Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon Powershot G8

Produkter
(logga in för att koppla)

dsa1979

Aktiv medlem
Är det någon mer än jag som vill se att Canon tar sitt förnuft till fånga och släpper en Powershot G8 med RAW!

Jag är sugen på att köpa G7 som ett komplement till min DSLR. Men tvekar då den saknar RAW.

G7 designen tilltalar mig f.ö starkt. Så om Canon gör en G8 så hoppas jag att dom behåller så mycket av G7 designen som möjligt.

/Daniel

Skulle beg. G6:a kunna vara nått?

Säljer dock inte min innan jag har en spegelreflex, om ens då!? Utan som ett tips bara!

Mvh!
// Niklas

Cyberphoto har även lagt Canon Powershot S3 IS: an i utgående sortiment och säljs inte längre.
Det är C.P S5 IS som fått ta över den tronen.

jo, men det finns många andra som säljer S3 IS m fl.
Kan ju vara så att Cyberphoto vill tömma lagren på vissa modeller.

/jan

Canon G8 ???

Man lägger inte en modell bland "utgångna modeller" om det inte är någon ny/ersättare på gång.

Canon G8 med RAW och motsvarande 24-120mm (35mm) med f2.8 över hela bränvidden? Eller varför inte 2.0!

Sedan vore det ju en dröm att hitta en kompakt med CMOS 22,2 x 14,8mm. Det är kanske för mycket att önska!

Re: Canon G8 ???

JOLidman skrev:
Man lägger inte en modell bland "utgångna modeller" om det inte är någon ny/ersättare på gång.

Inte riktigt sant. När en modell utgår från en tillverkare, t ex Canon, har återförsäljarna inget val än att sätta den som utgången. Man kan ju inte sälja en modell som inte längre finns. En efterföljare behöver inte vara klar för det, se t ex på Powershot S80 som försvann för något år sedan. Ingen efterföljare där än inte.

Sen så är det fel att tro att återförsäljarna har förhandsinformation. De får tyvärr veta nyheterna samtidigt som alla andra, via t ex dpreview.

Den är inte borttagen från Canons sortiment vad jag kan se.
Men eftersom G7:an fått utstå en hel del kritik bl a då den saknar RAW, batteri indikator och kanske saknar en del stuns i bilderna så kanske Cyberphoto inte tycker att den säljer tillräckligt för att de ska ha den i sitt sortiment.

dsa1979 skrev:
Är det någon mer än jag som vill se att Canon tar sitt förnuft till fånga och släpper en Powershot G8 med RAW!

Jag är sugen på att köpa G7 som ett komplement till min DSLR. Men tvekar då den saknar RAW.

G7 designen tilltalar mig f.ö starkt. Så om Canon gör en G8 så hoppas jag att dom behåller så mycket av G7 designen som möjligt.

/Daniel

Om du tittar på konkurrenterna så är modet nu 12 Mpixel. Får hoppas att G8 har RAW. Själv valde jag en Leica DLUX-3 (Panasonic LX-2) för den har RAW och smidigare i formatet. Men jag saknar blixtsko som G7 har men jag tycker även att G7 är klumpig och är mera en alternativ till systemare än ett komplement.

Jag gick runt på stan idag med LX2, gissa om jag mös och älskade kameran ännu mer..
Snacka om att vara torsk på...

G7 är (nästan) den perfekta resekameran. Jag har använt den på två kortare resor sen jag köpte den, och för den typen av foto så saknar jag inte RAW (så mycket). Däremot saknar jag att den inte har en ordentlig sökare.

Formatet på kameran är alldeles utmärkt. En mindre kamera blir svårare att hantera och en större blir klumpigare att ta med sig.

Förutom RAW (och möjligen en utfällbar skärm) så skulle jag alltså vilja se en betydligt bättre sökare i G8. Jag vill ha exponeringsinformation och lite annat i sökaren.

F.ö. så är jag övertygad om att Canon ganska enkelt skulle kunna införa RAW i G7 med en firmwareuppgradering, men det lär vi nog aldrig få se.

Vi får se om Canon omprövar sitt beslut att ta bort RAW-formatet. En gissning var anledningen att många hade "problem" med att läsa raw-formatet dvs inte förstod att man måste konvertera.

Jag tror att man i de flesta kompaktkameror gör en hel del bildbehandling, t ex reducerar kromatisk abberation och i vissa modeller även distorsion mm, vilket gör att man inte vill visa RAW-bilden för någon. Risken är ju att optiken inte framstår som lika bra längre. En sak man garanterat gör i G7 är brusreducering, och med de höga ISO man idag tillåter på kompakterna skulle RAW-bilden se rent för___lig ut.

Jag spekulerar att nu kamera släpps då Canon håller presskonferens 20 augusti, möjligtvis släpps G8 med omdiskuterade 40D. Vad tror ni?

/Carl

Anders74 skrev:
Jag tror att man i de flesta kompaktkameror gör en hel del bildbehandling, t ex reducerar kromatisk abberation och i vissa modeller även distorsion mm, vilket gör att man inte vill visa RAW-bilden för någon. Risken är ju att optiken inte framstår som lika bra längre. En sak man garanterat gör i G7 är brusreducering, och med de höga ISO man idag tillåter på kompakterna skulle RAW-bilden se rent för___lig ut.

Att Canon i flera år och på flera modeller (G3,G5,G6) haft RAW talar väl lite emot det resonemanget, eller?

Jag menar om Canon av något skäl inte vill visa resultatet efter bildbehandling borde väl resultatet helt plötsligt (i och med G7:an) ha blivit SÅ mycket sämre än tidigare modeller! Eller skulle det i så fall ha att göra med den "nya" CCD:n på 10MP?

Mvh!
// Niklas

NiklasÖ skrev:
Att Canon i flera år och på flera modeller (G3,G5,G6) haft RAW talar väl lite emot det resonemanget, eller?

De allt snabbare processorerna gör att kamerorna idag gör mer med bilderna än de gjorde för några år sedan. Att höga ISO blivit en marknadsföringsgrej gör också att max ISO ligger långt över vad de tidigare hade tillåtit från en kamera med motsvarande signal-/brusförhållande från sensorn. Men det är förstås bara spekulatoiner att det är därför man inte har låtit användarna se RAW-bilden. Kanske gör man en annan avvägning i nästa modell med tanke på all kritik det lett till.

ANNONS
Götaplatsens Foto