Annons

Canon (R3?) event 29 juni i USA

Produkter
(logga in för att koppla)

apersson850

Aktiv medlem
Nu pratar jag inte om att byta system eller ja om ett system ligger år efter så då kanske man ska fundera.
Inte byta system? Om man har Canon och tänker köpa Sony, då är det ett byte av system.

När det gäller GPS så finns det förvisso sådana att sätta i blixtskon. Canons egen GP-E2, till exempel. Om nu kameran har stöd för den. Eller, i det fall det finns en passande systemexpansionskontakt, som i 1DX, GP-E1. Jag har en sådan sittande i min 1DX i alla lägen då jag inte behöver WiFi till någonting. Men visst är det smidigare med den inbyggda i 1DX Mark II.
 

apersson850

Aktiv medlem
Fullstor HDMI mot mini HDMI
Det finns lite olika bud på om det är mini HDMI eller mikro HDMI på R3. Men såvitt jag kan se är alla överens om att det är HDMI typ D på kameran. Sen skiljer det på att somliga (korrekt) anser att typ D är mikro, medan andra (felaktigt) tror att typ D är mini. Det är alltså typ C som är mini och typ A som är normalstor.
 

c.m.s

Aktiv medlem
Skall bli intressant med lite mer ingående tester på Canons första stacked-sensor, som vad gäller tex DR.

Av det vi hittills vet så ligger den någonstans mellan sensorn i A9 och A1:an vad gäller read out hastighet, 1/160 för A9, 1/240 för A1 och strax under 1/200 för R3 verkar de flesta vara överens om. Precis som A1 så verkar den ha mer rolling shutter i video än den har för stillbilder.

Den klarar 60 AF beräkningar per sekund, precis som A9 också (120 för A1) men det kanske har lika mycket (mer?) med processorn att göra än sensorn.

Ser fram emot att höra vad fågelfotograferna på fredmiranda har att säga. R5 har tydligen svårare att hänga med när de fotar sina kvicka svalor än vad A1 har, skall bli intressant att se om R3 är vassare där och hur väl ögon aktiverad af fungerar. Tycker det verkar vara en spännande lösning om det fungerar bra, vilket det verkar göra för många som testat.

Något förvånande är dock batteritiden. Klar sämre CIPA siffror än jag förväntat mig. Undrar vad det är som är så batteri-hungrigt i den.

Generellt sett ut att vara en väldigt fin kamera hursomhelst, om än inte riktigt lika stor wow känsla kanske som när R5:an släpptes enligt min mening.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Bara 1053 AF-punkter. Var inte vitsen med DPAF att alla pixlar (utom i kantområdet) skulle kunna användas?
Som Anders redan pekat på i sitt svar strax ovan så är inte nödvändigtvis "antal AF-punkter" något tydligt begrepp som pekar på hur många pixlar som faktiskt är inblandade. Även i övriga kamerasystem där man har dedikerade pixlar avsedda enbart för AF så är det i praktiken mycket fler pixlar inblandade än antalet AF-punkter.

Och mer generellt: du skriver själv "skulle kunna användas" - att kunna göra något betyder inte alltid automatiskt att det är bra att göra det - fråga alla som slagit sig själv på tummen med en hammare :cool:
Men det jag far efter är att det är inte någon idé att samla in mer AF-data än man på ett effektivt sätt hinner bearbeta och faktiskt dra nytta av. DPAF har en potential att använda alla (eller i alla fall nästan alla) pixlar för AF, men jag tror vi är en bra bit ifrån (sett till databearbetning) innan det är någon speciellt bra idé.
 
  • Gilla
Reaktioner: PMD

Bengf

Aktiv medlem
Ja nu beskriver Anders ett annat upplägg gällande R3, med R5 så påtalade man ivrigt om drygt 5000 pixlar, så klart att man då funderar över 1053 st där också en stackad sensor är en nyhet.
Ur Canons egen dokumentation:

Autofokuslägen
One Shot
Servo AF
Automatiskt val: 1 053 tillgängliga AF-områden vid automatiskt val
Manuellt val: AF med 1 punkt (AF-ramstorleken kan ändras), 4 779 tillgängliga AF-positioner för stillbilder (3 969 för filmer)
Hur menas med med AF med en punkt och nästan 5000 tillgängliga, skall man välja mellan 5000 enskilda punkter, fattar dåligt.

