Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Canon G11
- Trådstartare AlexNerö
- Start datum
j2^
Aktiv medlem
Kanske fel att dra paraleller till den D700 jag använder
men G11 är enligt mig dålig på höga iso,, den rosas för just detta och jag tycker att den tappar väldigt mycket redan på Iso 400
bara jag som tycker det=
Den rosas för sina högisoegenskaper för att vara en KOMPAKTKAMERA (Även om den är fysiskt stor).
G11/S90 har sensorer på 1/1,7" Kika på http://upload.wikimedia.org/wikiped...vg/300px-Sensor_sizes_overlaid_inside.svg.png för att få ett hum om vad det innebär.
Jag har en S90 som komplement till min D700, och jag anser inte att S90 (som ju har aningen bättre egenskaper än G11 på grund av f2.0 istället för 2.8) kommer i närheten av NÅGON DSLR av någorlunda modernt snitt.
Men för att vara en kompaktkamera så tillhör S90/G11 de absolut bästa på marknaden.
j2^
Aktiv medlem
helt OT men har Nikon större APS-C sensor än Canon ?
[Edit] och självkart man man inte jämföra en kompakt med men en D-slr varken dx eller ff
Ja, det har de.
Canon får väl en crop på 1,6 vill jag minnas? Nikon har 1,5.
snowbear
Aktiv medlem
Ja, det har de.
Canon får väl en crop på 1,6 vill jag minnas? Nikon har 1,5.
herre gisses att man inte begrip detta än!! jag trodde det hade men nå helt annat att göra. tack för det man slutar aldrig lära.
AlexNerö
Aktiv medlem
d700 VS G11
Jag är fullt medveten om att man inte kan jämföra en FF med en G11 men det jag menar är att jag ändå inte är nöjd med kompakten då man läser hur den rosas och säkert är kanon för att vara just en kompakt så är den ju kass att använda så fort det är lite ljus och bilderna blir inte bra tycker jag, med mer ljus är det helt ok.
Hade nog för höga förhoppningar på en kompakt.
Jag är fullt medveten om att man inte kan jämföra en FF med en G11 men det jag menar är att jag ändå inte är nöjd med kompakten då man läser hur den rosas och säkert är kanon för att vara just en kompakt så är den ju kass att använda så fort det är lite ljus och bilderna blir inte bra tycker jag, med mer ljus är det helt ok.
Hade nog för höga förhoppningar på en kompakt.
Mats Abrahamsson
Avslutat medlemskap
Använder stundvis en G10 som ju dissats för sina dåliga egenskaper vid höga ISO. Och höga ISO ger låg kvalitet i form av artefakter och brus - rätt ok i svartvitt om man gillar lite korniga bilder. Å andra sidan finns tillgång till höga ISO som ju kan ge en bild i varje fall... Prövade att ta en bild under en soffa i källaren! 8s, f 2,8, ISO 1600. Litet utsnitt i 100% bifogas. Visst brusar det med en bild blir det!
G11 har ju förbättrats ur denna synvinkel. Men med en G10 och bra ljus (eller låga ISO och stativ om ljuset falnar) får man väldigt bra bilder i färg - detaljskärpa långt bortom vad som kan förväntas med så liten sensor. Men det ligger en del i att G11:a lanserats som en kamera för höga ISO - den bild som publicerades i Kamera & Bild vid deras test såg bra ut på ISO 800 tyckte jag... Behåller dock min G10 tills åtminstone nästa genaration G!
G11 har ju förbättrats ur denna synvinkel. Men med en G10 och bra ljus (eller låga ISO och stativ om ljuset falnar) får man väldigt bra bilder i färg - detaljskärpa långt bortom vad som kan förväntas med så liten sensor. Men det ligger en del i att G11:a lanserats som en kamera för höga ISO - den bild som publicerades i Kamera & Bild vid deras test såg bra ut på ISO 800 tyckte jag... Behåller dock min G10 tills åtminstone nästa genaration G!
Bilagor
j2^
Aktiv medlem
det största problemet med en Gxx är ändå att den inte är speciellt kompakt har jag en kompakt har jag den för att slippa ha en väska med kameran i vart ska jag ha en G11? knappast i fickan på jeansen! då får jag gå som ett fån och hålla den i handen.
...vilket var den EXAKTA anledningen till att jag valde S90 istället för G11. Samma sensor, ett steg ljusstarkare optik, dubbla kommandorattar och ett jäkligt behändigt format... samt nästan 1500kr billigare.
Eftersom jag aldrig kommer att börja samla på Canontillbehör så kändes blixtsko totalt onödigt... Visst, optisk sökare är trevligt, men för en bära-med-sig-överallt så känner jag inte att det är _nödvändigt_.