Annons

Canon & Nikon sänker priserna på D-SLR

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo de är smarta de där amerikanerna. När jag flög till USA sist fick jag fylla i o skriva under en blankett där jag lovade att inte begå terroristhandlingar o en rad andra brott under mitt besök där... rackarns otur om man skulle vara terrorist, busted redan där!

ulltand skrev:
Nu är det ju inte männen med de där feta såsererna som är marknaden, det är inte de som styr.

Vi är marknaden, slutkunderna. Det är vi som väljer vad vi vill köpa, var och till vilket pris.

Jodå, men vi konsumenter är helt oorganiserade och får agera på marknadens villkor. Vi får lita till att konkurrensen mellan "herrarna" hålls på tillräckligt hög nivå så att priserna pressas.

Men att man söker komma undan valutafallet är klart, det visar om inte annat detta rabattförfarande på - rabatten gäller ju bara amerikanska medborgare. Istället för att sänka utpriset (vilket man kunde ha gjort) så sänker man priset bara för dem i USA, och vi står kvar på noll och valutaskillnaden kommer dem tillgodo.

//

I USA borde priserna närmast stiga när deras dollar blir mindre värd... det kan jämna ut det "prisfall" som kursnedgången skulle ge oss. Å andra sidan måste jag erkänna att jag har noll koll på yen-kursen... men alla kameraffärer kanske görs upp i dollar!?

Arleklint skrev:
Det var visst någon på fs som stötte på att B&H inte fick leverera någon modell till Europa.

Jag var i New York häromveckan och besökte B&H. De skickar gärna till Europa, men det är svårt att läsa ut av deras hemsida. Fördelen med att få grejerna skickade till Sverige är att man då slipper sales tax (ca8,6%). Men å andra sidan lär det ju finnas risk at man får betala tull och moms.
Mitt D70-kit köpte jag dock över disk hos J&R (www.jr.com). En lugnare och trevligare butik tyckte jag. Dessutom så hade hela datasystemet hos B&H lagt av när jag var där. Snacka om frustrerad personal :)

/Linus

ANNONS
Götaplatsens Foto