Annons

Canon Powershot S3 IS - Nattfoton

Produkter
(logga in för att koppla)

Pausfågel

Ny medlem
Hejsan, tänkte köpa en ny digitalkamera och funderar på en Powershot S3 IS. Har hittills bara haft en rätt dålig kompaktkamera med extrem dålig blixt. En kompis har en Powershot S45 som verkar alldeles perfekt då den verkar ta väldigt bra foton under dåliga ljusförhållanden. S3 IS-kameran borde väl ta lika bra natt-foton som S45:an?

Jag vet inte vad du menar med nattfoton, men normalt sett är en kamera som kan använda hyfsat långa slutartider samt ett stativ det som behövs.

Pausfågel skrev:
Hejsan, tänkte köpa en ny digitalkamera och funderar på en Powershot S3 IS. Har hittills bara haft en rätt dålig kompaktkamera med extrem dålig blixt. En kompis har en Powershot S45 som verkar alldeles perfekt då den verkar ta väldigt bra foton under dåliga ljusförhållanden. S3 IS-kameran borde väl ta lika bra natt-foton som S45:an?

Att ta nattfoton utan blixt är mer en fråga om att kunna göra rätt inställningar av tid och bländare på kameran. Långa slutartider lär behövas, så ett stativ är nödvändigt.

Vad menar du med extremt dålig blixt? Även S3IS m.fl. har en blixt som sitter nära objektivet och slår rakt fram, så det enda som kan förbättras är mängden ljus... Vill du vinkla blixten får du skaffa en extern blixt, skulle jag tro. Då kan du få en intressantare ljussättning.

Med nattfoton menar jag alltså kort tagna i mer eller mindre totalt mörker ( alltså enbart för dokumentation, inget konstnärligt syfte ). Det bör alltså vara bra blixt som återger färger på ett bra sätt samt "täcker" stor yta. Min vanliga kamera ( Olymypus [Mju:] II ) är väldigt bra på detta, vill nu vara säker på att min framtida digitalkamera ska ge lika goda resultat! Självklart vill jag även kunna ta sjysta foton utan blixt på natten men det är jag rätt säker på att S3 IS-kameran är kapabel att göra.

ANNONS
Götaplatsens Foto