Annons

Canon Powershot SX1 eller SX10

Produkter
(logga in för att koppla)

Rolfyj

Aktiv medlem
SX1 har en CMOS-sensor, SX10 en CCS. Är det värt att vänta på SX1 och CMOS-sensorn, får man något extra som gör det värt att vänta på den (och betala ett högre prias)? Vilka fördelar har CMOS före CCD?

Om jag inte minns helt fel så har CMOS kameran betydligt högre seriebildstagning, 4 b/s mot 0,7.

Dessutom kan den filma i full HD!

Jag tycker det verkar vara en spännande modell. Vore ju intressanat att se hur brusnivån vid högre ISO påverkas.

Om jag var spekulant skulle jag vänta på att den når marknaden så det går att läsa lite tester och erfarenheter.

Lite märkligt att Canon släpper två modeller som är så pass lika till specen i det relativt lilla segmentet "långzoom".

Mvh
Ander

SX1 må ha CMOS Men verkar Tyvärr bara ha Jpeg vilket är totalt ointressant.
Hade den haft RAW kanske den kunnat va av intresse...

SX1 må ha CMOS Men verkar Tyvärr bara ha Jpeg vilket är totalt ointressant.
Hade den haft RAW kanske den kunnat va av intresse...

Nu handlade frågan om en jämförelse mellan två modeller. Ingen av dem har RAW så jag förstår inte riktigt värdet av ditt inlägg. Sanningen är väl den att många långzoomskameror saknar möjligheter till RAW.

Jag gillar själv att fota i RAW men att en kamera som "bara" har JPG skulle vara totalt ointressant tycker jag är att ta i. Den här kameratypen erbjuder trots allt väldigt mycket för pengarna och bildkvalitén brukar vara överraskande bra (så länga man undviker högre ISO).

Mvh
Anders

Senast ändrad:
Om jag inte minns helt fel så har CMOS kameran betydligt högre seriebildstagning, 4 b/s mot 0,7.

Dessutom kan den filma i full HD!

Jag tycker det verkar vara en spännande modell. Vore ju intressanat att se hur brusnivån vid högre ISO påverkas.

Om jag var spekulant skulle jag vänta på att den når marknaden så det går att läsa lite tester och erfarenheter.

Lite märkligt att Canon släpper två modeller som är så pass lika till specen i det relativt lilla segmentet "långzoom".

Mvh
Ander

Ja, som jag förstått det är det för filming i HD.kvalitet och snabbare seriebildstagning som CMOS är ett bättre val. Filmning är för tillfället inte så intressant, så där är det inte något som väger över. I övrigt verkar specifikationern likvärdiga. RAW hade varit trevligt, men inget absolut måste. Har klarat mig i flera år med JPEG i högsta upplösning, Gör man det mesta något sånär riktigt från början fungerar det ändå. Den erfarenhet man har som "analogfotograf" har kommit till pass. Ytterst sällan jag har använt mig av "Auto.läget". Kan det vara någon skillnad i bildkvalite med CMOS jmf med CCD t ex när det gäller detaljer?

Jag vet inte om CMOS ger bättre bildkvalité, men det vore väl inte helt osannolikt. Canona har CMOS i sina systemkameror så det borde väl vara "bäst"?

Jag har en Canons S2 IS som är en föregångare till de kamerorna du tittar på och själv tycker jag filmfunktionen på den kameran är riktigt bra. Även om jag inte använder filmning varje dag så tycker jag det är en bra grej att ha. Lite sugen faktisk på SX1 just av den anledningen!

mvh
Anders

Jag vet inte om CMOS ger bättre bildkvalité, men det vore väl inte helt osannolikt. Canona har CMOS i sina systemkameror så det borde väl vara "bäst"?

Jag har en Canons S2 IS som är en föregångare till de kamerorna du tittar på och själv tycker jag filmfunktionen på den kameran är riktigt bra. Även om jag inte använder filmning varje dag så tycker jag det är en bra grej att ha. Lite sugen faktisk på SX1 just av den anledningen!

mvh
Anders

Själv har jag en S3 IS och tyckte inte att upgraderingen till en S5:a var tillräckligt bra för att motivera köp. Vissa detaljer hade t o m försämrats, Man visste inte med säkerhet när SX1 skall komma till Sverige, jag är nyfiken på reviews när de kommer,

Mvh

Rolf

ANNONS
Götaplatsens Foto