Annons

Canon macro EF-S 60 vs. kenko mellanringar?

Produkter
(logga in för att koppla)

knatte

Aktiv medlem
Är det någon som har testat kenko mellanringar på Canons EF-S objektiv ? För jag kan inte montera mitt nya EF-S objektiv på mellanringarna.
Kan man köpa en ny Canon mellanring som passar till EF-S objektiven och använda som adapter och sedan använda Kenko mellanringar som vanligt?
Eller förslag på hur man fixa till detta problem ? Eller kommer jag inte kunna använda Kenko's mellanringar till detta objektiv alls??
Kom gärna med tips och förslag, hur jag kan fixa till detta lilla problem :)

Kenkos mellanringar

Hej!
Jag funderade precis som du på att sätta på Kenkos mellanringar på ett EF-S macro objektiv!
Men efter att ha läst på tillverkarens hemsida fick jag reda på att mellanringarna inte är kompatibla med EF-S objektiv utan bara EF objektiv!
MVH Jimmy

Jag löste det genom att jag köpte Canons egna mellanring EF 12II som EF-S objektiven passar till. Sedan kan jag använda kenko mellanringarna ytterligare, om jag vill ha större förstoring.
Man kan kalla att EF 12II, blev en adapter för att kunna använda Kenkosarna.. :)

Oki så med canon + keiko så funkar det med kitobjektivet? Vad får du för närgräns? har du några bilder att visa upp med kitobjektivet + ringar på? skulle vilja se resultatet...

funkar autofokus eller måste man köra manuell fokus?

FUnkar autotokus med bara keiko på ett objektiv eller e de manuellt där?

Bluedude skrev:
funkar autofokus eller måste man köra manuell fokus?

FUnkar autotokus med bara keiko på ett objektiv eller e de manuellt där?

Ok, här kommer några bilder som jag tog nyss med kitobjketivet (18-55 mm) Inga konstnärliga ambitioner, utan bara fotat rakt av :)
Autofukus funkar, men det blir mycket bättre med manuell fokus, när det börjar bli smått..

Bara med kitobjektivet..
bild3.jpg

kitobjektiv + EF 12 II mellanring. (avstånd ca 8 cm till objektivkant
bild2.jpg

kitobjektiv + EF 12 II mellanring+ Kenko 12 mm. (avstånd ca 2.5 cm till objektivkant
bild1.jpg

kitobjektiv + EF 12 II mellanring+ Kenko 12mm + kenko 20 mm . (avstånd ca 1 cm till objektivkant
bild.jpg

Där kan du få en ungefärlig uppfattning, på hur det kan bli.

ANNONS
Götaplatsens Foto