Ur Canons egen dokumentation:

Autofokuslägen
One Shot
Servo AF
Automatiskt val: 1 053 tillgängliga AF-områden vid automatiskt val
Manuellt val: AF med 1 punkt (AF-ramstorleken kan ändras), 4 779 tillgängliga AF-positioner för stillbilder (3 969 för filmer)
 

gunnargren

Aktiv medlem
Har sett uppgift om GPS på Dpreview också, men lustigt nog ingenting på Canons egen sida. Borde ju vara en intressant sak att upplysa om, tycker jag.

För övrigt säljer Canon en extern GPS-mottagare som sätts i blixtskon, så man behöver inte tvunget använda en smartphone för att få koordinaterna (syftandes på ditt tidigare inlägg) om den nu inte skulle någon inbyggd. ;)


/ Kiwi
Den har GPS, osäker om det nämnts i tråden eller inte, Gordon Laing skriver så här till svar till Tony Northrup´s review (fast han inte testat kameran själv)
And YES it DOES have GPS, I tested it and showed it in my videos. If you haven't got the body yourself, please do watch them as I cover a lot in there that wasn't included in other videos so far, both positive and negative.
 

apersson850

Aktiv medlem
Attans, då kan jag inte skylla på det heller. Blir dyrt, det här...

Ah, tittade lite till. Det löste sig. Inga belysta knappar på baksidan!
 
Senast ändrad:

apersson850

Aktiv medlem
Efter att nu ha lagt mig till med en R3 kan jag konstatera att den både har inbyggd GPS och belysta knappar. Fast det är bara fem knappar som är belysta, såvitt jag kan se. De två uppe till vänster och de under displayen. Arrangemanget med knappar och vred till höger får man hålla reda på genom att de sitter olika och känns olika, många av dem.

Efter att under snart 50 år passerat tio spegelreflexer från Canon känns i alla fall konceptet med en spegellös intressant. Jag är inte säker på att det är bättre på allt, men den är definitivt annorlunda och helt klart bättre på en del saker.
 

apersson850

Aktiv medlem
Något som är riktigt irriterande är att MENU nu sitter överst till höger bland de två knapparna till vänster om sökaren. Mina fingrar har vant sig vid att MENU är den vänstra av de två.
Dioptriinställningen är mycket bättre. Närsynta jag såg inte riktigt tydligt med bara dipotrijustering på 1DX, om jag inte behöll glasögonen på. Vilket går bra utom om man själv ska spring omkring med kameran i regn.
Blixtsändaren ST-E10 är en liten smidig sak, nu när de tagit bort både displayen och batteriet i den. Dessutom lyckas den krama ur funktioner som officiellt inte fanns i mina gamla blixtar.
ST-E10 lever på kamerans batteri, men det går att ha den låst på kameran och ändå ha stänga av den.

Flyttar runt bland autofokuspunkter gör man inte riktigt med den här kameran. Istället definierar man en lagom stor fyrkant, som man vill fokusera i, och så låter man den "glida omkring" i sökaren tills man får den där man vill ha den. Vilket kan ske genom att titta på det stället i sökaren, använda joysticken eller kasa med fingret på AF-ON knappen, exempelvis.
När man sen fokuserar indikerar kameran med små rutor vad den faktiskt ställt skärpan på. Jag provade just att fokusera på min datorns skärm. Kameran svarade med att säga att den aktiverade 400-500 punkter (jag räknade inte alla - det är en uppskattning). Då lät jag den fokusera över hela bildytan.

Ofta kan man använda dess motivavkänning, och då gärna med kontinuerlig fokus (Servo AF). I den här kameran är den metoden mer standard än One Shot, kan man säga. Har väl motivföljningen fått håll på något den gillar följer den motivet över hela bilden.
 

apersson850

Aktiv medlem
Igår upptäckte jag till min förvåning att R3 inte har stöd för länkad bildtagning via WiFi. Den funktionen har jag använt ibland när jag riggat en kamera på stativ nära en intressant punkt och så stod jag själv 30 meter bort med 300 mm tele. När jag tryckte på kameran med telet tog den andra, med sitt normalobjektiv, en bild på samma motiv från en annan vinkel.
Detta fungerar med 7D, 1DX och 1DX Mark II, men inte med min nyaste kamera. Lustigt nog finns det en not i bruksanvisningen om att länkad tagning inte fungerar med video/stillbildsomkopplaren i läge video, men det finns inget om hur man ska få funktionen att fungera alls. Antingen har de tänkt att funktionen skulle funnits men strukit den, eller så är den delen av manualen snodd från någon annan kamera.

Någon som har en 1DX Mark III - är det möjligen så att det inte fungerar med inbyggt WiFi men med WFT-9 eller vad tillbehöret nu heter?
 
ANNONS