Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon PowerShot objektivluckan

Produkter
(logga in för att koppla)

Lintott

Aktiv medlem
Vad ska man göra om objektivluckan inte vill öppna sig ordentligt och man måste peta upp den manuellt? Lika så när den ska stänga igen också.
 

Spaceman Spiff

Aktiv medlem
Hej Eva

Det beror på vilken modell det är och hur gammal den är?
Det vanligaste är att det kommit in skräp i mekanismen som gör att lamellerna inte går upp och ihop som de skall.
Har du garanti kvar bör du gå till den butik där du köpte den och be dem skicka in den på service.
Har du inte garanti kvar kan du försöka själv. Att blåsa med tryckluft kan hjälpa men se till att den tryckluft du använder inte riskerar att ge ifrån sig fukt som kan skada kameran.
Om inget annat hjälper kan du försöka att försiktigt ta bort lamellerna helt med hjälp av en pincett eller liknande. Detta medför en risk att du förstör mer än vad det är nu så gör det bara som en sista utväg.

Enkelt uttryckt finns det alltså flera vägar att gå men att göra själv innebär alltid en risk och är du inte beredd att ta risken bör du inte göra själv.

Hälsningar
Jon - fd kamerahandlare som både hjälpt och förstört många kameror under årens lopp. :rolleyes:
 

Lintott

Aktiv medlem
Hej Eva

Det beror på vilken modell det är och hur gammal den är?
Det vanligaste är att det kommit in skräp i mekanismen som gör att lamellerna inte går upp och ihop som de skall.
Har du garanti kvar bör du gå till den butik där du köpte den och be dem skicka in den på service.
Har du inte garanti kvar kan du försöka själv. Att blåsa med tryckluft kan hjälpa men se till att den tryckluft du använder inte riskerar att ge ifrån sig fukt som kan skada kameran.
Om inget annat hjälper kan du försöka att försiktigt ta bort lamellerna helt med hjälp av en pincett eller liknande. Detta medför en risk att du förstör mer än vad det är nu så gör det bara som en sista utväg.

Enkelt uttryckt finns det alltså flera vägar att gå men att göra själv innebär alltid en risk och är du inte beredd att ta risken bör du inte göra själv.

Hälsningar
Jon - fd kamerahandlare som både hjälpt och förstört många kameror under årens lopp. :rolleyes:
Tack snälla, jo den är ju ca ett år gammal och garantin är 3 år men kanske inte för detta fenomen. Och nej, inte törs jag börja pilla med mina artros händer då blir det nog värre fel. Undrar vad sånt kan gå på att laga? Och finns det verkligen ingen i Stockholm som kan laga sånt? Måste de skicka iväg kameran?
mvh Eva
 

Lintott

Aktiv medlem
Hej Eva

Det beror på vilken modell det är och hur gammal den är?
Det vanligaste är att det kommit in skräp i mekanismen som gör att lamellerna inte går upp och ihop som de skall.
Har du garanti kvar bör du gå till den butik där du köpte den och be dem skicka in den på service.
Har du inte garanti kvar kan du försöka själv. Att blåsa med tryckluft kan hjälpa men se till att den tryckluft du använder inte riskerar att ge ifrån sig fukt som kan skada kameran.
Om inget annat hjälper kan du försöka att försiktigt ta bort lamellerna helt med hjälp av en pincett eller liknande. Detta medför en risk att du förstör mer än vad det är nu så gör det bara som en sista utväg.

Enkelt uttryckt finns det alltså flera vägar att gå men att göra själv innebär alltid en risk och är du inte beredd att ta risken bör du inte göra själv.

Hälsningar
Jon - fd kamerahandlare som både hjälpt och förstört många kameror under årens lopp. :rolleyes:
Det är en Canon Power Shot Mark II G7X
 

Spaceman Spiff

Aktiv medlem
Hej igen

Under garantitiden är det tillverkaren/verkstaden som skall bevisa att du har orsakat felet.
Om de öppnar den och hittar en halv sandstrand där inne så kommer de skicka ett kostnadsförslag på vad det kostar att åtgärda felet. Tänk på att det kan kosta även om du avböjer kostnadsförslaget. Om du skall betala reparationen själv kostar det sannolikt mellan 2.500 kr och 3.000 kr. Baserat på mina tidigare erfarenheter.
Canon har bara en verkstad i Sverige och det är CPSC i Göteborg/Mölndal.
Antingen skickar du in dem själv eller så går du till den butiken där du köpte den.
Lycka till!

/Jon
 
Senast ändrad:

Aahlborg

Aktiv medlem
Om du vet med dig att du inte har utsatt den för sand eller olämpliga miljöer så hade jag skickat in den.

Jag hade en PowerShot S110 som jag stötte emot objektivet på så det blev en buckla på plåten runt frontlinsen och det gjorde att locket inte öppnade sig själv. På den kameran satt den plåtbiten fast med dubbelhäftande tejp på objektivet så den var lätt att pilla loss och bocka till. På G7X ser den ut att vara mer integrerad i objektivet så det kanske är svårare att laga själv.
 

Lintott

Aktiv medlem
Hej igen

Under garantitiden är det tillverkaren/verkstaden som skall bevisa att du har orsakat felet.
Om de öppnar den och hittar en halv sandstrand där inne så kommer de skicka ett kostnadsförslag på vad det kostar att åtgärda felet. Tänk på att det kan kosta även om du avböjer kostnadsförslaget. Om du skall betala reparationen själv kostar det sannolikt mellan 2.500 kr och 3.000 kr. Baserat på mina tidigare erfarenheter.
Canon har bara en verkstad i Sverige och det är CPSC i Göteborg/Mölndal.
Antingen skickar du in dem själv eller så går du till den butiken där du köpte den.
Lycka till!

