Annons

Canon ixus, hjälp med minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)

Emils

Aktiv medlem
Snälla finns det någon som kan hjälpa mig med att förklara skillnaden på minneskorten Secure Digital och MultiMedia Card. ???

Ska köpa en ixus 60 eller 750.

i ixus 60 medföljer 16 MB SD och i ixus 750 medföljer 32 MB MultiMedia Card.

Jag har läst att MMC är ett segare och äldre kort, stämmer det. Är det ett dåligt köp att köpa en ixus 750 om det är ett MMC kort i?

Övriga frågor: i ixus 60 är det 6 megapixlar i 750 är det 7 megapixlar men Ixus 60 har fler olika ISO upp till 800 men ixus 750 har bara till 400. Vilket är värt mest, ISON el. pixlarna?
 
MMC är mycket riktigt en äldre typ av kort, lite segare dessutom, dom hade dom också egenheten att inte finnas i större storlek än 256Mb (?)
idag har man löst det med en annan typ av minne (mindre, typ RS-MMC/MMCmicro/MMCmobile) som integreras i MMC-kortets storlek (upp till 1Gb numera), dessutom så har hastigheten höjts radikalt.

Skulle jag köpa nytt och välja mellan MMC och SD så hade jag nog trots allt valt SD mest för att dom korten är väldigt vanliga.

Tänk bara på att kanske inte köpa första bästa billiga minne utan kolla hellre efter ett snabbt minne så du slipper vänta mellan du tar bilderna för att minneskortet är långsamt. (kolla efter läs/skrivhastighet, 6-9Mb/s är bra)

När det gäller ISO/Pixel så skulle jag satsa på ISO, men det som avgör är objektivets kvalitet, men eftersom det är ixus-serien så är risken stor att det är samma objektiv eller nästan samma iallafall, så hög ISO känns som ett naturligt val för mig iallafall :cool:
 
Senast ändrad:
Ludvig: Tack för svaret. Vad tycker du ang. Pixlarna och ISO.N på ixus 750 och 60?

Ska jag köpa kameran Ixus 750 med 7 Megapixel men bara ISO upp till 400 el. ska jag köpa ixus 60 med 6 Pixlar med ISO upp till 800?

Ixus 750 har möjlighet att ha SD kort i. Kankse ska köpa den med MMC kort och köpa nytt kort till el. är Ixus 60 bättre förutom att det är 6 Megapixlar?

Kankse korkade frågor men är inte hemma på digitalkameror. :)
 
Jag kan iofs bara svara på vad jag skulle ha gjort om jag varit i ditt ställe, jag hade köpt ixus 60 för att;
*ISO:n går upp till 800, vilket är bättre än "bara" ISO400 när det är dåligt ljus.
*SD-kort, billiga och snabba kort, kompatibelt med fler apparater/kameror/mp3spelare än MMC.

Vill tillägga att jag inte känner till modellerna så värst mycket, men jag hade försökt kolla vilken optik som är bäst (om det nu inte är samma) och även låta det vara en avgörande faktor.

ps. medföljande kort räcker bara till några få bilder, så köp ett rejält kort på en gång, minst 512Mb så bör det räcka en kortare semesterresautan att behöva tömmas :cool:
 
Jag personligen har bara kört SD i min Ixus 750. =)

Så MMC/SD behöver du nog inte tänka på.
 
Tack för svaren.Det är mycket att tänka på får se vad jag köper. Om någon mer har tips så skriv gärna...
 
Om det inte framkommit ännu vill jag bara klargöra att ALLA Canons Ixus-modeller klarar SD, att det följer med MMC till vissa gör ingen skillnad då man ändå behöver köpa större minneskort och då kan välja den typ man vill ha.
MMC är ett tunnare kort, vissa telefoner kanske bara kan ta MMC men vad jag vet så kan alla kameror som tar SD även ta MMC.

Ju högre ISO desto mer brus, Ixus 750 är nog den bättre kameran om man kan acceptera att den är lite större. Optiken är större och bättre i 750an.

/Jon
 
Tack. Fan jag som just beställde en ixus 60. Mer brus med ISO 800? Är det automatiskt el. kan man "ta bort" ISO 800 när man knäpper kort?
 
Spaceman Spiff skrev:
Om det inte framkommit ännu vill jag bara klargöra att ALLA Canons Ixus-modeller klarar SD, att det följer med MMC till vissa gör ingen skillnad då man ändå behöver köpa större minneskort och då kan välja den typ man vill ha.
MMC är ett tunnare kort, vissa telefoner kanske bara kan ta MMC men vad jag vet så kan alla kameror som tar SD även ta MMC.

/Jon

Litet förtydligande, alla IXUS modeller som går att köpa nya idag klarar SD kort.. dom första modellerna klara bara CF kort...

//jan
 
ANNONS