Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ICC till Scandinavian photos papper

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Vid något tillfälle för flera år sedan jämförde jag profilerna som SCP hade gjort för sina papper och de som är Epson standard för de få papper jag brukar ha hemma. Tyckte resultatet blev bättre med Epsons profiler på SCP papper än vad SCP själva skapat. Har för mig att det var mer kontrast i SCP profilerna.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Vid något tillfälle för flera år sedan jämförde jag profilerna som SCP hade gjort för sina papper och de som är Epson standard för de få papper jag brukar ha hemma. Tyckte resultatet blev bättre med Epsons profiler på SCP papper än vad SCP själva skapat. Har för mig att det var mer kontrast i SCP profilerna.
Ja det har jag också sett faktiskt och nämnt ovan och det sätter ju fingret lite på att en profil man får till pappret från tillverkaren inte nödvändigtvis är bättre än en helt annan. Jag körde ju exv. själv hellre en lämpligare Epson-profil än den jag fick från Canson till min P600. Däremot är jag väldigt nöjd med den de gjort för P900.
 
Senast ändrad:

Flash Gordon

Aktiv medlem
Scandinavians papper jag använt är väldigt lika Epsons och resultaten blir märkligt lika. Jag har ibland undrat om de inte är tillverkade i samma pappersmaskin. Även en liten pappersmaskin producerar många ton papper per dag. Man kan nog förmoda att Epsons kvantiteter inte räcker för en tillverkning utan man måste också fylla maskinen med andra kunders ordrar.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Scandinavians papper jag använt är väldigt lika Epsons och resultaten blir märkligt lika. Jag har ibland undrat om de inte är tillverkade i samma pappersmaskin. Även en liten pappersmaskin producerar många ton papper per dag. Man kan nog förmoda att Epsons kvantiteter inte räcker för en tillverkning utan man måste också fylla maskinen med andra kunders ordrar.
Instämmer, de är väldigt lika i sin struktur papperna men profilerna skiljer sig åt.
 
ANNONS