Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon Pixma iP6700D

Produkter
(logga in för att koppla)

Britt-Inger

Aktiv medlem
Jag har precis fått hem min Canon Pixma iP6700D fotoskrivare och gjort iordning den.
När jag skrev ut bilder från ett minneskort så blev det bara halva huvuden som syntes. Alltså den har skurit av en bit runt om.
Jag förklarar nog ganska dåligt nu, men hoppas det är någon som förstår.
Hur rättar man till det på ett smidigt sätt utan att tänka på huruvida man fotar ?

Har du skrivit ut med kantfria utskrifter så förstoras bilden så att den passar pappret på den ena ledden, det som hamnar utanför på den andra ledden kommer helt enkelt inte med.

Det var kanske en lika luddig förklaring som din fråga. :D

Jo, jag skrev ut utan kanter, så det stämmer nog med vad du skriver.
Hur gör man för att undvika det, utan att tillsätta kanter och utan att tänka på det när man fotar ?

Senast ändrad:
Nu har jag skrivit ut med kanter, då blev bilden bra. men huu... vilka kanter. Kortsidornas kanter var bredare än långsidornas.
Finns det inget bättre sätt ?

Hej Britt-Inger,
det hjälper säkert med större papper, men det är inte så man gör. Om du skriver ut direkt från minneskortet, finns det ingen programvara till skrivaren där du kan se och justera bildstorleken? Eller har du skaffat Adobe Elements än som du skrev om i någon annan tråd? Om så, måste du ändra storleken på bildfilen innan du skriver ut den.

På en bildskärm styrs bildens storlek av antalet pixlar i bredd x höjd. En 800 x 600 pixels bild är mindre än en 1280 x 1024 pixels bild och det är bara pixelstorleken som avgör hur stor bilden blir på bildskärmen. Tex en 6 MP kamera har ca 3000 x 2000 pixlars storlek, och den bilden blir alldeles för stor på en bildskärm.

Vid utskrift tillkommer ytterligare en parameter, pixels per tum eller pixels per inch på engelska, ppi. Denna parameter samverkar med bildstorleken i utskrift och måste justeras i ett bildbehandlingsprogram. En 6 MP kamera på 3000 x 2000 pixlar ger utmärkta bilder i A4-storlek.

Tyvärr finns det ingen exakt överensstämmelse mellan pappersstorlekar och bildstorlekar, så om man vill att bilden ska fylla ut hela papperet med jämna marginaler runt om, måste man beskära bilden i rätt storlek och ställa in bildens ppi värde till någonstans runt 300 ppi. (200-300 ppi är lagom för din Canonskrivare, ju mindre bildstorlek, ju högre ppi värde ska du använda).

Den bilden du skrev ut där bara huvudet kom med, hade förmodligen ett ppi värde på 72 ppi och då blir bilden väldigt stor. Detta är ett vanligt defaultvärde som många kameror använder för jpeg-bilder direkt ur kameran. För att kunna skriva ut dem riktigt, måste ppi-värdet ändras och sannolikt måste du beskära bilden om du vill ha jämna marginaler runt om på den pappersstorlek du valt.

Det borde funnits med ett program som sköter allt detta, men annars har du nog bättre kontroll över både färger och storlekar med Elements.

Tyvärr har jag inte Elements själv utan Photoshop, men mycket borde vara lika. Berätta hur långt du kommit med Elements, så kanske jag kan hjälpa dig därifrån.

Mvh/Lars-Erik

Hej tack för ditt svar, nu blir jag lite klokare.
Jag har inte fått hem photoshop elements än men den kommer väl med posten vilken dag som helst nu.
Det är mycket att lära så här i början. Men det är roligt.
Har även beställt en Canon Powershot S5 IS som skulle komma hem vecka 29. Det ska bli lite spännande. Jag är tacksam för den hjälp jag får.
Mvh
Britt-Inger

Powershot S5 IS är inget dåligt val, den blir du nog nöjd med! Jag hittade en review av Pixma iP6700D här:

http://www.steves-digicams.com/2006_reviews/canon_ip6700d.html

Det ser ut som det ska kunna gå att justera bildstorleken via ett minneskort direkt från skrivarens kontroller och skrivardrivrutinen verkar innehålla programvara så du kan skriva ut från din dator. Det borde hålla dig sysselsatt tills Elements och din nya kamera kommer.

Mvh/Lars-Erik

Ja, nu kommer jag att vara sysselsatt ett tag. Ska testa runt lite imorgon eller senare ikväll, så jag får se hur det går.

ANNONS
Götaplatsens Foto