Annons

Canon PowerShot G3, håller den idag?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tigerkaka

Medlem
Hej på er, ny medlem gör sig hörd!

Jag äger idag ingen digitalkamera, men håller som mest på att hitta en som jag känner att jag har råd med, och vill ha.

Min far kom plötsligt med idén att jag kunde väl köpa hans kamera, en PowerShot G3 som han haft ett par år. Jag har använt kameran rätt mycket, och gillar verkligen kameran. Jag vill ha en bra kamera som har alla de manuella funktioner som man "behöver".

Jag får köpa kameran med diverse tillbehör såsom 256mb minneskort, väska, kartong/mjukvaror/manualler för 2000:-.

Vad säger ni? Är kameran värd pengarna, sett till dagens kameror och priser?

Tackar! :) Jag ser fram emot många givande återbesök på detta eminenta forum.

Ja, jag sitter här med kameran i handen och är beredd att hålla med dig. Den tar bra bilder, många funktioner och har en robust konstruktion.

Och 4 Mp håller väl än idag.

Någon annan som har en åsikt?

Har gjort en del affischunderlag i A3 med denna kamera också, har fungerat riktigt bra det också.

Det jar främst kommer att använda kameran till är att fotografera sköna minnen och motiv för eget sparande, material för grafisk design såsom websidor samt affischer upp till A3-storlek.

Håller kameran för detta, tycker du?

Allt handlar ju om betrakningsavstånd, interpolerar man bilden till 8Mp så bör det se riktigt skapligt ut även i A3, om man inte står med näsan mot bilden ;-)

Så sant. ;)

Jag tror bestämt att jag skall slå till på denna kamera. Den har övertygat mig förut, så den lär knappast inte bli sämre nu heller.
Dessutom till det priset som jag får den för. :)

Köp den, bra kamera och det skiljer inte så mycket mellan G3 och G5.
Däremot den nyast skiljer det en hel del mot, men den får man ju inte för ens i närheten av 2000.

Du kan med gott samvete köpa den för 2000 spänn.. Jag tycker att det är en av dom bättre kamerorna i G-serien från Canon.. Köpte en G6:a för ett tag sen och måste säga att jag blev besviken.. Jag tycker G3 levererar bättre bildkvalitet än vad G6:an gör.. Detta är dock högst subjektivt och är min åsikt, inte ett påstående.. Så ni som ev har en G6:a behöver inte hoppa på mig för detta.. :)

/Peter

Jag har själv en G3:a och tycker det är en mycket kompetent kamera. Och jag kan inte se var du skulle få bättre valuta för 2000:-

Dock är det bra om du är medveten om kamerans brister. ISO400 är i det närmaste oanvändbart (väldigt brusigt) och kameran kan ha svårt att fokusera i dåligt ljus. Men detta känner du säkert redan till om du använt den tidigare.

Lycka till med ditt kameraköp!

2000 spänn skulle jag betrakta som ett vrakpris för en så fin kamera. Jag har gjort ett par jobb med den och kunderna blev jättenöjda. Dessutom sålt bilder till resekataloger som dragits upp i 2/3 sidesformat, även det med utmärkt resultat. Det finns ingen 4- eller 5 MP kamera idag som ger lika bra bildkvalitet och har så mycket vettiga finesser och lång drifttid på en batteriladdning som Canon G3. Förr kunde du köpa en hyfsad filmkompakt för 2000 kronor. Idag får man en G3:a för samma pengar. Det är inte klokt!

Ja, jag köper den så fort min far hittar en ny kamera. Han vill ha en mindre med större display. Att man får en G3 för 2000:- beror nog mest på att det är en far som säljer den till sin son, marknadspriset ligger nog en tusenlapp upp iallafall. :)

Brusnivån på ISO400 har jag märkt, väldigt mycket brus. Men jag använder sällan ISO400.

Att kameran tar bra bilder är det jag märkt av mest, och är tillsammans med alla funktioner och smarta lösningar det skäl som gör att jag köper denna kamera. Vi har haft många roliga stunder igop, jag och kameran, och ser fram emot bra många fler.

Kan bara instämma, G3:an är en mycket bra kamera.

Jag har tagit med min på många utlandsresor och den har alltid fungerat felfritt. Nuförtiden ligger den dock oanvänd hemma för det mesta eftersom jag har en 300D (och en Ixus 40 som "ta med överallt-kamera"), men jag har helt enkelt inte hjärta att sälja den. ;)

Lycka till med köpet! Jag tror inte du blir besviken.

ANNONS
Götaplatsens Foto