Annons

Canon (R3?) event 29 juni i USA

Produkter
(logga in för att koppla)

hbengtsson

Aktiv medlem
” The core of the EOS R3 features a Canon designed and manufactured 24.1-megapixel back-illuminated stacked CMOS sensor. The sensor is the first of its kind from Canon, and when combined with the DIGIC X processor, delivers a high-speed readout allowing for continuous blackout-free shooting1 at up to 30 fps in electronic (silent) shutter mode and up to 12 fps in the mechanical shutter, with minimum rolling electronic shutter distortion. The combination also increases the high sensitivity, light-capturing efficiency of a native ISO range of 100-102400, expandable up to 204,800 for still images. Like the EOS R5 and R6, the camera features the improved Dual Pixel CMOS AF II with 1,053 AF Points and evolved EOS iTR tracking down to EV -7.5 for subjects such as eye, face, head, animals2, and select cars and motorcycles. In addition, the camera features up to 8 stops3 of in-body image stabilized (IBIS) shake correction.”

Allt verkar ju bra men synd att de att de snålat med upplösningen på 24MP.
Med tanke på målgruppen och syftet med kameran så är nog 24 mer än tillräckligt. Dessutom finns ju rätt sofistikerade algoritmer numera för att blåsa upp filerna vid behov. Dessa mjukvaror lär bara bli bättre med tiden.

Men allt det där spelar mindre roll då det lär vara yttrest få som kan unna sig den här kameran initialt.
 

apersson850

Aktiv medlem
Ja, det verkar vara så att de som klagar på att 24 megapixel är för lite är antingen sådana som inte har användning för många bilder per sekund, och därför inte borde välja en sådan här modell alls, eller de som tittar på vad andra tillverkare erbjuder. I det andra fallet är det förstås ekosystemet som man redan har som spelar en stor roll.
Själv har jag inte något RF-objektiv alls, men en flock EF, så ska jag köpa R3 blir det med adapter (som verkar nästan omöjlig att få tag i).

Personligen ser jag inget problem med 24 megapixel. De kameror jag använder mest idag har 18 resp. 20 megapixlar.

Priset är väl vad man kan förvänta sig, om man tittar på vad 1DX Mark III kostar.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Finns ingen algoritm som kan skala upp en bild från24 till 50MP med samma resultat som en 50MP. Detta är ju mer en kamera som A9. Hade den varit 50MP hade den varit mer allroundkamera.



Undrar vad blixtsynktiden är går den att köra med e shutter och blixt?
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Ja, det verkar vara så att de som klagar på att 24 megapixel är för lite är antingen sådana som inte har användning för många bilder per sekund, och därför inte borde välja en sådan här modell alls, eller de som tittar på vad andra tillverkare erbjuder. I det andra fallet är det förstås ekosystemet som man redan har som spelar en stor roll.
Själv har jag inte något RF-objektiv alls, men en flock EF, så ska jag köpa R3 blir det med adapter (som verkar nästan omöjlig att få tag i).

Personligen ser jag inget problem med 24 megapixel. De kameror jag använder mest idag har 18 resp. 20 megapixlar.

Priset är väl vad man kan förvänta sig, om man tittar på vad 1DX Mark III kostar.
Det man får kolla på är ju vad konkurrenterna har och då är a9ii och A1 de närmaste och där kan man se en tydlig skillnad att Sony gett deras flaggskepp 50 mp och snabb fps så visst går det att göra båda men Canon ligger alltid några steg efter i teknikutvecklingen av sensorer.

Men blir intressant att se hur denna sensor kommer vara i dynamiskt omfång.
 

apersson850

Aktiv medlem
Däremot inser jag nu att den inte verkar ha inbyggd GPS, som exempelvis min 1DX Mark II har. Den ser jag som en gåva till den förvirrade delen av mänskligheten, som inte alltid kan reda ut var bilden togs.
Ska man behöva släpa med en telefon för att få geotaggning här? I så fall avskräcker det mig mer än 24 megapixel. Eller priset, för den delen.
 

c.m.s

Aktiv medlem
Undrar vad blixtsynktiden är går den att köra med e shutter och blixt?
”1/180 sec sync speed and 15 fps with electronic shutter using compatible flashes”

Finns mer specifikationer här om du inte sett de än:
 

apersson850

Aktiv medlem
Det är ett typiskt youtuber-fenomen att byta system hela tiden :)
Det kanske det är. För att motivera sin existens behöver de väl byta till något nytt då och då, vilket förstås innebär att de lämnar något gammalt.
Jag behöver, rent rationellt, varken byta system eller köpa någon ny kamera. Dock fick jag för mig att jag villhöver en R3, men om den nu inte har GPS kan det ju kompensera för avsaknad av sans och vett. Då har jag en annan anledning att inte köpa den.

