Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon miss?

Produkter
(logga in för att koppla)

dsa1979

Aktiv medlem
Är det bara jag som reagerat på att Canon märker alla deras blomformade motljusskydd fel? Låsmärkningen sitter på fel sida, om man monterar motljusskyddet enl papperslappen så kommer motljusskyddet att sitta upp och ner.

Jag förstår inte varför man gör en sådan enkel miss? Vidare förstår jag inte varför Canon som är så stort inte kan bestämma sig för ett designprogram på deras produkter. På de äldre motljusskydden (och objektiven) så står det med ett typsnitt och på de nya med ett annat.

Jag vet, jag har för lite att göra just nu, men alltid finns det något att störa sig på hehe!

Om nu Canon skickar med en anvisning om att det är viktigt att montera de blomformade motljusskydden rätt, ja då kan dom ju börja med att göra rätt själva!

/Daniel

Håller med dig! Sälj hela skiten och börja sticka istället - kanske motljusskydd till desillusionerade canonister...
MVH
/JK
PS. Obs skämt! No offence. DS.

Janne K skrev:
Håller med dig! Sälj hela skiten och börja sticka istället - kanske motljusskydd till desillusionerade canonister...
MVH
/JK
PS. Obs skämt! No offence. DS.

Hehe, ja kanske man borde göra det hehe!

Detta inlägg var mest tänkt som en liten ventil :)

Tycker bara att det är rätt märkligt att dom själva inte verkar märka att dom har spegelvänt låsmärket. Det borde ju trots allt vara ganska lätt att ändra på...

/Daniel

Warbird skrev:
Fan!
Då kan jag ju inte vara säker på att mitt ET-65B sitter korrekt? Texten upp, eller texten ner...

På ET65B sitter ingen låsmärking så du kan inte sätta det fel :)

Däremot kan man sätta de blomformade fel och därför har dom en låsmärkning, men den har Canon satt på fel sida, iaf om man vill ha texten på motljusskyddet ska vara uppåt :)

Och vem definierar rätt, respektive fel i detta fallet??? Som någon sa, var ska texten sitta för att det ska vara rätt???

casting skrev:
Och vem definierar rätt, respektive fel i detta fallet??? Som någon sa, var ska texten sitta för att det ska vara rätt???

Normalt borde ju texten vara uppåt, men för mig får du sätta skyddet precis hur du vill. Skriver man en sak i en bruksanvisning så ska det väl inte bli en annan sak i praktiken?

Jag skrev det här inlägget mest för att se hur många som skulle reta sig på mig för att jag tar upp en sådan här sak, och jag har redan lyckats reta upp en del verkar det som :)

dsa1979 skrev:
Normalt borde ju texten vara uppåt, men för mig får du sätta skyddet precis hur du vill. Skriver man en sak i en bruksanvisning så ska det väl inte bli en annan sak i praktiken?

Jag skrev det här inlägget mest för att se hur många som skulle reta sig på mig för att jag tar upp en sådan här sak, och jag har redan lyckats reta upp en del verkar det som :)

Haha, jag är faktiskt inte uppretad, mer frågande liksom.
När det gäller sådan text är det ju inte alltid givet att man vill att det ska vara uppåt...
Jag måste medge att jag var tvungen att gå och skruva på objektivet för att öht se hur det låg till :)
MEn det var alltså likadant på åtminstone två olika blomformiga skydd, så det måste ju vara genomtänkt av C tycker man. (Tittade på ett
ET-83II)

casting skrev:
Haha, jag är faktiskt inte uppretad, mer frågande liksom.
När det gäller sådan text är det ju inte alltid givet att man vill att det ska vara uppåt...
Jag måste medge att jag var tvungen att gå och skruva på objektivet för att öht se hur det låg till :)
MEn det var alltså likadant på åtminstone två olika blomformiga skydd, så det måste ju vara genomtänkt av C tycker man. (Tittade på ett
ET-83II)

Kanske Canon tänker att texten skall vara neråt, vad vet jag ;-)

/Daniel

Nä! Det är ingen miss! Texten ska vara på undersidan. Varför får du räkna ut själv...

elbe skrev:
Nä! Det är ingen miss! Texten ska vara på undersidan. Varför får du räkna ut själv...

Nej men kom igen nu, jag har räknat på det där och inte kommit fram till någon anledning, nu är jag mycket nyfiken. :)

Jag har hela tiden hoppats på att det inte skulle vara någon miss så nu är jag glad för att det inte är det ;-)

/Daniel

...och som en ren kundservice har Canon gjort det möjligt att montera det "upp-och-ner"...för att dom "down under" oxå skall kunna montera det rätt...

dsa1979 skrev:
Är det bara jag som reagerat på att Canon märker alla deras blomformade motljusskydd fel? Låsmärkningen sitter på fel sida, om man monterar motljusskyddet enl papperslappen så kommer motljusskyddet att sitta upp och ner.

Jag förstår inte varför man gör en sådan enkel miss? Vidare förstår jag inte varför Canon som är så stort inte kan bestämma sig för ett designprogram på deras produkter. På de äldre motljusskydden (och objektiven) så står det med ett typsnitt och på de nya med ett annat.

Jag vet, jag har för lite att göra just nu, men alltid finns det något att störa sig på hehe!

Om nu Canon skickar med en anvisning om att det är viktigt att montera de blomformade motljusskydden rätt, ja då kan dom ju börja med att göra rätt själva!

/Daniel

Sigmas motljus skydd har texten på rätt sida.. utsidan. Så att det går att läsa den.. Tillråga på allt sitter det på ovan sidan ocm man väljer att sätta dite det på det sättet.. Tänk vad många klurigheter det finns.

Ja.. vilket skit... Tänk att Canon-loggan hamnar där nere. Ännu värre är det på mitt 500/4L Det kan man sätta i vilken position som helst.. Man blir ju tokig på den där skruven..Var ska den vara.. kl 12? eller kl 18? Eller rent utav kvart i nio? Helt galet på ett objektiv som kostar 60000 kr.. Får nog sälja det igen om jag inte får rätsida på hur motljusskyddet ska sitta. Såhär sitter det nu (kl 15)..är det fel? När man vrider på objektivet så hamnar skruven kl 12....Inte helt optimalt.

Bilagor

• 500mm.jpg
    500mm.jpg
    43.7 KB · Visningar: 353
ANNONS
Götaplatsens Foto