Annons

Canon G5

Produkter
(logga in för att koppla)

BÅS

Aktiv medlem
Efter tre månaders erfarenhet av rub, kamera undrar jag om fokuseringen.

För motiv typ ladskap eller detaljer som är långt borta till oändligt.
Då jag använder autfokusen (lilla ramens område) bekräftar kameran med två pip att det är ok.
Om jag då trycker på MF-knappen visar fokuseringsstapeln att kameran fokuserat på 2-5mtr. trots att det inte finns något motiv på det avståndet.
Inget att bry sig om?
Är skärpedjupet så stort på denna typ av kamera så det inte spelar någon roll på avstånd över ca 5-mtr.
Eller skall man fokusera manuellt vid långa avstånd?

Jag har upptäckt att min Powershot S50 gör precis lika dant, att skärpan inte alltid ställer sig på oändligt fast den borde. Kan inte heller förstå varför.

Och med LCD-dispalayen avslagen så ställer aldrig skärpan sig riktigt rätt. Är antagligen ett slags "snapshotläge", men det kan ju vara bra att veta om det. Jag fick reda på det genom att en del bilder inte var riktigt skarpa och undrade varför.

Jag brukar numera ställa in manuellt på långa avstånd, men ibland så glömmer jag det.

Jag tror det är så liten skillnad på oändligt och läget 2-5 meter vid max vidvinkel att inte autofokusen klarar att se skillnad. Testa att ta två bilder för att se om du ser mer skillnad än autofokusen.

Sedan är inte avståndsangivelsen helt säker, åtminstone inte med min G2:a (som det visserligen är något slags oregelbundet fel på - då och då blir bilder oskarpa helt omotiverat) för med den har jag ibland upplevt att jag hamnat bortanför oändligheten om jag kört avståndsstapeln i topp manuellt.

G5 verkar vara ett riktigt bottennapp. Vi köpte en G5 till jobbet i augusti, och det var väl bra på ett sätt. Att jag inte gör misstaget att köpa en privat.

Olympus 5050 verkar hästlängder bättre så jag ska chansa på en 5060 så snart den kommer.

Närbild har mestadels blivit skarpa med G5, men på längre håll blir de inte skarpa. Sökaren är bland de mest missvisande jag haft sedan jag provade en gammal lådkamera i unga år.

Till Bengt-Åke

Jag har likadana problem som du nämner med min G3.
Du har inte hört med Canon eller fotohandlaren om dom tycker att det skall vara på detta vis....

Jag lutar nog åt vad Anders tror, skall testa med helöppen bländare 2.0 på oändligt mellan autofokus och manuell.
Beträffande råd via fotohandeln tror jag inte mycket på om det inte är en specialbutik har däremor varit kontakt med Canon som hänvisader till www.powershot.com.

ANNONS
Götaplatsens Foto