Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Canon Och Deras Tillbehör.... Konverter, SD kord SDHC kort mm.

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik.li

Ny medlem
Hejsan alla fotoglada... jag är ny i den här klubben.jag blev medlem för jag ska inom kort köpa en system kamera ( antagligen en canon eos 500d kanske 450d)..

Jag är inte helt ny inom foto.. har fotat i 5 år har en olympus uz-550..

Men mer om Systemare.... jag har funderat på skaffa en system kamera rätt länge och nu är tiden inne.

Så jag har en del frågor om det... Däremor mest frågor om Tillbehören...... Hur fungerar det med KONVERTER nu för tiden och vilket SD ELLER SDHC minnes kort ska jag köpa ????????

Är tacksam för alla svar :)

Konverter fungerar precis som på den gamla goda tiden. Bara att tuta och köra.

Dock:
Du tappar som bekant ett steg med 1,4X, och två steg med 2X. Blir bländaren 8 eller mindre förlorar du möjlighet till autofokus. Undantaget är 1D och 1Ds, vilka behåller autofokus ett steg extra.

Ett 300/2,8 behåller alltså AF med både 1,4X och 2X, med alla kameror. Det blir ett 420/4, respektive 600/5,6.

Ett 300/4 blir ett 420/5,6, respektive 600/8. Här måste du ha en 1D eller en 1Ds för att bibehålla AF, OM du kör med 2X. 1,4X går alltså bra.

Det går att lura kameran genom att tejpa vissa kontakter, men autofokusen blir väldigt långsam.

SD är alla Secure Digital-kort med en lagringskapacitet på 2 GB eller mindre. SDHC (Secure Digital High Capacity) är alla däröver och upp till 32 GB.

Äldre prylar har inte alltid stöd för SDHC, men i ditt fall handlar det ju om en nyare kamera. Du kan med andra ord utan problem köpa ett SDHC-kort om du anser dig behöva den mängden lagringskapacitet, vilket inte är helt otroligt.

Ok tack tack tyvärr visste jag detta :(.. jag undrar lite om hur viktigt det är med lagrings hastigheten ?????

ANNONS
Götaplatsens Foto