Annons

Canon Li-Ion batterier

Produkter
(logga in för att koppla)

Kalle_B

Aktiv medlem
I min 20D sitter Li-Ion batterier.. som i alla modeller troligtvis..
Jag har alltid blivit ilärd att man ska inte ladda återladdningsbara batterier innan dom är helt tomma.

Att ladda ett batteri som nästan är fullt eller halvtomt är rena döden för ett batteri. Problemet är att batteriet på 20D hållerr ju i evigheters evighet och skall man fotografera och batteriet är 1/3 fullt så ärdet inte säkert det räcker... Gäller det fortfarande att batterier skall laddas ur helt innan man kan ladda igen?
Sökte i både manualen och här i forumet utan att hitta något vettigt...

Hur gör Ni?

Dessa batterier har inget sk minne.

JAg laddar alltid Li-Jon batterer efter varje fototur.

Dock suger min 1D mk2, för den har batterier med minne o laddare med knapp, ladda ur osv. Där laddar jag efter ca 1500 bilder

Roine

Kalle_B skrev:
Jag har alltid blivit ilärd att man ska inte ladda återladdningsbara batterier innan dom är helt tomma.
Så var det med NiCd-celler för drygt 10 år sedan, glöm allt du lärde dig då. Li-Jon-celler är en helt annan sak och de behöver som Roine skriver inte tömmas.

ok så ni menar att ajg kan ladda, använda 2 minuter, ladda, använda, ladda osv osv utan att livslängden/prestandan försämras?

ok jag sökte på nätet.. efter ett tag hittade jag information ang batteriet...

Tydligen mår batteriet _bra_ av att laddas ofta och bör _ej_ tömmas helt.. tvärt emot allt jag tidigare lärt mig tydligen..

Vad är det som gör att Li-Ionbatterier "tar slut"?
Jag har för mig att jag läst att det är antalet laddcykler som förbrukar batterier, och att man av den anledningen inte ska hålla på och ladda dessa i onödan - men jag har kanske fel.

En sak till

LAddaren indikerar fullt vid ca 85% av laddningen pga av att laddaren sen har svårt mäta. Så låt den sitta en stund efter det visar fullt.

De är dessutom känsliga för värme, så ställ inte kameran länge i solen.

roine

ANNONS