Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Canon objektv - hur betala moms
- Trådstartare vbg_snake
- Start datum
JalleS
Aktiv medlem
Det är UPS som lägger på moms och tull. När smällen kommer kan variera. I min fall har det tagit tre-fyra månader efter det att paketet hade kommit fram innan jag fick en momsräkning från UPS. För andra som också har anlitat UPS så har det gått på ett par dagar,
--jalle
--jalle
vbg_snake skrev:
Det är en privatperson jag har köpt av.
Han har redan skickat och det är påväg via UPS. Men när kommer moms-tull smällen /M
Fotograf121
Aktiv medlem
Nä då kommer det ingen extra moms. Köper man utav en privat person och han postar det till dig så ska det inte bli pålägg.
Tror det ska finns undantag då man skickar där man visar att ett köp har ägt rum och då med summan på paketet m.m.
Men det du kan göra är ring till tullverket och fråga... Dom vet ju inte vilket just ditt paket är.
Tror det ska finns undantag då man skickar där man visar att ett köp har ägt rum och då med summan på paketet m.m.
Men det du kan göra är ring till tullverket och fråga... Dom vet ju inte vilket just ditt paket är.
ursose
Aktiv medlem
Moms på allt utanför EU
Vad jag vet så läggs det på moms på alla paket som kommer in från länder utanför EU. Enda undantaget ska vara gåva upp till 500kr.
Momsen är 25% men det blir även en tullavgift som läggs på hela beloppet, dvs även fraktkostnaden. I vanliga fall är tullavgiften på 6,7% (tror jag det var) men digitalkameror är det tydligen ingen tullavgift på.
Alla paket som kommer in måste ha ett värde angivet på sig och det är på det beloppet som momsen läggs på.
Vad jag vet så läggs det på moms på alla paket som kommer in från länder utanför EU. Enda undantaget ska vara gåva upp till 500kr.
Momsen är 25% men det blir även en tullavgift som läggs på hela beloppet, dvs även fraktkostnaden. I vanliga fall är tullavgiften på 6,7% (tror jag det var) men digitalkameror är det tydligen ingen tullavgift på.
Alla paket som kommer in måste ha ett värde angivet på sig och det är på det beloppet som momsen läggs på.
ursose
Aktiv medlem
En länk att börja läsa på:
http://www.tullverket.se
Välj fliken "För privatpersoner" och sedan "Privatimport/export" i menyn till vänster och sedan "Privatimport" i menyn till höger.
http://www.tullverket.se
Välj fliken "För privatpersoner" och sedan "Privatimport/export" i menyn till vänster och sedan "Privatimport" i menyn till höger.
vbg_snake
Aktiv medlem
Men är detta inte ifall man skall sälja varan vidare, för då får man ju tillbaka momsen som företagare. Det är jävla tråkigt att man skall behöva betala mons osv på allting, Tull hade jag kunnat räkna med.
Är ju ofärståligt att man skall betala moms på någonting man köper av en privatperson, hade varit en annan sak fall man köpte något nytt av ett företag.
Är ju ofärståligt att man skall betala moms på någonting man köper av en privatperson, hade varit en annan sak fall man köpte något nytt av ett företag.
Gunnar D
Aktiv medlem
som företagare så vill jag bara sticka in en liten rättelse.
Man "får inte tillbaka" momsen!
Man kvittar ingående och utgående moms på varor och tjänster i verksamheten mot varandra.
Det är inte självklart att momsen på kamerautrustning är avdragsgill för alla företagare, även om just en kamera väl borde finnas i de flesta firmor.
Det är oxå så att skattemyndigheten snabbt vaknar till liv om man har mycket utgående moms i firman o väldigt lite ingående.
Beträffande importregel från länder utanför respektive inom EU är det bara att läsa på tullens hemsida, i princip ingen kommer undan nu mer
Betala o se glad ut, du fick säkert grejerna billigare än i svensk butik ändå.
Man "får inte tillbaka" momsen!
Man kvittar ingående och utgående moms på varor och tjänster i verksamheten mot varandra.
Det är inte självklart att momsen på kamerautrustning är avdragsgill för alla företagare, även om just en kamera väl borde finnas i de flesta firmor.
Det är oxå så att skattemyndigheten snabbt vaknar till liv om man har mycket utgående moms i firman o väldigt lite ingående.
Beträffande importregel från länder utanför respektive inom EU är det bara att läsa på tullens hemsida, i princip ingen kommer undan nu mer
Betala o se glad ut, du fick säkert grejerna billigare än i svensk butik ändå.