Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon <--> Nikon.

Produkter
(logga in för att koppla)

vaktmästaren

Aktiv medlem
Jag har sett att det finns adapter som gör det möjligt att använda Nikons G-objektiv på Canons kamerahus med bländarkontroll.
Varför?
Är det för att erbjuda Nikonfotografer möjligheten att använda sina objektiv på ett riktigt bra kamerahus? ;-)
Eller är det för att erbjuda de som redan har ett bra hus ett större objektivurval?

Nu kastar jag glas i stenhus, va?

Jag har sett att det finns adapter som gör det möjligt att använda Nikons G-objektiv på Canons kamerahus med bländarkontroll.
Varför?
Är det för att erbjuda Nikonfotografer möjligheten att använda sina objektiv på ett riktigt bra kamerahus? ;-)
Eller är det för att erbjuda de som redan har ett bra hus ett större objektivurval?

Jag förstår inte heller syftet?
Vilket intresse skulle någon med Nikon objektiv ha för Canons hus?
Men syftet är naturligtvis i huvudsak riktat till er med Canonhus, och till Canonägare som måste ta övergången till Nikon steg för steg, av ekonomiska eller andra skäl.

:)

Aa precis. Detta ger en möjlighet för Canonägarna att få fota med kvalitétsobjektiv - Äntligen! Som Fylking sade. Jag antar att detta länge varit efterlängtat inom Canon-världen :)

klockren öppning på en tråd, den här kommer jag följa med glädje =)
Mobbing och gliringar i kubik mellan ärkerivalerna..

personligen tror jag även det finns en stor målgrupp för en adapter mellan canonoptik och nikonhus (även om det inte är tekniskt genomförtbart pga nikons kortare registeravstånd). Då skulle vi nikonianer kunna plocka fram adaptern när vi emellanåt känner att "vilka kassa glas jag har", sätta på en L-glugg och vips så känns mina nikongluggar inte så dåliga längre! ;)

Ps, visst står L för "lame"?

Jag hörde Martin Timell fråga och sen svara på "Vaför en hund slickar sig på snoppen" svaret: därför att den kan. Lika är det varför det finns adepter: Nikon på Canon men inte det omvända, det ena går det andra inte.

ANNONS
Götaplatsens Foto