Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon powershot s1 eller Panasonic FZ-10

Produkter
(logga in för att koppla)

oresund

Avslutat medlemskap
Hej !

Jag blir snart tokig..Har aldrig haft sån ångest i mitt val av digitalkamera.

Har hållt båda kamrorna i min hand och gillar nog Canon bäst på den punkten.

Jag har satt upp en +/- lista enlig nedan :

Canon Plus :
Känns bra i handen
Vändbar display
CF-Minneskort ( har redan massor av sådana )
AA-Batterier ( flexibelt )
Billigare & fler tillbehör

Canon Minus :
3,1 Megapixel ( sämre detaljrikedom vs. Panasonic )
Liten LCD 1,5"
Canons något överdrivna färger a'la Disney..

Panasonic plus :
Naturligare färgåtergivning ( påminner om Olympus )
Superb optik med ljusstyrka 2,8 hela vägen
Stor LCD 2"

Panasonic Minus :
Konstigt upplägg av knappar och menyer
Tråkigt hus. Känns inte speciellt bra i handen
Dyra tillbehör
Relativt kort batteritid samt dyra batterier
Svårare att hitta tillbehör

Vad gör man...?

Finns det någon som har erfarenheter av någon av dessa kameror ?

Tacksam för alla svar

MVH
Jens

Vänta...

Konica/minolta kommer med en ny Z3, titta på cyberphoto. Mycket snabb,12ggr zoom, bildstabilisator, 4mp... hyfsat billig.
Jag har samma vånda som dig och såg Z3 idag. Ska nog vänta på den och se vad det är. Ser dock lovande ut!

Magnus

Hej,

Jo jag såg nyheten idag men jag har lite svårt för Minoltas superzoom. Känns billiga, rasslar i optiken osv..Dessutom så tycker jag modellen är ruskigt ful ( det är ju min personliga åsikt :)

Finns faktiskt inte någon superzoom ( utom möjligtvis Olympus 7XX serie ) som har en tilltalande design.

Jag har använt en Olympus E-100RS sedan 3 år tillbaka. Har varit otrolig nöjd med den men den börjar bli lite sliten.

MVH
Jens

Du kanske har rätt Magnus, vi får väl se.

Tänk om man kunde designa sin egen kamera :)

MVH
Jens

Tjenar!
Jag vet inget om FZ-10an men jag är en stolt ägare till en Canon s1 is.

Det enda minus jag kan komma på nu är att den är lite sämre på att fokusera inomhus vid lite sämre ljus än min Olympus 3020.

Plus: Det finns mycket, bland annat:

Batterierna "finns en laddare som laddar sådana batterier 4st 2100mAh på 30min". Om batterierna skulle ta slut kan man lätt få tag i nya i vilken närbutik som helst.

Testade att filma idag det blev kanonbra med 30bilder/sek

Mycket bra bildkvalité

Jag är jättenöjd med mitt köp
räcker 3Megapixel till ditt ändamål då kan jag rekommendera den skarpt

Jag har en FZ10 och har aldrig haft så kul med en kamera förut! Den är rätt stor och kantig men känns otroligt gedigen och helrätt att hålla i enligt mig. Perfekt placering av auto/manuell fokusknappen till vänster på objektivet och manuell fokusring, används ofta!

Det jag saknar är följande:
- utfällbar LCD
- ett "hack" vardera på moderatten för A,S och M
- enklare sätt att slå på/av spot mode
- mindre brus i iso200-400

Annars så är jag übernöjd! Köpte min via en kollega i USA så den blev riktigt billig också! Bästa pryl jag köpt någonsin (och jag har köpt en del i mina dagar...:D )
Nu flaggas det ju för FZ15 och FZ20 också, mer info väntas runt den 20/7 enligt diverse amerikanska forum.

Jag har panasonic FZ-1 sedan förra våren, nyligen uppdaterad till FZ-2. Det enda som den saknar är den manuella focusen. Focus i dåligt ljus behöver lite hjälp. FZ-10 har det och strår på min önskelista.
FZ-15 lär vara en mjukvaro uppdatering och FZ-20 rykten och förhoppningar.

ANNONS
Götaplatsens Foto