Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon priser i Hong Kong?

Produkter
(logga in för att koppla)

Apell

Aktiv medlem
Nu drar en kompis till HK och då jag blev avrådd att skicka med pengar till min andra kompis (som skulle till Thailand) gör jag ett nytt försök.

Vill ha en av dessa:
Canon EF 20mm f/2.8 USM
alternativt
Canon EF 16-35mm f/2.8 USM
beroende på priset.

Har förstått att det pga valutakursen kan vara förmånligt just nu. (rykte?)

Hur fasen ska man hitta priser är frågan, har sökt som en galning på nätet men inte hittat nåt. Det enda jag hört är att man ska handla på Stanley Street.

Kompisen letar efter en digitalkamera som kostar runt 2-2.500 SEK där. Nåt tips på det också vore bra.

Nån som vet nåt?

/Henke

Att Hong Kong-dollarn är svag nu är inte ett rykte, utan den bästa kursen på över två år.

Kolla in Yahoo!'s sida om saken

Jag köpte ett 19-35 soligor-objektiv på Hong Kong, för ett hyfsat bra pris. Allmänt gäller att vara försiktig med turistbutikerna på Sim Sha Tsui. Det är lätt att bli lurad om man inte vet vad man köper, eller till vilket pris.

Sen ska man inte heller tro att man kan göra några jättekap därborta, men om man jobbar på det går det att finna priser bättre än svenska.

Tackar!

Vad tror du på ett ungefär att man kan räkna med för "vinst" Procentuellt... Mellan tummen och pekfingret ;)

/Henke

Det är mycket viktigt att man vet exakt vad man vill ha innan man börjar leta fynd i HK. Vet man det och har gott om tid kan man hitta billigt. Köpte själv ett Canon 24-85 för ca 2000SEK.

Vet man inte exakt vad man vill ha och alla varianter med priser hemma är det bättre att låta bli. Det är nämligen mycket lätt att få betala dyrare än hemma. Det vanliga tricket är att locka in kunder i butiken med mycket lågt pris på en känd och populär produkt. När köpet är genomfört så skall man bara hämta produkten i lagret något kvarter bort. Under tiden visar man "det senaste" och naturligtvis mycket bättre produkterna till priser som du kan komma att handla billigare hemma. Det kan vara nya produkter som inte ännu kommit ut på marknaden hemma och som du inte känner till. Om du sedan inte går på och köper deras nya produkt visar det sig att man tyvärr hade slut på deras närmaste lager och kan inte få in lockvaran till avtalat pris förrän i morgon.

En butik som jag tyckte verkade rätt seriös var:
Hing Lee Camera Co.
G/F., 25 Lyndhurst Terrace,
Hong Kong.
Tel: 2544 7593
2544 9043
Fax: (852) 2854 0593

Där var kanske inte billigast, men ett stort sortiment Canon objektiv och ganska seriösa och kunniga. Försök och ring för att höra om de ger ut priser på telefon.

Andra alternativ:

Nytt och begagnat:
Gå Nathan Road norrut på höger sida. Gå in på Kimberly Road. Gå ca 50 meter. En samling på 4-5 affärer i en liten arkad.

Mon Kok:
Ta Argile Street utgången från tunnelbanan. Wing Shing Photo Supplies ligger 20 meter bort.

Roine W

Kompletterande info:

Begagnat:
Stanley street vid Central nära Lan Kwai Fong. Dyrare ju närmare Lan Kwai Fong man kommer.

Roine W

Tackar!

Dessa tyckte jag verkade bra:

* Kowloon Photo (in Yau Ma Tei)

* Wing-Shing (in Mong Kok)

* Man Shing (in Mong Kok)

/Henke

Ps. Schysst pris på 24-85:an.
Jag köper troligtvis 20mm om
jag får kompisen att pruta duktigt ;)

ANNONS
Götaplatsens Foto