Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon R6 med tamron 150-600G2, fokuseringsproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

JRLindgren

Medlem
Stöter väldigt ofta på fokuseringsproblem med Canon R6 och tamron 150-600G2. Hade inte samma problem med 5Dmark2.
Objektivet ballar ur helt enkelt. Svårt att förklara, bifogar två videos där ni kan höra olika ljud från när objektivet jobbar.

Ibland händer det efter sekunder, ibland minuter. Men väldigt ofta. Löser det genom att starta om kameran.

Någon som har några kloka tankar?

 

ztenlund

Aktiv medlem
Är exemplaret äldre så behöver du sannolikt uppdatera mjukvaran i det, med tanke på vad Tamron testat fram med EOS R och RP.


Kompatibelt är:
"SP 150-600mm F/5-6.3 Di VC USD G2 (Model A022): Serial number 040336 or higher or firmware 2.0 or higher"
 

gamleJ

Aktiv medlem
Har du kontinuerlig af på eller av? Mitt Canon 100-400 Is ii behövde ha kontinuerli af på för att inte låsa sig. Kanske inte alls samma problem som du har men testa åtminstone om du inte provat. På spegelreflex behövdes inte kontinuerlig af med långa linser men på eos R hänger sig fokus vid längre åkningar om det inte är aktiverat. När det väl hängt sig blir det mycket konstigheter/ljud. Kan ju vara mitt hus som spökar möjligen men läst om fler som haft liknande erfarenheter. Problemet är iallafall löst med den något irriterande inställningen :).
 
Jag upplever samma sak med min R5, håller på att identifiera vad det handlar om, än så länge verkar det som att det händer efter ett tags användande och att man då behöver starta om kameran för att få det att funka korrekt igen.
 

armaniutani

Ny medlem
Hej!
Jag står och väger mellan att köpa Canon R6 + Tamron 150-600 eller Sony a7iii + Sony 200-600. Om autofokus inte fungerar bra på den kombinationen så faller ju det tyvärr!
Jag läste att Tamron uppdaterade mjukvaran för en rad objektiv i slutet av november, dock så kunde jag inte hitta att det gällde just 150-600, tänkte därför höra om det har kommit någon uppdatering och ifall problemet är kvar för er som haft bekymmer?

Tack på förhand!
 

G-son

Aktiv medlem
Har inte haft problem med mitt som jag kör med en 80 D, senaste firmware som släpptes var 2018-12-20, och då gällde det Canon R6 och EF adaptern . Tror inte problemen gäller firmware utan någon hårdvara som strular om det finns problem.
 

JRLindgren

Medlem
Jag har kvar problemet. Har inte gjort någon firmware update sedan juli 2020 dock, vet inte om det kommit någon ny.

Använder jag kameran på stativ så uppstår inte problemet. Tar jag dock upp stativet och går 10meter så är det 100% att en omstart kommer krävas.


Har inte problemet på min 5Dm2.
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Jag funderar på ett långskott, kan IS bidra till problemen? På stativ borde IF slå av sig självt (funkar så på Canons L-gluggar i alla fall), sen kommer problemen när du handhåller, tolkar jag det rätt?

Jag fick IS-enheten bytt på mitt 600:a (canon) i höstas. Skickade in det då objektivet tappade kontakt med kameran slumpmässigt, ibland med minuters mellanrum och ibland inte alls under flera timmar. IS-enheten var kass av okänd anledning och det påverkade även bländaren. Tyvärr okänd orsak, men det var snabbt fixat i alla fall.
 

bach7617

Aktiv medlem
Följer. Postar du din video offentligt på youtube? Borde finnas fler lösningar eller att Tamron hör av sig. Står Inför byte till R6 i framtiden men äger också detta objektiv så är förstås oroad.
 

JRLindgren

Medlem
Jag funderar på ett långskott, kan IS bidra till problemen? På stativ borde IF slå av sig självt (funkar så på Canons L-gluggar i alla fall), sen kommer problemen när du handhåller, tolkar jag det rätt?

Jag fick IS-enheten bytt på mitt 600:a (canon) i höstas. Skickade in det då objektivet tappade kontakt med kameran slumpmässigt, ibland med minuters mellanrum och ibland inte alls under flera timmar. IS-enheten var kass av okänd anledning och det påverkade även bländaren. Tyvärr okänd orsak, men det var snabbt fixat i alla fall.
Du tolkar det rätt. Det blir ingen skillnad om jag stänger av IS dock. Har provat allt jag kommit på.
Jag har vant mig vid problemet nu och fotar mest med stativ ändå, såpass att jag inte orkar engagera mig i att skicka in det.