/Jon
Åh herregud, 2500-3000:- för att laga sånt? Jösses, nä jag har ju inte haft kameran i någon sand heller.
 

Spaceman Spiff

Aktiv medlem
Åh herregud, 2500-3000:- för att laga sånt? Jösses, nä jag har ju inte haft kameran i någon sand heller.
Jag säger inte att det kommer kosta så. Jag säger att om de nekar att ta det på garantin kan det kosta så mycket.
Jag säger så här för att jag inte vill att du skall vara oförberedd.
Det är du som vet hur din kamera hanterats, hur den ser ut och så vidare.
Jag har varit med om det mesta och lite till både på fina kameror i bra skick och billiga kameror i slitet skick. Canon har säkert på sin sida en tydlig förklaring för eventuella kostnader och hur det hela fungerar.
/Jon
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Har du inte haft den på stranden och fått sand i den är det väl bara att lämna in den hos din fotohandlare där du köpt den så att de skickar den till Canon i Mölndal eller så skickar du den dit själv. I värsta fall om de inte anser att det faller under garanti blir det en felsökningsavgift men vad jag minns är den ca 700kr (men kan ha ändrats på ett par år sedan sist).
 

Lintott

Aktiv medlem
Har du inte haft den på stranden och fått sand i den är det väl bara att lämna in den hos din fotohandlare där du köpt den så att de skickar den till Canon i Mölndal eller så skickar du den dit själv. I värsta fall om de inte anser att det faller under garanti blir det en felsökningsavgift men vad jag minns är den ca 700kr (men kan ha ändrats på ett par år sedan sist).
Skulle inte gärna skicka iväg den helst och som ovan nämnde borde det ju gå att fixa den som på videofilmen. Och nej, har inte haft den i sand eller skräp.
Mvh
 

Lintott

Aktiv medlem
Jag skrev ju till Canon själv för jag ville ju veta vad det kostar INNAN jag skickar in något. Jag sa också att jag tappat kameran i april men det blev inga fel efter det och kameran fungerade. Det var ju NU som luckan började krångla och fick detta svaret av Canon (de verkar inte läsa vad man skriver ordentligt).
Hej Eva,
Ursäkta sent svar, vi har inväntat återkoppling från teknikerna gällande erat ärende.
Då ni nämner nedan att det varit en tappskada på produkten är det svårt för oss att ge en exakt kostnad för reparationen. Detta då vi inte vet vad som tagit skada eller vilka delar som behöver bytas.
Ett ungefärligt pris för reparation kan vara mellan 3000-6000 SEK inkl/moms. Men det är som sagt svårt för oss att ge er en prisuppskattning innan en tekniker felsökt produkten.
Som vi förklarat nedan får ni skicka in eran order på ett kostnadsförslag som ni har rätten att godkänna eller neka.
Angående eran fråga om detta är ett vanligt fel så är detta inget känt fel från Canon.
Vi önskar er en fortsatt trevlig dag.
Best regards/Med vänlig hälsning,

Beatrice

Coordinator
Customer Service
Group Imaging Technologies & Communications Group
Canon Professional Service Center - SE
Sweden +46 (0)8 519 923 69
Denmark: +45 70 20 55 15
Finland: +358 20 366 466
Norway: +47 23 50 01 43

Opening Hours: Monday-Thursday 9-16.00 CET and Friday 9-15.00 CET

1704966807357.png
Skulle aldrig i helvete betala 3-6000 för att laga en liten lucka! Herrejosef!
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
En tappskada kan medföra omedelbara eller senare synliga fel. Förvisso noterade du bara luckan nu men låt oss säga att Canon hittar fel som t ex en förflyttning av sensorn eller smått felplacerad linselement som följd av fallet skulle du inte vilja att detta fixades? Se på det ut deras perspektiv också. Låt oss säga att de hittade fel och du sedan bad dem att enbart fixa luckan och sedan sålde vidare med lapp från Canon som sa att den var lagad av dem och nästa köpare upptäckte fel efter Canons service, skulle inte detta kunna skada Canons servicerykte?
 

Lintott

Aktiv medlem
En tappskada kan medföra omedelbara eller senare synliga fel. Förvisso noterade du bara luckan nu men låt oss säga att Canon hittar fel som t ex en förflyttning av sensorn eller smått felplacerad linselement som följd av fallet skulle du inte vilja att detta fixades? Se på det ut deras perspektiv också. Låt oss säga att de hittade fel och du sedan bad dem att enbart fixa luckan och sedan sålde vidare med lapp från Canon som sa att den var lagad av dem och nästa köpare upptäckte fel efter Canons service, skulle inte detta kunna skada Canons servicerykte?
Men nu är det inget mer fel på kameran och jag ska inte sälja den, har ju inte haft den så länge själv. Jag har inte de resurserna att bara skicka iväg en kamera som det nu inte är några fel på och pröjsa flera tusen för. Vem vet vad de hittar på sen, de kan ju bluffa och säga att det är något fel trots att det inte är mer fel! Jag tycker det är hutlösa priser dessutom! Jag är en fattig sjukpensionär som försöker fota det jag kan och försöker vara så rädd jag kan om min kamera trots att jag har artros i bägge händerna. Så jag kan bara se det ur mitt eget perspektiv och inte andras rykte.
 
ANNONS