Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon G1X, erättare till G12?

Produkter
(logga in för att koppla)

HÅHÅ

Aktiv medlem
Batteri

Inte samma beteckning på batterierna i G12 och GX 1, men den fysiska storleken och kontakterna verkar sitta lika på båda batterierna.
Vågar man då använda ex. vis G12 batteriet i GX 1 kameran, resp. kan man ladda GX 1 batteriet i G12 laddaren ????
Skall läsa manualen senare idag men tror ändå inte det står något om detta.
Någon som vet ??
håhå
 

AndersLj

Aktiv medlem
Har ingen aning. Men vad du kan göra är att googla på det nya batteriets beteckning och hoppas att du kan hitta en lista över vilka kameror det batteriet passar till. Försöka duger. Kanske finns batteriet redan med på något säljande företags websida (Cyberfoto, t ex).
ALj
 

HÅHÅ

Aktiv medlem
Batteri

Har ingen aning. Men vad du kan göra är att googla på det nya batteriets beteckning och hoppas att du kan hitta en lista över vilka kameror det batteriet passar till. Försöka duger. Kanske finns batteriet redan med på något säljande företags websida (Cyberfoto, t ex).
ALj
Har nu jämfört batterierna för G12 och GX 1 noga, det skiljer några mm i tjocklek, längd och bredd var lika.
Tycker det är synd att Canon inte kan ha samma batteri till efterföljande kameror, dessutom minskad batterikapacitet med 10%.

håhå
 

Palletheking

Aktiv medlem
Såg ju väldigt fint ut på testbilderna. Men jag antar att i verkliga livet så ligger nog gränsen vid iso 1600. Det är dock väldigt användvart o bra för den som vill ha allt i ett. Första riktiga alternativet hittills.
 

Mats Abrahamsson

Avslutat medlemskap
Idag har jag klämt på G1X! Precis som förväntad är den stor - känns rejäl men definitivt inget för fickan. Rätt snygg tycker jag - bättre än på bild. Att plåta med den verkar behagligt, och som tidigare finns exempelvis en utmärkt ratt för exponeringskontroll (+-3 steg). Någon macrokamera är det inte men det visste vi ju. Den större sensorn verkar ge möjligheter att skapa vacker bokeh. Zoomar man blir linsen, i mina ögon, störande lång. Och så är linsskyddet löst och litet (tacka vet jag de tidigare g-modellernas inbyggda linsskydd eller Fujis stora). För att skydda linsen kan man inte heller skruva på filter utan extra tillbehör - och då blir den ännu större. I övrigt är handhavandet rätt likt G-modellerna - men eftersom kameran är större är det nog lite mindre pilligt. Skärmen är fantastisk men den optiska sökaren suger faktiskt. Skärmen kan vridas och vändas men personligen har jag mest förknippat den funktionen med macro och det kan man alltså inte använda kameran till.
Väcker den mitt ha-begär? Tja - inte värst. Skön att hålla i och plåta med - och säkert blir bilderna bra. Men känner mig ändå tveksam. Linslock i miniatyr att hålla ordning på, ingen macro och storleken talar emot. Den är lite för stor för att alltid följa med, och en aning för begränsad jämfört med en systemkamera. Men jag ska ge den några chanser till. Kanske ändrar jag mig...
 

Shogun

Aktiv medlem
Recension och bilder

Har skrivit en recension och lagt upp några nytagna bilder i ett album med det fyndiga namnet "Canon G1X".
 

Joi

Aktiv medlem
test i tidningen digital foto

Läste ett test i DF i dag som ger den 90% i betyg, enligt dem så är den lika bra o t.o.m bättre än vissa EOS på högt ISO. Var ute i dag o testade min G1X och skulle använda exponeringskompestation efter som de var så stora kontraster men de blev helt fel därför att Canon har plasterad minus ovanför nollan i stället under nollan som de brukar var, men sen fattade jag att de hade vänt på de hela av någon konstig anledning :)
 

blaufish

Aktiv medlem
Har lagt upp två bilder tagna g1x, tycker att det är svårt att få skärpa och färg+ljus rätt här på FotoSidan.
De ser bättre ut innan man tankar upp bilden som är konstigt???
Färgrymd som spökar? sRGB är snällt mot webben/webbläsare. Sparar du i annan färgrymd skall bilderna se muppiga ut om metadata fallit bort eller om klienten inte förstår metadatat. "Save for Web" är ett alternativ om du vill slippa strul.
 
ANNONS