Följer. Postar du din video offentligt på youtube? Borde finnas fler lösningar eller att Tamron hör av sig. Står Inför byte till R6 i framtiden men äger också detta objektiv så är förstås oroad.
Min video? De där uppe är offentliga ja.
Förstår det, det kan vara sjukt irriterande när man har kameran runt halsen och tar upp den för att knäppa en fågel, så börjar den harva. Blir många missade bilder.
Men trots det, jag är sjukt nöjd med kombon. När jag använder stativ.
 

bach7617

Aktiv medlem
Du tolkar det rätt. Det blir ingen skillnad om jag stänger av IS dock. Har provat allt jag kommit på.
Jag har vant mig vid problemet nu och fotar mest med stativ ändå, såpass att jag inte orkar engagera mig i att skicka in det.



Min video? De där uppe är offentliga ja.
Förstår det, det kan vara sjukt irriterande när man har kameran runt halsen och tar upp den för att knäppa en fågel, så börjar den harva. Blir många missade bilder.
Men trots det, jag är sjukt nöjd med kombon. När jag använder stativ.
Uppdateringar av firmware på R6? tap in console etc, inget har hjälpt? Har Tamron gjort några uttalanden eller är det bara Canon som kan fixa problemet från grunden i och med kommunikationen med huset?
 

gamleJ

Aktiv medlem
Ser inte att någon frågat i tråden tidigare så för säkerhets skull kollar jag att du har inställt ”obj.drift när AF är omöjligt” satt på on?
 

TT

Ny medlem
Stöter väldigt ofta på fokuseringsproblem med Canon R6 och tamron 150-600G2. Hade inte samma problem med 5Dmark2.
Objektivet ballar ur helt enkelt. Svårt att förklara, bifogar två videos där ni kan höra olika ljud från när objektivet jobbar.

Ibland händer det efter sekunder, ibland minuter. Men väldigt ofta. Löser det genom att starta om kameran.

Någon som har några kloka tankar?

Detta problem fick jag då jag uppdaterade mjukvaran för några veckor sedan.
Fungerade inte alls att handhållna eller ha på stativ så blev orolig att nått var trasigt eller så.

Såg någonstans att testa att göra frabriksåterställning med tap in consolen och inte haft några problem efter det.

Hoppas det kan vara fallet för dig med.

Sedab så med uppdateringen så kan jag säga att det funkar väldigt fint fint med Canon R5.
Skarpa bilder och fokus funkar fin fint.
 

JRLindgren

Medlem
Ser inte att någon frågat i tråden tidigare så för säkerhets skull kollar jag att du har inställt ”obj.drift när AF är omöjligt” satt på on?
japp.

Detta problem fick jag då jag uppdaterade mjukvaran för några veckor sedan.
Fungerade inte alls att handhållna eller ha på stativ så blev orolig att nått var trasigt eller så.

Såg någonstans att testa att göra frabriksåterställning med tap in consolen och inte haft några problem efter det.

Hoppas det kan vara fallet för dig med.

Sedab så med uppdateringen så kan jag säga att det funkar väldigt fint fint med Canon R5.
Skarpa bilder och fokus funkar fin fint.
Intressant, får väl ta och köpa en tap in console då. Tack för tipset.
 

klintan74

Aktiv medlem
Vilken adapter har du?
Hade viltrox i början på min och då betedde sig mitt tamron likadant. Med canons adapter funkar det klockrent. Funkade även med JJC:s adapter.
 

armaniutani

Ny medlem
Detta problem fick jag då jag uppdaterade mjukvaran för några veckor sedan.
Fungerade inte alls att handhållna eller ha på stativ så blev orolig att nått var trasigt eller så.

Såg någonstans att testa att göra frabriksåterställning med tap in consolen och inte haft några problem efter det.

Hoppas det kan vara fallet för dig med.

Sedab så med uppdateringen så kan jag säga att det funkar väldigt fint fint med Canon R5.
Skarpa bilder och fokus funkar fin fint.
Kan du förklara vad "tap in console" innebär? :)
 

geo.outlander

Ny medlem
Använde en R5 tillsammans med Tamron 150-600 G2 för första gången nu i påskhelgen. Gick perfekt på långfredagen, men på påskdagen när jag var ute, så uppförde det sig exakt likadant som flera beskriver och videon visar. Nu var det en lånad R5 inför köpbeslut, men jag ska kolla upp detta innan jag verkligen köper
 

Johan2020

Aktiv medlem
Kan du förklara vad "tap in console" innebär? :)

Är en USB-objektiv-adapter där du pluggar in objektivet för att flasha firmware eller ändra inställningar så som tex mikrokalibrering. Ypperligt verktyg men kan vara en del arbete med tex 150-600 G2 för kalibrera då det är 6 st olika brännvidder samt tre olika avstånd, totalt 18 st olika värden, men måste det kalibreras så är det ju så.

Är så klart inte alla objektiv som kan användas men alla G2 är kompatibla (men kolla för säkerhets skull).
 
ANNONS