Canon R6 med tamron 150-600G2, fokuseringsproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

JRLindgren

Ny medlem
Stöter väldigt ofta på fokuseringsproblem med Canon R6 och tamron 150-600G2. Hade inte samma problem med 5Dmark2.
Objektivet ballar ur helt enkelt. Svårt att förklara, bifogar två videos där ni kan höra olika ljud från när objektivet jobbar.

Ibland händer det efter sekunder, ibland minuter. Men väldigt ofta. Löser det genom att starta om kameran.

Någon som har några kloka tankar?

ztenlund

Aktiv medlem
Är exemplaret äldre så behöver du sannolikt uppdatera mjukvaran i det, med tanke på vad Tamron testat fram med EOS R och RP.

Kompatibelt är:
"SP 150-600mm F/5-6.3 Di VC USD G2 (Model A022): Serial number 040336 or higher or firmware 2.0 or higher"

gamleJ

Aktiv medlem
Har du kontinuerlig af på eller av? Mitt Canon 100-400 Is ii behövde ha kontinuerli af på för att inte låsa sig. Kanske inte alls samma problem som du har men testa åtminstone om du inte provat. På spegelreflex behövdes inte kontinuerlig af med långa linser men på eos R hänger sig fokus vid längre åkningar om det inte är aktiverat. När det väl hängt sig blir det mycket konstigheter/ljud. Kan ju vara mitt hus som spökar möjligen men läst om fler som haft liknande erfarenheter. Problemet är iallafall löst med den något irriterande inställningen :).

Jag upplever samma sak med min R5, håller på att identifiera vad det handlar om, än så länge verkar det som att det händer efter ett tags användande och att man då behöver starta om kameran för att få det att funka korrekt igen.