Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon G1X, erättare till G12?

Produkter
(logga in för att koppla)

nikitin

Aktiv medlem
Jämförelse mellan G1 X och andra kameror vid olika ISO

En jämförelse mellan Canon G1 X och några andra kameror (t.ex. G12, X100 & NEX-5N) vid olika ISO. På sidan kan man även ladda ned RAW-filerna för att göra egna utvärderingar.

Omdöme av G1 X från sidan ovan (översatt av Google Translate):
Barely larger than the sensors 4 / 3 "of the Olympus Pen G or Panasonic, the new CMOS sensor" home "to 14x18, 7 mm it is a candle to the competition in the high ISO? With photodiodes of 4.3 m, 14.2 MP sensor of the G1 X should provide results quite close to the 550D or 600D SLR which the photodiodes are substantially the same size. it also offers a larger surface area to collect photons than photosensitive the GX1 (attention, it GX1 Panasonic ...) whose sides are only 3.8 microns.

The range of 100 to 400 ISO, noise is virtually invisible. The images are well detailed (good stress) and it is difficult to show a smoothing of fine detail. At ISO 800, noise is surprisingly little difference between the visible and the image at 400 ISO is not easy to identify even 100% on a screen. A first step was taken at ISO 1600 with a slight smoothing of fine detail, but overall the picture is perfectly usable without any problems. At 3200 ISO, the smoothing is growing logically, but the dynamic remains high with a color rendering still alive. On flat areas, sheep are visible, but not colored. Again, the pictures are easily exploitable. A cut above (6400), the grain becomes coarser, but still slightly colored. The fine details are still visible, remaining moderate smoothing. In ISO 12800, the degradation is more straightforward: the dynamics down suddenly (in less detail in dark areas, the picture is much darker), the grain more visible and much more pronounced smoothing.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Vad är det för parameter du saknar? Vid ekvivalens kommer den större sensorn i de flesta fall givetvis att vinna eftersom ljusstyrkan är lägre i förhållande till brännvidden (vilket i regel ger mycket bättre möjligheter till bra skärpa från objektivet), men jag gissar att du av någon anledning tror att det handlar om olika slutartid, med tanke på den första delen av svaret. Jag avser naturligtvis samma slutartid på båda formaten.
Jag vet precis vad du menar, men när du skriver att ett objektiv för G1X motsvarar ett ljussvagare objektiv för en större sensor så är det lätt att tro att man då också måste ändra slutartiden på full öppning. f/2.8 och 1/60s är ju inte samma EV som f/5.6 och 1/60s.

Jag ville påpeka risken för missförstånd, helt enkelt, när man uttrycker sig så kortfattat som du gjorde.
 

nutte

Aktiv medlem
Ska du räkna om brännvidden så får du allt räkna om ljusstyrkan också, och då är de likvärdiga. Respektive objektiv motsvarar 28-112/5,6-11,6 och 29-89/5,6-9,0 på fullformat.
Hur kan det bli så stor skillnad i bländare när sensorerna är nästan lika stora?
Jag tror du har tänkt fel eller så har jag missförstått - visst jämför vi nya G1 X med EF-S kameror?

Edit: Jag tänkte fel - såg sen att du skrev jämförelsen i Full-sensorformat och då blir det antagligen "rätt."
 

Ingju

Aktiv medlem
Ser mycket bra ut, en kamera som den här räcker nog långt för de flesta. och mycket smidigare att ha med på en resa.
 

nikitin

Aktiv medlem
dpreview har nu publicerat några bilder från en G1 X. Detta är till skillnad från ovan vanliga bilder, ungefär sådana som man själv tar.

Dom är även publicerat några video filmer.
 

Mats Abrahamsson

Avslutat medlemskap
Det här blir inte lätt: Väldigt bra sensor. Snällt brus - man verkar kunna ta bilder med hygglig kvalitet på ISO6400. Hygglig ljusstyrka (om det kan man tydligen diskutera!). Allt verkar toppen.
Utom möjligen vikten (drygt 1/2 kg) och storleken (ännu större än G-serien så långt). Och objektivet är JÄTTEstort. Så vitt jag förstår det pris man betalar för en stor sensor och hygglig zoom.
Alltså - mycket hög bildkvalitet till högt pris i stort och tungt format. Ingen macrofunktion att tala om och måttligt zoomomfång.
Finns plus och minus - och jag vet inte om det finns plus nog för att övertrumfa exempelvis Fuji x10?
 

lusidor

Aktiv medlem
Jag hoppas Nikon svarar med en "mätsökarkompakt" som har deras nya 1" sensor och den snabba autofokusen. Tillsammans med en normalzoom som kan fällas in ordentligt skulle det kunna bli en kamera med rätt balans mellan prestanda och storlek.

I mina ögon är G1 X för stor, framför allt pga objektivet. För att en kompakt ska vara intressant i mina ögon får den inte vara klumpigare än en m43-kamera med normalzoom.

Fujis nya grepp med mekanisk zoomring som samtidigt är av/på-reglage känns som en av de bästa nya ideerna på länge i kompaktvärlden. Kanske blir en x10 till sommaren...
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Gamla Canon S95 & G12 hade ju en pixelstorlek på 2.04µm, nya S100 har 1.86µm, nya Fujifilm X10 2.2µm, samt nya G1X hela 4.29µm, vilket är samma som för Canons senaste systemkameror. En större sensor ger naturligtvis bättre förutsättningar, men på bekostnad av vikt och storlek. G1X är bara en hållplats på vägen mot en spegellös systemkamera, med denna sensorstorlek.
 

lusidor

Aktiv medlem
Gamla Canon S95 & G12 hade ju en pixelstorlek på 2.04µm, nya S100 har 1.86µm, nya Fujifilm X10 2.2µm, samt nya G1X hela 4.29µm, vilket är samma som för Canons senaste systemkameror. En större sensor ger naturligtvis bättre förutsättningar, men på bekostnad av vikt och storlek. G1X är bara en hållplats på vägen mot en spegellös systemkamera, med denna sensorstorlek.
Kan mycket väl vara så. Vi får hoppas att de gör något som kan konkurrera med Fujis nya system, jag blev riktigt imponerad av det, redan första kameramodellen känns genomarbetad och mogen.

Men för en kamera med fast monterad hyfsat ljusstark zoom är sensorn för stor. Fram för mer 1"-sensorer, där finns ett glapp i utbudet.
 

Mats Abrahamsson

Avslutat medlemskap
Här finns en video som visar kamerans storlek:
http://www.youtube.com/watch?v=yAQG1Q2d5pQ
På filmen ser den stor ut - men kommentatorn verkar nöjd så kanske känns den bekväm att använda (det gör ju ofta lite större kameror).
Objektivet verkar riktigt, riktigt stort - särskilt i teleläge.
Förefaller som en kamera som klassar in mellan systemkamera och kompakt.
Kanske en ISKK (inte-så-kompakt-kompakt)...
Glöm kommentaren om vikt - G1X är en hel del tyngre än G12.
 
ANNONS