Annons

Batteri problem Canon 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

steda

Medlem
Hej!

Använder Canon 7D sedan några år. Har orginalbatterier ca 2 år gamla.

Har nu sedan ett tag märkt att batterierna inte funkar lika bra som innan för att sedan vid batteribyte få denna text:

kan inte kommunicera med batteriet.

Använda det här batteriet? Avbryt/OK. Väljer jag OK funkar kameran, batterisymbolen är tom, övrig info om ISO mm finns. Tycker dock att batteriet tar snabbare slut.

Har prövat att testa ett batteri från en kompis men det blir samma visa där att det inte går att kommunicera med batteriet vilket får mig att tro att felet inte ligger hos mina batterier i första hand utan i kameran på något sett.

Är det någon som har lite tips vad jag bör göra/skall göra? Vågar inte längre riktigt lita på att kameran skall fungera.

Tacksam för all hjälp!

Daniel

Kanske inte batteriets fel?

Under förra sommaren började min frus 7D att krångla mitt under en Afrikasafari. Den stängde av sig och visade ibland ett felmeddelande. Oftast gick det att starta om och den fungerade utan problem, men efter några dagar så var den helt livlös och kunde inte användas mer. När vi kom hem så sände jag kameran till Canon RCC i Göteborg och de konstaterade en kortslutning. Trots att kameran var mer än 2 år, så lagade man på garanti och nu funkar den helt OK igen. Snabbt och snyggt hanterat.
Anående att använda aceton inne i batterifacket, så är jag lite tveksam. Jag skulle välja alkohol, den löser inte upp plast. Hoppas att du får ordning på kameran snabbt, nu när vårljust börjar komma.// Christer

Har haft samma problem med min 60D, iof med batterigrepp.
Men jag gjorde rent alla kontakter med tops och isopropanol.
Tycker nog inte att man ska använda sig av aceton, då de kan skada plastdetaljer i kameran.

Skickat via min snygga telefon med tapatalk

Rent och fint i hörnen!

Nästan alla metaller korrigerar på ett eller annat vis, det blir beläggningar lite hit och dit som man valigtvis inte ser med blåtta ögat. Trots det kan det förhindra koppling mellan de olika elektriska atteraljer. Ett väldigt fint stålull kan hjälpa till i många lägen, MEN, stålull på linsens fattning och motsvarande kamerans kan också innebära metallspån inuti dom båda, så det skall användas med största sunda förnuftet som går att frambringa. (om möjligt, beror också på vart det skall göras rent)

Ett annat sätt är väldigt fint slip-papper (1200), men där råder samma sak, av detta blir det slipspån/damm, största försiktighet även där.

Ett lite bättre sätt är att använda autosol och en liten liten trasa (varför inte klippa en bit micro-fiberduk), men, man måste tänka på att verkligen svätta rent efteråt. Rek i detta fall att göra rent kopplingsytorna efteråt med aceton eller liknande, dock ingenting med olja i.

Har haft lite problem med kopplingen mellan objektiv och huset på D7:an, men efter att ha gjort rent ala ytor så fungerar kameran som den skall.

Att tänka på, ju grövre yta(verktyg, ull, slip-papper) man gör rent med, ju mer slipar det bort kontaktytan, så att föredra är autosol som är ett väldigt fint slipmedel i avsett för blanka bildetaljer i normala fall!

Förr använde jag något som hette Duraglit, men hittar det inte längre. Dock så lämnar den en hinna efter sig som behöver tas hand om med lite starkare medel såson aceton etc.

Hoppas helgen varit kanon!

Finns även glasfiber borstar som borde funka bra

Skickat via min snygga telefon med tapatalk

Det finns speciella rengöringssprayer för elektronik. Löser upp många sorters beläggningar och avdunstar sen utan att lämna spår. Spraya och torka med lämplig trasa, ibland bara ett snöre/tråd, om det är inne i en smal springa som skiten sitter.

Hej!

Använder Canon 7D sedan några år. Har orginalbatterier ca 2 år gamla.

Har nu sedan ett tag märkt att batterierna inte funkar lika bra som innan för att sedan vid batteribyte få denna text:

kan inte kommunicera med batteriet.

Använda det här batteriet? Avbryt/OK. Väljer jag OK funkar kameran, batterisymbolen är tom, övrig info om ISO mm finns. Tycker dock att batteriet tar snabbare slut.

Har prövat att testa ett batteri från en kompis men det blir samma visa där att det inte går att kommunicera med batteriet vilket får mig att tro att felet inte ligger hos mina batterier i första hand utan i kameran på något sett.

Är det någon som har lite tips vad jag bör göra/skall göra? Vågar inte längre riktigt lita på att kameran skall fungera.

Tacksam för all hjälp!

Daniel

Har precis haft min 7D inlämnad med exakt samma symptom, fick till svar att en liten skruv hade lossnat och på något vis gjorde så att någon form av kortslutning uppstod. Kostade totalt 1050:- men nu fungerar allt igen :)

ANNONS
Götaplatsens Foto