Eller inte? I artikeln som kommit på den här sidan nu står det att den har GPS. Och rekommenderas kosta 65499 kronor.
Scandinavian photo ger rabatt. Bara 65490.
 
Senast ändrad:

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det är ju åtminstone bra att svenska priset är i paritet med övriga Europa och inte ca rejält mycket högre som är fallet med R5. Blir intressant att se hur ögonstyrd-AF funkar i praktiken. Dpreview gjorde en intial review men blir att avvakta mer ingående bedömningar och hur det upplevs bidra till användarupplevelsen.

Undrar sedan över Rolling shutter vid sport. Blixtsynk med elektronisk slutare är 1/180 sek vilket är OK men blir intressant att se hur detta translaterar till Rolling shutter. Tror A1 klarar 1/400 sek (men som sagt kundkretsen byter nog inte system för det).

Dock på tok för dyr för mig och inte vad jag själv behöver men skoj att se att tekniken går framåt.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det är ju åtminstone bra att svenska priset är i paritet med övriga Europa och inte ca rejält mycket högre som är fallet med R5. Blir intressant att se hur ögonstyrd-AF funkar i praktiken. Dpreview gjorde en intial review men blir att avvakta mer ingående bedömningar och hur det upplevs bidra till användarupplevelsen.

Undrar sedan över Rolling shutter vid sport. Blixtsynk med elektronisk slutare är 1/180 sek vilket är OK men blir intressant att se hur detta translaterar till Rolling shutter. Tror A1 klarar 1/400 sek (men som sagt kundkretsen byter nog inte system för det).

Dock på tok för dyr för mig och inte vad jag själv behöver men skoj att se att tekniken går framåt.
1/400 är med den mekaniska slutaren och, har jag för mig utan att börja gräva, Sony TTL.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
1/400 är med den mekaniska slutaren och, har jag för mig utan att börja gräva, Sony TTL.
För sony a1 göller :
*World's first 1/400 flash sync (1/500 in APS-C crop) with regular mechanical focal-plane shutter! It uses both springs and electromagnetic control of carbon-fibre shutter blades to get them moving this fast.
* World's first flash shooting with silent shutter! 1/200 sync. speed (1/250 in APS-C crop), but sync is only via the hot shoe, NOT the PC sync connector, oddly.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Kameran verkar ha överhettat när dpreview testade den i 4k/120, verkar inte lovande även om det inte är en färdig produkt
 

kiwi

Aktiv medlem
Eller inte? I artikeln som kommit på den här sidan nu står det att den har GPS.
Har sett uppgift om GPS på Dpreview också, men lustigt nog ingenting på Canons egen sida. Borde ju vara en intressant sak att upplysa om, tycker jag.

För övrigt säljer Canon en extern GPS-mottagare som sätts i blixtskon, så man behöver inte tvunget använda en smartphone för att få koordinaterna (syftandes på ditt tidigare inlägg) om den nu inte skulle någon inbyggd. ;)


/ Kiwi
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
A1 mot R3

50MP mot 24MP
A1 155 RAW mot R3 150 RAW
Blixtsync 1/400 mot 1/250
Evf 9.4 mot 5.76 mp
Efv 240 fps mot 120 fps
Slutartid 1/32000 mot 1/64000 för R3
Mekanisk slutare 10 fps mot 12 fps för R3
759 mot 1053 Af-punkter
Fullstor hdmi mot mini hdmi
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
A1 mot R3

50MP mot 24MP
A1 155 RAW mot R3 150 RAW
Blixtsync 1/400 mot 1/250
Evf 9.4 mot 5.76 mp
Efv 240 fps mot 120 fps
Slutartid 1/32000 mot 1/64000 för R3
Mekanisk slutare 10 fps mot 12 fps för R3
759 mot 1053 Af-punkter
Fullstor hdmi mot mini hdmi
Tack för tabellen. Dock förvånad att dpreview inte hade med A1 då de hade med R5. Är ursäkten den att A1 och R3 har olika målgrupper borde det även gälla R5. Sedan ligger R3 och A1 närmre varandra i pris än R3 och A9II. Sedan är ju specar alltid just det. T ex hur många dots i EVF syns då man kör tracking AF? Då faller vad jag minns den i A1. Sedan tror jag att 1053 kan vara de valbara AF punkterna i R3 och inte det totala antalet. Men ändå - dpreview skulle haft med A1 i jämförelsen - det hade varit mer rättvisande.
 
ANNONS