Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon r5

Produkter
(logga in för att koppla)

Åke Bråke

Aktiv medlem
Hej jag behöver lite hjälp, i displayen är det 4 vinklar det ser ut som det skulle maska av
kameran är inställd på fullformat tycker att jag varit i alla menyer jag får inte bort dom det är
för mycket information i displayen hur får jag bort vinklarna i varje hörn,
har kollat instruktionsboken utan framgång tack på förhand // Åke
 

martley

Aktiv medlem
Jag tycker jag käner igen det beskrivna fenomenet från min kamera, även omdet inte är en R5. I mitt fall har det med vald AF-metod att göra. Hörnen visar vilket AF-område som är aktivt i LiveView-läge.
 

Andreas911

Medlem
nej det är 4 vinklar som jag skrev i frågan
Är det 4 vita "hörn" så att säga när du tar kort? Det visar om du kör med spårnings AF (ögon AF) inom vilket område du har AF-täckning. Tycker de är bra då de underlättar att veta hur stor täckning du har med spårande AF när du t.ex. följer ett motiv eller komponerar bilden. Med RF objektiv ska detta vara 100%, det är 80 % täckning av sensorn med Sigma objektiv (som jag har) och om det är 100 eller 90 % med EF-objektiv... Jag gissar att det är de hörnen du menar att du ser?
 

abbebus

Aktiv medlem
Tror det kan bero på att du har ett objektiv som begränsar autofokusområdet. Vinklarna visar inom vilket område du kan använda autofokuspunkterna,.
 

Åke Bråke

Aktiv medlem
Är det 4 vita "hörn" så att säga när du tar kort? Det visar om du kör med spårnings AF (ögon AF) inom vilket område du har AF-täckning. Tycker de är bra då de underlättar att veta hur stor täckning du har med spårande AF när du t.ex. följer ett motiv eller komponerar bilden. Med RF objektiv ska detta vara 100%, det är 80 % täckning av sensorn med Sigma objektiv (som jag har) och om det är 100 eller 90 % med EF-objektiv... Jag gissar att det är de hörnen du menar att du ser?
hej japp du hade rätt tack har provat ny inställning det funkar
 
ANNONS