

Fredrik

Största problemet är att anpassningsringen ökar avståndet mellan objektiv och sensor - objektivet går alltså inte att fokusera på oändligheten...
EDIT: det verkar finnas adptrar med korrektionslins. Fan vet vad det gör med bildkvalitén..

Nr 2: Kameran kan inte styra bländaren (eller för den delen få någon information från objektivet). Man kanske kan blända ner manuellt? Jag använder en enkel EOS-adapter till teleskopen - fast dom använda alltid vidöppna, har ingen bländare.

3 osv. Det finns en hel del romantik kring gammal optik - jag har själv tvingats inse att viss optik som var "legendarisk" nu är rejält omsprungen. Har vinden full av obsolet optik...

Dagens högupplösta kameror ställer som sagt höga krav på optiken. På 60-talet fanns varken beräkningsmetoder eller antireflexbehandlingar som idag. Fast jag kan tänka mig att en vanlig, inte alltför ljusstark optik, dessutom lagom nedbländad kan ge ett OK resultat.

Min far har gett upp tanken på att kunna använda dessa gamla objektiv till en ny canon-kamera. Det verkar för krångligt. Om det dessutom inte blir så värst bra bildkvalitet, så känns det inte aktuellt.

Han har istället beställt en ny Nikon D3000 med kit-objektivet 18-105mm från cyberphoto. Den bör landa med posten idag, så det känns spännande :)

Tack alla för er hjälp!

ANNONS
Götaplatsens Foto